Help! Wat moet ik nu?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Emma2, Jun 13, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Emma2

Emma2 Fanatiek lid

Jun 22, 2006
    1,305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Hai allemaal,

Ik maak me momenteel ontzettend druk over hoe de komende tijd zal gaan. Ik zit sinds de kerst thuis vanwege erge rugpijn en bekkenpijn. Heb daarvoor mensendieck en manuele therapie gehad. 11 april heb ik een behoorlijk langdurige en zware bevalling gehad en heb nu naast een instabiel bekken ook trauma aan mijn bekken opgelopen door de bevalling.
    Het is voor ons een heftige tijd geweest omdat mijn man en ik allebei ons kindje gedurende een aantal weken niet konden verzorgen/optillen. Ik vanwege het feit dat ik nauwelijks kon lopen en mijn man omdat die 1 week voor de bevalling zijn linkerhand brak en in het gips zat. Zijn rechterschouder is verlamd, dus die vertrouwt hij niet met het optillen van Mick. Gelukkig hebben we 80 uur kraamzorg gekregen en hebben we nu nog steeds thuiszorg.
    Nu krijg ik sinds de bevalling fysio op bed en zit ik op dit moment 9 weken na de bevalling. Gisteravond is mijn werkgever even langsgeweest om e.e.a. te bespreken.

Nu zei hij dat als ik weer beter ben (schatting augustus/sept) ik weer volledig moet meedoen met de (nacht)diensten en weekenddiensten (ben dierenarts) en als ik dan nog borstvoeding geef dat wel overdag in de pauzes kan. 's nachts moet mijn man maar een flesje geven.
    Wij zijn allang blij dat de borstvoeding juist zo goed gaat. Ik zie de nachtdiensten totaal niet zitten (hoe moet dat als de spoedtelefoon gaat en ik zit net te voeden/kolven) buiten het feit dat het ook niet vol te houden is op deze manier: 's nachts werken en voeden en overdag gaat alles gewoon door. Enkel borstvoeding geven 's nachts is pittig genoeg! Verder ben ik zo bang dat door de diensten en onvoldoende rust de borstvoeding erg terugloopt en daar heb ik dus helemaal geen zin in!

Verder hebben we een flink geschil gehad toen ik aangaf op welke dagen ik zou kunnen beginnen met werken. Hij zei toen dat hij dat nog altijd bepaalt en dat hij me juist op andere dagen in wil zetten (hoe toevallig). Ik was juist allang blij dat we voor 3 dagen kinderopvang hebben! Heb ik daar niets over te zeggen?
    Bovendien moeten we 1 juli beginnen met betalen, ook al brengen we Mick nog niet naar het kdv. Tsja, ik zit toch nog thuis en bovendien red ik het fysiek nog niet om het zelf te brengen en te halen. Voor ons ook niet echt leuk financieel gezien.

Kortom, mijn verlof was al knudde, maar nu doet mijn werkgever zo moeilijk. In plaats van mee te denken en op de hoogte te zijn van de wet, werkt hij me juist tegen. Als ik dan hoor hoe het bij een paar vriendinnen van mij is gegaan op het werk, dan ben ik bijna jaloers!
    Op deze manier heb ik ook helemaal geen zin meer om te gaan werken....

Hoe is dat bij jullie gegaan? Kregen jullie gewoon tijd om te voeden/kolven? Hoe ging jullie werkgever er mee om? Wat zijn nou precies mijn rechten? Mag ik ook aangeven op welke dagen ik wil werken of heb ik er echt niets over te zeggen?

Groetjes, Emma

2. Lilith

Lilith Fanatiek lid

Feb 6, 2006
    1,848
    0
    36
    Wat ik me afvraag: Waarom heb je niet al in je zwangerschap afspraken gemaakt welke dagen je gaat werken? Meestal heb je dan een gesprek en kun je er samen uitkomen. Maar als je dat nu pas gaat regelen... je werkgever die mag dat inderdaad beslissen.

Dat voeden vind ik wel een beetje raar van je werkgever want zover ik weet heb je daar gewoon recht op!

3. daphne78

daphne78 VIP lid

May 10, 2006
    7,311
    0
    0
    Nijmegen
    Er zijn behoorlijk wat regels voor wat betreft het werken na de bevalling. Tot een half jaar na de bevalling gelden dezelfde regels als tijdens de zwangerschap. En de werkgever moet je in de gelegenheid stellen om borstvoeding te geven/te kolven tot 9 mnd na de bevalling.

Maar dit hoort idd voor je verlof besproken te zijn zodat je werkgever ook aanpassingen kan doen indien noodzakelijk.

Ik hoop dat je er uit gaat komen met je werkgever.

Groetjes Daphne

Share This Page