Help! We komen er nog niet uit...

Discussie in 'Babynamen' gestart door Miepske1980, 23 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    ML en ik hebben nog geen idee welke namen we mooi vinden voor ons kindje... Het duurt nog even, maar toch... wellicht kunnen jullie ons inspireren.

Nik, Nikki, Coen en Tessa hebben de revue al gepasseerd, maar zijn inmiddels alweer afgewezen.

Wat voor ons belangrijk is:
    - een korte naam, bij voorkeur 2 lettergrepen
    - geen harde klanken
    - geen katholieke / christelijke naam
    - een internationale naam, dus een naam die overal op de wereld goed uitgesproken kan worden
    - een naam met een mooie betekenis
    - onze dochter heet Maya (= moeder aarde), en het zou leuk zijn als de naam daar goed bij past
    - een niet al te vreemde naam, moet wel bekend zijn in Nederland.

(ik vroeg net ML nog en die wil graag 8 letters...????? tja... we maken het lastig)

Hebben jullie ideeën???

2. pooh82

pooh82 Fanatiek lid

11 jan 2009
    1.820
    1.034
    113
    meisjesnaam:

Nova (betekent nieuw)

Verder kom ik ook even niet:D

3. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Maya en ...

... Dunja
    ... Rosa
    ... Sterre
    ... Luna/Lune
    ... Nina
    ... Bobbi

... Jasper / Jesper
    ... Finn
    ... Sepp(e)
    ... Ramon
    ... Ivan / Ivar
    ... Odin

4. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Oh heerlijk zo'n zoekopdracht, haha :D
    Maar met exact 8 letters wordt wel lastig!

Hier wat ideetjes met 8 letters, niet bijbels/Christelijk (hoewel dat soms best moeilijk te achterhalen is, dus geen garanties hier haha) en interationaal.
    Ik heb nog niet echt het idee dat hier wat tussen zit voor jullie, maar misschien vergis ik me. Ik hoor het wel :) Ik heb de betekenissen ook maar meteen toegevoegd, aangezien jullie daarop letten.

Voor een meisje
    Brigitte (Duitse en Franse vorm van Bridget < verengelsde vorm van de Ierse naam Brighid, betekent: de verhevene. In de Ierse mythologie was ze de godin van poëzie, ijzersmederij, geneeskunde, kunst en ambacht, vee en andere dieren en de lente. Ze wordt ook geassocieerd met vuur (ook: licht, kaarsen, verlichting, warmte, zonsopkomst)

Charleen / Charlene (Engelse vrouwelijke verkleinvorm van Charles < van de Germaanse naam Karl, afgeleid van een Germaans woord dat 'man' betekent. Een andere theorie is dat deze naam afgeleid is van het Germaanse element hari, dat leger, krijger/soldaat betekent)

Clarisse (Franse vorm van de Engelse naam Clarice < mogelijk een middeleeuwse Franse vorm van Claritia, een afgeleide van Clara < vrouwelijke vorm van de laat-Latijnse naam Clarus, betekent: duidelijk, helder, beroemd)

Delphine (Franse vorm van Delphina, van de Latijnse naam Delphinus, betekent: van/uit Delphi - Delphi was een stad in het oude Griekenland, waarvan de naam mogelijk gerelateerd is aan het Griekse woord delphis, betekent: dolfijn)

Florence (van de Latijnse naam Florentius of de vrouwelijke vorm daarvan (Florentia), afgeleid van het woord florens: welvarend, bloeiend)

Francine (Franse verkleinvorm van François < Franse vorm van de laat-Latijnse naam Franciscus, betekent: Fransman)

Gisselle (variant op Giselle < afgeleid van het Germaanse woord gisil, betekent: gijzelaar, of: belofte/onderpand)

Jacinthe (Franse naam verwant aan de zeldzame Engelse naam Hyacinth < van de naam van de bloem (of de waardevolle steen die ook deze naam draagt), uiteindelijk afkomstig van het Griekse woord hyakinthos)

