bedrijf zo goed als failliet en pas 5 weken zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door puntje, 5 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puntje

puntje Actief lid

25 sep 2008
    149
    0
    16
    Hoi allen, ik zit in een heel lastig parket,

een maand of 3 terug heb ik een brief ontvangen van mijn werkgever dat het niet goed ging met het bedrijf. en dat we voortaan uitbetaald krijgen naar het aantal uur wat we wekrelijk hebben gewerkt, naar mijn mening dus een 0 uren contract.

normaal had ik een 40 uur vast contract.

ik ben akkoord gegaan en heb getekend.

maandelijks krijg ik uitbetaald voor het aantal gewerkte uren.
    bovendien gaat het niet goed op mijn werk, het lichamelijk ontzettend zwaar, de hele dag shouwen en slepen maar goed.

waarschijnlijk wordt het bedijf overgenomen maar dat is allemaal nog afwachten.

vanaf deze week zit ik thuis ziek maar vraag me af hoe dat dan gaat,

want inprinipe heb ik deze week niet gewerkt hoor ik dat dan gewoon uitbetaald te krijgen of niet?

ik wil eigenlijk ook hierdoor een andere baan nemen want een 0 uren contract belooft niet veel goeds.

wat nu?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Lieve schat, dat is niet echt handig van je geweest. Ik ben erg bang dat je jezelf hiermee in de vingers hebt gesneden.

Je geeft aan dat je normaal een 40-uur dienstverband hebt. Staat dit op papier? En hoe lang werk je daar al?

Nu dit is omgezet in een nul-urencontract moet er worden gekeken naar het gemiddeld aantal gewerkte uren in de voorgaande 13 weken. Dus in principe zou je wel ziektegeld moeten krijgen over het gemiddelde aantal uren.

Ja, wat nu? Ik zou inderdaad rond kijken of er ander werk voor je te krijgen is, mede gezien het lichamelijk zware werk en je zwangerschap.

3. puntje

puntje Actief lid

25 sep 2008
    149
    0
    16
    Hoi Hopmarjanneke

bedankt voor je antwoord het is idd erg stom van me geweest door ermee akkoord te gaan. :(

op mijn contract staat gewoon 40 uur vast dienstverband. en ik werk er per januari a.s 2 jaar

de wijziging in het contract is per september jl ingegaan.

dus ik heb nu 2 maanden uitbetaald gekregen aan de hand van het nieuwe contract.

dus een gemiddelde van 30 uur per week.

dus bij deze werkgever loopt alles bij voorbaat al dood.

ik moet idd op zoek gaan naar een nieuwe baan, maar heb ik dan als het contract tegen de tijd niet verlengd wordt, toch bepaalde rechten?

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Is het nulurencontract met een bepaalde einddatum? Ja, dan moet je sowieso gaan oppassen. Het is zelfs mogelijk dat het UWV lastig gaat doen voor een WW uitkering omdat je "willens en wetens" hebt ingestemd met deze wijziging. Je kunt worden "gekort" op je uitkering, maar het is helaas ook mogelijk dat je geen uitkering krijgt, vanwege het gewijzigde contract.
    Is het gewoon van 40 uren omgezet in nuluren, dan kunnen ze je niet zomaar kwijt. Je kunt nl aantonen dat je al die tijd normale uren hebt gewerkt.

In principe zal je baas je gewoon het gemiddelde over de afgelopen 13 weken moeten uitbetalen! Spreek hem/haar daar dan ook op aan, omdat je ziek bent.

5. puntje

puntje Actief lid

25 sep 2008
    149
    0
    16
    hoi Hopmarjanneke

het is idd een nulurencontract zonder einddatum dus ik heb gewoon een vast contract waarvan alleen het aantal uur is gewijzigd

er stond dus dat ik uitbetaald krijg naar het aantal uur wat ik gewerkt heb, ik heb nog alle loonstrookjes waarin staat vermeld wat ik gewerkt heb aan uren.

van de week heeft mijn werkgever mij gebeld of ik weer aan het werk kan. Want hij kan mij niet door betalen.

anders schuift hij het door naar de uwv

moet ik dat dan doen? want garantie bij deze werkgever heb ik niet meer.

en dat ik dan verder soliciteer?

6. Bri

Bri Niet meer actief

Of je weer aan het werk moet, hangt ervan af of je kunt werken, toch? Als je te ziek bent, lijkt het mij geen optie. Maar als je zou kunnen werken, ben je dat gewoon verplicht (anders hoeft je baas je natuurlijk niet te betalen).

Intussen zou ik wel op zoek gaan naar iets anders - een werkgever op het randje van faillissement lijkt me niet het toppunt van stabiliteit.
    Sterkte ermee!

7. puntje

puntje Actief lid

25 sep 2008
    149
    0
    16
    want sinds ik heb aangegeven op het werk dat ik zwanger ben, zodat ze rekening houden met fysiek zware werkzaamheden, moet ik juist nog zwaarder tillen enz.

dus hier ga ik zowiezo niet meer werken.

mijn optie is nu er nog geen buikje te zien is, iets anders gaan zoeken.

