Help hoe maak je zuurkool klaar?

Discussion in 'De lounge' started by marleentje231, Dec 6, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. marleentje231

marleentje231 Actief lid

Jun 4, 2008
    290
    1
    18
    Misschien een rare/domme vraag, maar mijn vriend en me dochter vinden zuurkool erg lekker en ik hou er helemaal niet van.
    Dus nou wil ik morgen zuurkool gaan maken, maar ik weet niet hoelang je zuurkool moet koken?
    Ik heb een panklare zuurkool gekocht en wil er rozijntjes bij doen.
    Wie oh wie kan mij dat uitleggen???

2. Moniki

Moniki Fanatiek lid

Nov 28, 2007
    1,305
    2
    38
    #2 Moniki, Dec 6, 2010
    Last edited: Dec 6, 2010
    Staat het niet achter op het pakje?? Volgens mij was het 30 minuten pruttelen met het vocht uit het pakje en 2 eetlepels water...
    Maak het alleen niet zo vaak dus helemaal zeker weten doe ik het niet, sorry ;)

3. loetje

loetje VIP lid

Jun 6, 2006
    7,446
    1,843
    113
    Ik leeg het pakje met vocht in een pan. Daar doe ik nog best flink wat water bij, ongeveer tot de zuurkool nèt onder staat. Lekker wat verse peper eroverheen malen en eventueel een stukje zuurkoolspek erop leggen. Dit hoog opzetten, tot het kookt, dan gas laag. Pas als de zuurkool opstaat, schil ik de aardappelen en zet die op. Als de aardappelen klaar zijn, zuurkool in een vergiet en uit laten lekken. Aardappelen stampen, zuurkool even fijn snijden en toevoegen en door elkaar stampen..Rookworst moet meestal 20 minuutjes in water van ongeveer 80 graden (tegen de kook aan) verwarmd worden...Als ik klaar ben met stampen, leg ik de rookworst op de zuurkoolstamppot en prik die in (PAS OP!! soms spuit het vocht eruit, heb het al een keer in mijn gezicht gehad). Het sap van de rookworst loopt dan in de zuurkool, dit geeft een erg lekker smaakje. Voor het opscheppen nog even doorscheppen met de opscheplepel...Lekker jusje erbij (liefst zelfgemaakte) en eet smakelijk..

4. janna76

janna76 Fanatiek lid

Nov 8, 2008
    1,412
    0
    0
    huis mamma en boerin
    drenthe
    Zuurkool in de pan en dan ongeveer een dikke beker water erbij. Niet laten koken. Aardappels koken en een lekkere dikke aardappelpuree van maken. Uitgebakken spekkjes er door scheppen. Beetje van het zuurkoolnat er door. En de rest van de zuurkool even uitlekken. En dan door de puree scheppen. Als je er een rookworst bij wild. Zon kant en klare kun je die ook op de aardappels leggen als die koken. Meestal laat ik de zuurkool net zo lang tegen de kook aanstaan als de aardappels nodig hebben om te koken en als puree te eindigen.
    En persoonlijk vind ik het er de dag erna het lekkerste opgebakken uit de pan. Jammmie.
    Je brengt me op ideeen.

Liefs Janna

5. pcootje

pcootje VIP lid

Jun 17, 2009
    5,888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik zet het gelijk op met de aardappelen , zijn ze ook tegelijk klaar.
    Stukjes ananas dr door is ook erg lekker.

6. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

Apr 25, 2010
    2,998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Wel belangrijk dat je niet de zuurkool bij de aardappels doet, dan worden ze niet gaar.

7. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    3,028
    2
    0
    Ik maak vaak een ovenschotel van zuurkool

1 pakje zuurkool
    aardappelpuree (hoeveelheid weet ik niet, iets wat in verhouding staat tot de zuurkool)
    250 gram rul gebakken en gekruid gehakt
    1 blikje ananas stukjes

Zuurkool kook in in het ananas sap, plus nog een beetje water. Door het ananas sap gaat het echte zure er een beetje vanaf.
    Na 20 minuten is de zuurkool klaar ongeveer.
    Ik maak altijd verse aardappelpuree, maar kant en klaar kan ook.

Neem een grote ovenschotel. Doe een laagje aardappelpuree onderin. Daarop de zuurkool en ananasstukjes (officieel recept is ook nog met rozijntjes, maar daar hou ik weer niet van).
    Weer daar bovenop het rul gebakken gehakt, en afsluiten met een laagje aardappelpuree. Nog een kwartiertje in de oven, zodat er een beetje een korstje op komt (ongeveer 200 graden), en klaar is kees!

8. francis78

francis78 Bekend lid

Feb 7, 2009
    832
    0
    0
    Hier hetzelfde, alleen water i.p.v. ananassap. Rozijntjes meekoken met de zoorkool en plakjes banaan op de zuurkool! Mmmmm!

9. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    ik gooi du meestal we lalles in een pan aardappels zuurkool spekkies paprika alles lekker koken tot de aardappels klaar zijn afgieten en stampen. dan nog wat creme fraische en peper erdoor en jammie jammie. ook lekker met nog extra rozijntje en of ananas. en ook banaan erbij is erg lekker. zijn echt zovel mogelijkheden. ooh jah en ff de rookworst erop doen naturlijk en die altijd klaar maken in de pan niet in de magnetron dan smaakt ie anders.

10. Janna

Janna Fanatiek lid

Als je de zuurkool kookt is het lekker om hem in een laagje appelsap te koken, in plaats van in het vocht uit het pakje en/of water. Daar wordt ie wat zoeter van. Ook lekker om hem zoeter te maken: gewelde pruimen erdoor, of stukjes banaan.

11. Mamatrees

Mamatrees Bekend lid

Nov 30, 2010
    603
    0
    0
    Ik kook de aardappels altijd eerst 10/15min en daarna 10 min de zuurkool erbij...Je kan m eerst afspoelen ivm zuurte.
    Wij houden wel van de zuurte..

12. fafa

fafa Niet meer actief

je hóéft trouwens kant-en-klare zuurkool uit zo'n pakje niet te koken, deze is zo ook eetbaar.

Ikzelf maak hem namelijk alleen op een klein pitje (zonder extra vocht toe te voegen, alleen dat wat er uit het pakje komt) in een paar minuten warm en roer hem dan door de aardappelpuree... dan is ie nog lekker zuur en behoudt z'n "bite" (en is dus veeeel lekkerder ;) maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak)

13. Mamatrees

Mamatrees Bekend lid

Nov 30, 2010
    603
    0
    0
    Ja dat klopt daarom doe ik dit pakje als de aardappels bijna gaar zijn bij de aardappels...Lekker makkelijk:)

14. mamavanbrandon

mamavanbrandon Bekend lid

Nov 17, 2009
    627
    0
    0
    leidster op kinderdagverblijf

mmmm, lekker met ananas!

15. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    Even iets anders dan de normale zuurkoolstampot (mag vast wel denk ik hihi)

Gehakt rullen en kruiden en in een ovenschaal doen. Zuurkool (wat je lekker vindt. Uitgelekt of gekookt) er over. Bananaantjes of ananas er op en afmaken met aardappelpuree. Even wat paneermeel of beschuit er over kruimelen en hoppa in de oven. (dacht 200gr ong. 30 min.)

en dan heb je een heerlijke zuurkool ovenschotel

Share This Page