help,wat moeten we hier nou mee?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door patricia34, 14 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. patricia34

patricia34 Bekend lid

19 nov 2006
    883
    0
    0
    Brabant
    Meiden, ik zit met een dilemma...
    Onze dochter van 2,5 jaar is vanmorgen met papa en oma en opa naar een indoor speelparadijs geweest. Rond 10:30 ging oma drinken halen en kwam met een zakje chips terug voor onze meid. Papa gaf aan dat hij het eigenlijk veel te vroeg vond voor chips( proberen subtiel te brengen, zeker omdat onze meid erbij was en hij het eigenlijk al niet meer kon afpakken)maar oma vond dit onzin en vond dat het een feestje mocht zijn. Papa helemaal over de flos toen hij thuiskwam en wil dit alsnog met oma gaan bespreken.
    Ik vind het erg moeilijk, oma( mijn moeder) past 1 dag in de week op en geeft aan dat ze dit normaal nooit doet. En áls ze het al doet (( volgens haar misschien eens per maand) dan vindt ze dat dat moet kunnen, het zijn maar hooguit 10 chipsjes wat ze eet en daar moet papa niet zo moeilijk over doen....
    Wat vinden jullie ervan? Is papa's reactie overdreven?
    Ik wil er ook weer niet zo'n groot issue van maken....

2. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik vind de reactie wel een beetje overtrokken, maar ik weet niet hoe " streng" jullie normaal zijn met het geven van wat lekkers..

Op een dagje uit zou ik niet zo moeilijk doen.. Ze krijgt het toch niet dagelijks en oma wil haar lekker verwennen.. Lekker laten doen.;)

3. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Tjah, ik ben daar niet zo moeilijk in hoor en vind je man idd overdrijven. In mijn ogen mogen opa en oma hun kleinkind wel wat extra verwennen, ze krijgt niet elke ochtend een zakje chips toch ;)

Maar het gaat niet om mijn kind, maar om die van jullie en als jullie het niet willen hebben dan hebben de opa's en oma's zich daar aan te houden.

4. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    zou me er niet druk om maken, het gebeurd niet dagelijks.
    mijn dochter gaat 1x in de week naar een vriendin die op haar past en daar word ze ook verwend met snoepjes en chipjes maar kan me daar niet druk om maken.

5. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Ik persoonlijk vind de reactie van papa ook overtrokken. Als je een dagje uit bent en oma geeft een zakje chips zou ik dit geen probleem vinden. Ik weet ook niet hoe streng jullie normaal zijn, maar nee voor mij zou dit absoluut geen probleem zijn. een dagje weg is leuk en een zakje chips van Oma (wat heel goed bedoeld is) maakt de dag voor jullie dochter helemaal een feest. Nee vind de reactie van papa ook overtrokken en overdreven en dit moet echt wel eens kunnen vind ik. ;) en idd een opa en oma zijn er toch voor om te kunnen verwennen? ;)

6. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

8 okt 2009
    641
    0
    0
    ik zou het ook overtrokken vinden... ik zie het mijn vriend ook niet doen maar goed.
    1 keer een zakje chips kan toch wel? en het idd ook een beetje een feestje ;)

hier passen de beide opa's en oma's allebei een dag op en daar gelden andere regels dan hier, ze zijn overal iets makkelijker in dan thuis :p maar dat gaat prima.

7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.814
    3.342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    tja hoeveel chipjes zitten er tegenwoordig in zo'n zakje.. amper wat.. en als ze dan al niet alles op eten...
    Ik maak er ook niet zo'n probleem van. Op een verjaardag ook niet. Wij snoepen dan ook - dus dan mag zij ook wel. Ik hou wel in de gaten dat het niet uit de hand loopt en ze té veel eet.
    En ja- als ze dan s avonds iets minder trek in haar eten heeft -vind ik dat ook begrijpelijk en maak me daar niet zo druk om.