Kathleen / Cathleen (verengelsde vorm van de Ierse naam Caitlín < Ierse vorm van Cateline, de Oud-Franse vorm van Katherine < herkomst en betekenis zijn twijfelachtig: mogelijkheid 1 is van de Griekse naam Hekaterine, van het woord hekateros, betekent: allebei, alle twee; mogelijkheid 2 is een afgeleide van de naam van de godin Hecate, die naam is mogelijk afgeleid van het Griekse woord hekas, betekent: ver weg - Hecate was een godin uit de Griekse mythologie die geassocieerd wordt met toverkunst, kruispunten, graven, demonen en de onderwereld; mogelijkheid 3: gerelateerd aan het Griekse woord aikia, betekent: marteling; mogelijkheid 4: van een Koptische naam die betekent: mijn inzegening van jouw naam. Mogelijkheid 5: De naam wordt ook geassocieerd met het Griekse katharos, betekent: puur)

Laurelle (Engelse zeldzame variant op de Engelse vrouwelijke naam Laurel < van de naam van de laurierboom (laurel tree), uiteindelijk van het Latijnse woord laurus, betekent: laurier)

Linnette / Lynnette (variant op Lynette < van de Welshe naam Luned < variant op Eluned < afgeleid van het Welshe woord eilun, betekent: imago, idool. Dit was de naam van een 5e-eeuwse Welshe heilige.
    De naam Lynette werd in 1872 voor het eerst gebruikt in een gedicht van Alfred Lord Tennyson. Tegenwoordig wordt de naam ook beschouwd als een verkleinvorm van Lynn < van een Engelse achternaam, afgeleid van het Welshe llyn, betekent: meer (vijver))

Lorraine (naar de naam van de Franse regio (in het Nederlands: Lotharingen), betekent oorspronkelijk: koninkrijk van Lothar)

Lucienne (Franse vrouwelijke vorm van Lucien < Franse vorm van Lucianus < Romeinse familienaam, afgeleid van de Romeinse voornaam Lucius < afgeleid van het Latijnse woord lux, betekent: licht)

Mathilde (verwant aan de naam Matilda < van de Germaanse naam Mahthildis, betekent: sterkte/kracht in de strijd, van de elementen maht: macht, kracht/sterkte, en hild: strijd, gevecht)

Mireille (Franse naam van de Occitaanse naam Mirèio, voor het eerst gebruikt als naam voor een hoofdpersonage in het gedicht Mirèio van dichter Frédéric Mistral in 1859. De schrijver heeft de naam waarschijnlijk afgeleid van het Occitaanse woord mirar, betekent: bewonderen)

Voor een jongen
    Albrecht (Duitse verwant aan de naam Albert < van de Germaanse naam Adalbert, uit de elementen adal: nobel, en beraht: helder)

Alphonse (Franse vorm van Alfonso < Spaanse en Italiaanse vorm van een Visigotische Germaanse naam, betekent waarschijnlijk: nobel en klaar, gereed, van het elementen adal: nobel, gecombineerd met funs: klaar, gereed, bereid. Andere theorieën zeggen dat het eerste element hadu, of hild is, zoals in de Spaanse naam Ildefonso, beide betekenen: strijd, gevecht)

Berthold (Duitse Archaïsche naam, betekent: heldere heerser, van het Germaanse element beraht: helder, gecombineerd met wald: regel, bewind)

Bertrand (afgeleid van de Germaanse elementen beraht: helder, en rand: rand (van een schild).

Clarence (van de Latijnse titel Clarensis, die de leden van het Britse koningshuis toebehoorde. De titel is uiteindelijk afgeleid van de naam van de stad Clare in Suffolk. Of van de laat-Latijnse naam Clarus, betekent: duidelijk, helder, beroemd)

Constant (van de laat-Latijnse naam Constans < betekent: constant, voortdurend + standvastig, vastberaden, trouw, onwrikbaar.
    De naam Constant werd ook gebruikt door de Puriteinen als 'woordnaam', van het Engelse woord constant: constant, voortdurend.