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Ik weet niet exact hoe het zit met "doorschuiven" naar het UWV, maar in principe (als het goed is) is je werkgever verzekerd tegen ziekte van zijn werknemers en dient hij via die verzekering je gemiddeld aantal uren uit te betalen.

Maar ik begrijp dat je iets anders wilt gaan doen, houdt wel je poot stijf, je hebt recht op dat gemiddelde aantal uren!

9. puntje

puntje Actief lid

25 sep 2008
    149
    0
    16
    Ik zit nu een maand thuis omdat mijn werkgever geen gepast werk kan en wil vinden op verzoek van de verloskundige.

het ergste is hij heeft me gewoon ook niet ziekgemeld bij het uwv we zitten nu op de 9e van de maand en heeft mijn salaris is niet gestort.
    en voor de rest ook niets laten horen. Op mijn telefoontjes reageert hij ook al niet. meestal krijg je een brief van arbo dat je voor gesprek moet komen en oplossing moet vinden.

ik kan wel ander werk gaan zoeken, maar dan snij ik mezelf nog meer in de vingers want ik heb hier een vast contract. danwel overgegaan op nul uren maar toch.

welke stappen moet ik nu ondernemen?

het uwv bellen? of gelijk een zaak van maken (advocaat?)

10. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

jeetje wat een hufter zeg!

je kunt het beste het uwv en je bedrijfsarts bellen, als dat geen oplossing geeft dan inderdaad een advocaat/rechtshulp, ben je lid van een bond? is ook nog een optie namelijk, ziek is ziek, of je werkgever dat nou leuk vindt of niet, plus hij kan een enorme boete krijgen van het uwv als hij te laat meld dat je ziek bent, en ik snap het niet want als je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap dan keert het uwv de ziektewet uit, daar is elke werkgever voor verzekerd, stappen ondernemen meid, heel veel succes ;)

11. puntje

puntje Actief lid

25 sep 2008
    149
    0
    16
    klinkt mischien een beetje dom maar ik weet niet wie mijn bedrijfsarts is, ik werk sinds januari 2007 bij deze werkgever en heb me nog nooit eerder ziekgemeld.

dit is de aller eerste keer. ik kan dan alleen het uwv bellen.

ik ben geen lid van de bond maar heb wel rechtsbijstand ook voor werk en inkomen.

12. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

dan zou ik als ik jou was het uwv bellen en daarna rechtshulp, en je klinkt niet dom hoor, als je er nooit mee te maken hebt is het echt een verwarrende boel ;)

13. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    zit je ziek thuis ivm zwangerschap?
    Zo ja dan kun je jezelf ook ziek melden bij uwv als je werkgever dat niet doet.
    Met een 0 uren en ziek tgv zwangerschap kun je namelijk wel recht hebben op een ziektewet uitkering van het uwv.
    Ik zou zeggen bel even met uwv of de werkgever je heeft ziekgemeld, zo niet hoe je het dan zelf kunt aanvragen. (0900-9294)

De hoogte van je uitkering wordt dan berekend over het gemiddelde wat je hebt verdient een jaar voordat je ziek werd.
    Als je bijvoorbeeld ziek bent geworden op 01-120-2008 kijken ze naar je gemiddelde inkomen van 01-12-2007 tot 01-12-2008.

14. puntje

puntje Actief lid

25 sep 2008
    149
    0
    16
    ik zit thuis ziek vanwege mijn zwangerschap, dus officieel doe ik secretaresse werk,maar ook ik wordt bij personeel tekort uitgezonden als catering medewerker vind ik niet er afwisseling is voor mij geen probleem, maar goed in de week dat ik zwanger werd zat ik nog in de catering,

kan je voorstellen elke dag pannen vol soep 14 liter van het fornuis tillen en in bakken doen karren met aanvulling uitpakken in de koeling kortom slepen en shouwen, het ging gewoon niet goed

enorme stress geen personeel enz. heb ook aangegeven dat ik zwanger ben, maar dan is het net of je dan extra gestraft moet worden.

verloskundige heeft gezegd dat ik dan geen catering meer moet doen.

dus nu kan mijn werkgever ook geen gepast werk vinden, omdat ze alleen catering en spoelkeuken medewerkers leveren. op kantoor is er ook niets voor mij.

ik ga bellen en kijken wat hij heeft gedaan.

erg bedankt voor jullie reacties.

15. puntje

puntje Actief lid

25 sep 2008
    149
    0
    16
    hallo,

eergister heb ik mijn werkgever gesproken, over mijn situatie. Deze maand heb ik geen salaris ontvangen omdat hij binnen twee weken failliet is verklaard.

hij heeft mij aangemeld bij het uwv en vandaag heb ik de brief ontvangen met de uitnodiging voor een gesprek. bij de arbo

ik ben benieuwd.

Deel Deze Pagina