Dus ik sluit me eigenlijk bij de rest aan.
    Misschien had je man ter plekke nog een compromis kunnen maken van 'nu de ene helft van het zakje en dan straks/morgen de rest' of zoiets.. dan had hij er toch nog wat over te zeggen en kon hij het nog een beetje sturen.

8. patricia34

patricia34 Bekend lid

19 nov 2006
    883
    0
    0
    Brabant
    Ja ik dacht al dat ik te mild was ofzo, maar heb eigenlijk dezelfde reactie als jullie. Nu mijn man nog zien te overtuigen dat het geen ramp is als ze eens een keertje wat etra's krijgt!! Dat wordt ook nog een zware dobber..
    Erg bedankt voor jullie reacties!

9. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Ik zou het ook niet zon ramp vinden als finn door oma werd verwend..zo af en toe, bijvoorbeeld met zon dagje uit moet kunnen!

10. aukie

aukie Actief lid

6 apr 2008
    343
    0
    0
    Ik ben het totaal oneens met de andere dames. Afhankelijk van jullie regels is het wel of niet te vroeg en je ouders hebben zich te daar naar te schikken, at ze daar ook van vinden.

Ik zou zelf ook niet willen dat mijn kind chips kreeg om 10.30. Aan mn nooitniet, zeg maar, hehe

11. moorske

moorske Actief lid

4 jan 2008
    479
    0
    0
    ik werk op een kdv en als we een verjaardags feestje vieren dan delen kindjes ook wel eens chips uit.....en dat is dan al na het fruit van half 10 hihi....
    maar inderdaad dit komt bijna nooit voor,en zoveel eten die kindjes nou ook weer niet! met een feestje of leuk dagje uit moet het wel kunnen vind ik!
    succes met je man

12. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Misschien kan je je man duidelijk maken dat kindjes die nóóit eens wat lekkers krijgen, geneigd zijn om dat later weer in te halen ;) Want wat je niet mag is toch altijd het allerleukst (helemaal als andere kindjes het ook mogen).

Ik vind wel weer dat oma heeft te luisteren, zij bepaalt de regels niet, dat doen jullie.

13. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Ik denk niet dat t erom gaat of je man wel of geen gelijk heeft als hij die chips niet wilt, maar om t feit dat hij 'nee' zegt en oma t toch doet. Daar zou ik ook kwaad om zijn en ik geef je man in die zin ook gelijk.

14. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

als het normaal echt zo gaat als wat je schrijft in je eerste post zou ik er geen drama van maken. hier krijgt plurk eigenlijk zelden chips. alleen op een verjaardag een paar. dus als dit bij ons een keer zou voorkomen zou ik erg geen punt van maken

15. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik vind dat oma het eerst wel even aan je man had kunnen vragen of ze chips mocht hebben. Ik denk dat dat het is, wat je man dwars zit. Hij zegt nee en oma doet het lekker toch. Dan zou ik ook kwaad zijn.

16. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik vind je man een beetje overdrijven. Maar oma had ook even kunnen vragen voor ze het ging halen.
    Mijn dochter krijgt chips op verjaardagen, eigenlijk eet ze dan alles wat op tafel staat behalve nootjes. Dus niet vaak maar wel ongeveer 1 keer in de maand. Wij doen daar niet zo moeilijk over, tis dan toch een feestje :) En dat is ballorig ook wel een beetje :)

17. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Tja, ik denk dat ik een beetje een andere mening dan de meesten heb. Ik ben van mening dat een kind van 2 nog niet zo persé hoeft te snoepen. Helemaal tegenhouden doe je het niet (hier op de PSZ onthou ik mijn kind natuurlijk niet iets lekkers tijdens een traktatie) maar naar bijvoorbeeld Ballorig nemen we wat druifjes mee of aardbeitjes in de zomer. Ik denk dat ik nog meer in het gejengel om aardbeien zit dan een andere mama om snoep. En als we daar wat eten doen we meestal een bolletje kaas of een tosti ipv patat. Ook als oma mee is...