Flemming (Deense naam, van een middeleeuwse Deense bijnaam, betekent: van Vlaanderen)

François (Franse vorm van de laat-Latijnse naam Franciscus, betekent: Fransman)

Franklin (van een Engelse achternaam, afgeleid van het Midden-Engelse woord frankelin: stedeling, poorter, burger)

Fredrick (variant op Frederick < Engelse vorm van een Germaanse naam die 'vredige heerser' betekent. Afgeleid van frid: vrede en ric: heerser, macht)

Jermaine (variant op Germain < Franse vorm van Germanus < Romeinse bijnaam, betekent in het Latijn: broer)

Laurence / Lawrence (van de Romeinse bijnaam Laurentius, betekent: uit Laurentum. Laurentum was een stad in oud-Italië, de naam van die stad is waarschijnlijk afgeleid van het Latijnse laurus: laurier.

Philippe (Franse vorm van Philip < van de Griekse naam Philippos, betekent: paardenvriend, samengesteld uit de elementen philos: vriend, liefhebber en hippos: paard)

Randolph (variant op Randolf, van de Germaanse elementen rand: rand (van een schild) en wulf: wolf)

Roderick (betekent: beroemde macht, van de Germaanse elementen hrod: roem, faam, beroemdheid en ric: macht, kracht/sterkte)

Stéphane (Franse vorm van Stephen < van de Griekse naam Stephanos, betekent: kroon)

Terrence / Terrance (variant op Terence < van de Romeinse familienaam Terentius. De betekenis is onbekend)

Thibault (Franse vorm van Theobald < afgeleid van de Germaanse elementen þeud: mensen, volk en bald: gedurfd, stoutmoedig, brutaal)

Thorsten (variant op Torsten < van de Oud-Noorse naam Þórsteinn, betekent: Thors steen, van de naam van de Noorse god Þórr (Thor), gecombineerd met steinn: steen.
    Thor komt van het Oud-Noorse Þórr, betekent: donder, bliksem - uiteindelijk van het vroeg-Germaanse *Þunraz.
    Thor (in het Nederlands: Donar) was de Noorse god van de god van de donder in de Germaanse mythologie. Hij was een zoon van Odin (de oppergod in de Noordse mythologie) en de aardgodin Fjorgyn. Hij staat voor ordeschepper tegenover de chaos)

Wolfgang (afgeleid van de Germaanse elementen wulf: wolf en gang: pad, weg)

5. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Maya heeft trouwens 3 verschillende afkomsten / betekenissen.

De naam Maya wordt in het Indisch en in het Hindoeïsme gebruikt, het komt uit het Sanskriet en betekent illusie.
    In de Boeddhistische traditie is het de naam van de moeder van Siddhartha Gautama (de Boeddha).
    Het is ook een andere naam van de grote hindoe-moedergodin Durga. Haar naam betekent 'zij die moeilijk benaderbaar is' of de 'ontoegankelijke', ze is de belichaming van de woede van de goden. Durga is een onoverwinnelijke krijgsgodin, ze strijdt tegen de mannelijke demonen die de wereldorde bedreigen.

In het Engels wordt de naam Maya gebruikt als variant op de naam Maia of als verwijzing naar het Maya's, een Indiaanse cultuur die een grote beschaving heeft gecreëerd in Mexico en Latijns-Amerika.
    De naam Maia heeft een onbekende betekenis. In de Griekse en Romeinse mythologie was Maia de oudste van de Pleiaden, de groep van zeven sterren in het sterrenbeeld Stier, die de dochters van Atlas en Pleione waren. Ze kreeg een zoon met oppergod Zeus: Hermes (god van de handel en boodschapper van de goden).

In het Hebreeuws wordt de naam Maya ook gebruikt, afgeleid van het Hebreeuwse woord mayim, betekent: water.

Maya is ook de schatbewaarder van Toetanchamon;
    een begrip in het hindoeïsme en boeddhisme;
    De Maya's zijn een volk dat leeft in Midden-Amerika (met een eigen taal, religie en mythologie);
    een bier van Jessenhofke;
    software voor het maken en animeren van 3D-modellen;
    een boek van Jostein Gaarder;
    een Amerikaanse zangeres (Maya Days);
    een plaats in Spanje;
    de titel van meerdere films.
    (Zie: Maya - Wikipedia)

Maar inderdaad is Maya ook een moedergod (Moedergodin - Wikipedia)

Zo zie je maar dat de betekenis niet altijd even makkelijk te achterhalen is, of niet heel specifiek aan te wijzen ;)

6. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Helemaal super!
    Dankjewel.
    Ik heb hier een printje van gemaakt, leuk om te bewaren

7. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Ik heb net een lijstje gemaakt van namen die ik mooi vind klinken.

