Weten jullie misschien wat je minimaal bruto per jaar moet verdienen om recht te kunnen hebben op algemene heffingskorting voor je partner? Ik heb gehoord van de belastingdienst dat als 1 van de partners niks tot weinig verdiend recht heeft op algemene heffingskorting (ongeveer 160 per maand) En dat dit ook met terug werkende kracht aangevraagd kan worden. Weten jullie misschien wat de wel verdienende partner dan minimaal moet verdienen per jaar?
Bedankt voor je reactie. Alleen ik kan er niet vinden wat voldoende is. Er staat: Uw partner, zoals bedoeld in de Wet op de inkomstenbelasting 2001, betaalt voldoende belasting maar wat is voldoende? Kan zijn dat ik het over het hoofd zie.
rechts van die zin staat een kopje wet en regelgeving als je die aanklikt kan je het als het goed is zien!!
klopt dat je daar recht op hebt ik heb het ook aangevraag met terugwerkende kracht over 2010.. onze contactpersoon bij schuldhulpverlening zei ook dat het 160 per maand ongeveer was, maar bij mij kwam het neer op 85 per maand... ook voor dit aankomend jaar , maar dat kan er oko mee te maken hebben dat ik in begin van het jaar nog uitkering had en hun deze gegevens mee over genomen hebben... maar ik laat het even mooi zo want anders kan ik straks terugbetalen wanneer ik een baan heb .. denk idd dat als je zelf helemaal niks krijgt het hele jaar qua inkomen dat het dan die 160 per maand zal zijn.. maar heb geen idee wat de minimum eis ofzo is.. ik heb gewoon de belastingdienst gebeld, en die zeiden dat je op hun site belastingdienst.nl naar voorlopige teruggaaf moet gaan (in dit geval dus voor 2011) dan vul je het inkomen enzo in en dan zie je in het programma aan het eind meteen het bedrag wat je krijgt.... misschien kun je het voro 2010 ook nog wel aanvragen met terugwerkende kracht dat weet ik niet hoor!
waarom vul je niet gewoon even dat programma in joh is zo gedaan je moet gewoon even je jaarinkomen invullen daar en t programma doorlopen, hoeft het niet meteen te verzenden als je niet wil maar dan kun je wel meteen zien welk bedrag op jou van toepassing is, ik had het in 5 min in gevuld! ik stelde het maar steeds uit omdat ik het niet kon vinden op de site, en toen ik eenmaal belde dacht ik shit had ik het maar eerder gedaan is zo gebeurd haha
Als het goed is moet het kunnen tot 5 jaar geleden. Ik wil het aanvragen voor 2007 en 2008 2007 hadden we en gezamenlijk inkomen van 9063 (plus studiefinanciering maar dat telde niet mee) en 2008 zo ongeveer uit mijn hoofd 19000
@TS: je moet kijken op de jaaropgave van je man hoeveel loonheffing hij in 2010 heeft betaald. De algemene heffingskorting in 2010 was - even uit mijn hoofd - maximaal 1.987,-. Jouw partner moet dan in 2010 méér dan 1.987,- aan loonheffing hebben betaald. Als hij minder loonheffing heeft betaald, kun je je recht op de heffingskorting niet helemaal verzilveren. Want wat je niet aan belasting hebt betaald, kun je ook niet terugkrijgen. Dus: hij moet minimaal 1.987,- loonheffing betaald hebben. En jouw eigen inkomen mocht in 2010 niet hoger zijn dan ca. 6.000,- bruto. Als je bijvoorbeeld 5.000,- bruto hebt verdiend, dan krijg je nog maar een klein percentage van de totale algemene heffingskorting. En vanaf 6.000,- krijg je niks meer. @Chickiedenise: als je inkomsten uit loondienst hebt, krijg je automatisch de algemene heffingskorting via je werkgever. Dat zit dan verwerkt in je loon. Alleen als je geen inkomsten hebt, of minder dan ca. 6.000,- per jaar (bruto), dan kun je de heffingskorting rechtstreeks bij de Belastingdienst aanvragen.
Mikki, Mijn partner heeft wel een inkomen, maar ikzelf niet. Als hij het al rechtstreeks bij zijn werkgever krijgt, kan ik het daarnaast ook bij de belastingdienst aanvragen voor mezelf? En worden er ook eisen gesteld qua hoelang samenwonen? Bijvoorbeeld dat ze als eis stellen dat je minimaal 6 maanden samengewoond moet hebben? En hoe kun je die korting aanvragen voor 2011?
volgens mij moet je wel of getrouwd of geregistreerd parnerschap hebben hiervoor, alleen samenwonen is volgens mij niet voldoende. Uitbetaling van de algemene heffingskorting hier staat precies hoe of wat.
Ja, dat kan. Bij de belastingdienst kun je een aanvraagformulier voor een 'verzoek voorlopige aanslag' krijgen (telefonisch bestellen op 0800-0543, of langsgaan op het belastingkantoor). Hiermee kun je de alg. heffingskorting aanvragen. Voorwaarde om de alg. heffingskorting te kunnen krijgen is dat je in het betreffende jaar (laten we zeggen 2011) minimaal 6 maanden fiscaal partners bent geweest. De regels rondom fiscaal partnerschap zijn per 2011 gewijzigd, zie dit linkje: U woont ongetrouwd samen Je moet dus even hier nakijken of jullie als fiscaal partners kunnen worden aangemerkt. Zo ja, en ben je van plan om dit hele jaar samen te blijven wonen (ik neem aan van wel ), dan heb je voor heel 2011 recht op de alg. heffingskorting. Als je over 2010 ook nog recht had op de heffingskorting, maar die nog hebt aangevraagd, kan dat ook achteraf in je jaarlijkse belastingaangifte. Ook over de 5 voorgaande jaren (vanaf 2006) kan je nog een belastingaangifte indienen om het met terugwerkende kracht aan te vragen.
Dat klopt niet helemaal..je bent ook al fiscaal partner als je bijv. samen een kind hebt. Zie linkje: http://www.belastingdienst.nl/particulier/fiscaal_partnerschap2011/fiscaal_partnerschap2011-02.html#P23_2326
Als je gewoon elk jaar aangifte doet bij de belasting wordt dat toch automatisch berekend? Dat hoef je dan toch niet apart aan te vragen
Het gaat hier om de voorlopige teruggave... dus wanneer je het maandelijks terugkrijgt van de BD. Wanneer je het gewoon jaarlijks opgeeft en terugkrijgt gaat het inderdaad anders cq automatisch.