De zoon van mijn man (mijn stiefzoon) wordt bij hem thuis met heel veel patat en snoep opgevoed. Hij gaat ook vooral mee iets leuks doen om wat lekkers te eten. Ook op verjaardagen weet hij niet hoe snel hij taart snoep en chips naar binnen moet werken. Dus het argument van iemand in dit topic dat een kind wat niet zo snel iets lekkers krijgt juist heel erg geobsedeerd wordt ervan is hier juist andersom. Mijn kinderen taaien er niet naar en hij wel.

En de hoofdreden vind ik eigenlijk dat jullie bepalen wat je dochtertje binnen krijgt en niet oma. Hier in het begin wel eens vriendelijke discussies gehad met oma. Nu zou ik gewoon zeggen: Stop maar in je tas, ik wil niet dat ze dit nu al eet. Ik denk niet dat het erom gaat wat wij normaal vinden dat je dochtertje binnen krijgt, maar wat jullie normaal vinden. Het zou toch te gek zijn als je zelf als ouders niet meer kunt bepalen welke leeftijd je wil dat je kind begint met snoepen.

18. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik vind eerlijk gezegd dat je man wel een punt heeft. Hij is de vader en als hij het te vroeg vind voor chips (en m.i. is de ochtend geen tijd om chips te eten) dan is het jammer voor oma, maar die moet zich daar dan maar in schikken. Ik vind het argument dat het eenmalig ofzo is geen reden, want daar heeft het namelijk niets mee te maken. Je moeder had toch even kunnen vragen of het ok was dat ze een zakje chips mee zou nemen voor jullie dochter. Dan had je man aan kunnen geven dat hij dat niet wil en dan was er niks aan de hand geweest. Nu had ze het al meegenomen, zonder het vooraf even te overleggen, vervolgens geeft vader aan het niet te willen en dat wordt dan ook nog eens genegeerd. Nou ik kan je vertellen dat ik dan ook wel lichtelijk geïrriteerd zou zijn, om het maar eens voorzichtig uit te drukken.

19. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn zoon had het zakje chips ook gewoon gekregen. Zolang het geen wekelijks feestjes is..

Maar de reactie van oma, om zo tegen papa in te gaan is ook niet helemaal fijn. Ik vraag me af wat papa het meest dwarszit daarin?
    Mijn man heeft trouwens mijn zoon ook weleens bij mijn moeder vandaan gepakt. Die was dan slagroom aan het voeren, en na 3 keer waarschuwen was het klaar voor hem. Geef hem ook groot gelijk dan. Later wel over gehad, en nu snapt ze het wel geloof ik. (die slagroom was al na een zakje snoepjes)

Mijn jochie krijgt wel lekkers, af en toe een zakje diksapsnoepjes, een snoepketting, of wat er in huis is. Zeker elke week wel 2 keer iets kleins. Maar hij vraagt er amper om. Terwijl hij precies weet waar de doos staat. Dan vraagt hij nog eerder om een boterham of appel. Ik denk dat je daarin een tussenweg moet vinden. Als ze helemaal niks krijgen, gaan ze vaak juist bij anderen erg zeuren (ervaring, hoeft niet altijd). Als ze veel krijgen, wennen ze wel erg aan die suikers in hun leven. Dus af en toe iets voor de lekker. Maar niet tevaak en teveel, is mijn idee.

20. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik vind eerlijk gezegd ook dat oma naar papa had moeten luisteren. Hij is de vader en hij bepaalt op dat moment de regels en niet zij!
    Als dit jullie zelf was geweest en je schoonmoeder had komen aanzetten met een zakje chips had je waarschijnlijk ook zo gereageerd als ze over jouw nee toch chips zou geven!!

Deel Deze Pagina