Voor een meisje neigen we sterk naar Lou-Anne of Laurelle.

Voor een jongen vinden we Ivan leuk.

Maar we zijn er zeker nog niet uit!
    Ik moet wel zeggen dat dit forum veel inspiratie biedt

8. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik moest voor een meisje denken aan de naam Ruby

Toen las ik dat je ml liever 8 letters heeft...

9. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    hahaha... ja ML stelt rare eisen... maar hij vindt ook namen mooi met minder letters hoor. Volgens mij wil hij alleen aangeven dat hij wat langere namen ook mooi vindt.

Ruby is trouwens een leuke naam, ik zal het voorstellen

10. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Sorry even offtopic, maar kun jij voor mij ook zo'n lijstje met betekenissen vinden Michelle? Van de namen van mijn zoontjes?

11. Fides

Fides Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.139
    22
    38
    Ik dacht gelijk aan deze namen, weliswaar geen 8 letters :

Isis : Egyptische moedergodin en vruchtbaarheidsgodin
    Dione : (die-joo-nuh) : moeder van Afrodite, de Griekse godin vd liefde
    Nike : (nie-kuh) : Griekse godin van de overwinning
    Nona : Griekse godin die in de negende maand vd zwangerschap werd aan geroepen om een goede bevalling te krijgen.
    Risa : Latijnse naam, bet. 'lach'
    Solea : Griekse godin van de zon
    Stella : Latijnse naam, bet. 'ster'
    Terra : Latijnse naam, bet. 'aarde'
    Vesta : Griekse godin van het haardvuur en de huiselijke aard
    Vita : Latijnse naam, bet. 'levenskrachtig'
    Zeta : (zee-taa) Griekse naam, bet. 'als laatste geboren', mocht dit jullie laatste kindje zijn ;)

12. Maranne

Maranne Actief lid

23 okt 2013
    252
    0
    16
    Arnhem
    Laatst een tip gekregen van mijn mondhygiëniste:
    Bekijk na een film de aftiteling. Daar komen zo veel namen voorbij, wellicht dat je daar inspiratie uit haalt!

13. Johades

Johades Lid

29 nov 2013
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jongen: Daniel, Peter of Ray
    Meisje: Eef of Rhea

14. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Onze regels zijn inmiddels wat versoepeld.
    * Die 8 letters laten we zitten
    * Het hoeft niet perfect bij Maya te passen. Mijn dochter komt uit een andere relatie, zij heeft ook een andere achternaam. Het is nu niet de bedoeling dat de naam uit een compleet ander straatje komt, maar perfecte combi hoeft dus niet.
    * Klank is toch belangrijker dan betekenis.

Grappig dat je in je zoektocht toch uiteindelijk een andere weg in slaat.

ML en ik hebben beide een andere smaak. ML noemt vaak een ouderwetse naam die je nauwelijks meer hoort, ik neig zelf naar moderne namen.
    Nu moeten we een middenweg zien te vinden

Ik heb nu 2 keer een lijstje gemaakt met namen, ML is daarop aan het strepen gegaan.

Zowel jongens als meisjesnamen hebben we een top 3:

Meisje:
    1. Lou-Anne
    2. Hannah
    3. Leanne

Jongen:
    1. Levi
    2. Owen
    3. Ivan

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Voor een meisje vind ik Nova of Isis heel mooi passen. :) Voor een jongen voldoet Thorsten goed aan de eisen.

Als je geen christelijke naam wilt, dan zou ik niet voor Hannah gaan.

Misschien:
    - Lotus
    - Keith

Van jullie lijstje vind ik Leanne en Levi het leukst. Ian vind ik ook super. :)

16. Cinderellea

Cinderellea Niet meer actief

Ik vind Levi echt een leuke naam! En Hannah vind ik ook mooi, alleen zou het zelf als Hanna schrijven, vind de laatste 'h' niet mooi staan.

17. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    ML wilde geen christelijke naam. Maar hij zoekt zelf namen uit die bij nader inzien toch christelijk zijn. Zo is Ivan ook christelijk, afgeleid van Johannes.... ach ja

Deel Deze Pagina