Onze tweejarige slaapt noodgedwongen met zijn baby zusje op de kamer. En de tweejarige is dus het probleem... Al sinds de klok is verzet, beginnen onze dagen nu voor 5.00u in de morgen. Daarvoor was het ongeveer 6.30u, dus we hebben een uur terug, plus dus ook nog minimaal een half uur "bonus" erbij in de ochtend. Onze ochtend begint zo... Kletsen, zingen, veel te hard en overdreven lachen om zichzelf, schreeuwen/gillen/geluidjes zusje (die dan inmiddels ook wel wakker is) veel harder nadoen, uit bed, spullen in het bedje van zus gooien, slaapkamer overhoop halen, gevaarlijke dingen doen zoals klimmen op laden commode. Een beetje in deze oplopende volgorde meestal. We hebben het volgende allemaal al geprobeerd: - lief zeggen/uitleggen dat het nog nacht is (komt niet aan ofzo, het doet niks) - boos worden (1 minuut stil en onder de indruk, daarna weer verder) - warmer aankleden ivm misschien wakker van de kou (slaapkamer is niet koud, raam is dicht in de nacht) - slaaptrainer van Nijntje (die werd vakkundig gesloopt) - zusje bij ons op de slaapkamer (dan hebben we 10 cm loopruimte om onze slaapkamer uit te komen, past dus gewoon echt niet) - opstaan en de dag beginnen (fijnste voor baby zusje die nog even kan slapen, maar de rest van Nederland draait wel op wintertijd, inclusief onze bazen) Wie heeft er de gouden tip om deze vroege vogel mee in de wintertijd te krijgen?
Misschien een stomme vraag, maar breng je de kinderen ook later naar bed? Op die leeftijd verlegde ik de tijd van zomer- naar wintertijd (en vice versa) door middel van kwartiertjes. In vier dagen zaten we in het nieuwe ritme.
Misschien is het een idee om de avond ervoor speelgoed uit te zoeken waar ze de volgende ochtend mee in bed mag spelen. En wat sowieso werkt, is consequent zijn. Niet iedere dag een andere tactiek, maar één tactiek uitproberen en langer volhouden. Voorspelbaarheid werkt op die leeftijd. Tjsa....en op tijd opstaan. Heel vervelend, maar soms hoort het er gewoon bij.
De tijd naar bed maakt niet uit, dat deed het daarvoor ook al niet, want 6.30u was standaard. Speelgoed voor in bed zou kunnen, maar met een spanningsboog van 5 minuten op deze leeftijd dan maakt dat niet het grote verschil. Er ligt al wel een boekje bij zijn bed bijvoorbeeld, maar daar kijkt hij niet naar om. Consequent zijn is wel een goede tip (die ik eigenlijk wel weet), maar waar kies je dan voor...? De zachte aanpak, boos blijven worden bij grenzen over gaan, is er nog iets anders te verzinnen wat werkt en goed vol te houden is?
Ik bedoelde of je de bedtijd ook al hebt aangepast aan de wintertijd. Je zou voor heel bijzonder speelgoed kunnen kiezen waar hij alleen in de ochtend mee mag spelen. Dus iets speciaals. En ach, weet je...het klinkt allemaal zo makkelijk: consequent zijn, etc. Maar ik wist het op die leeftijd van mijn dochter ook geregeld niet. Ik dacht dat andere ouders complete opvoedstrategieën hadden en ik deed maar 'wat' (voor mijn gevoel). Mijn beste tip heb ik al gegeven: één aanpak kiezen en die volhouden. Ik denk namelijk niet dat er één beste manier is. Ieder kind is anders; iedere ouder is anders. Daarom zul je ook een aanpak moeten kiezen die bij jouw man en jou past. Dus kies zelf de aanpak die je vol kunt houden: streng, lief, etc. Toen mijn dochter vorig jaar weer in een draakje veranderde, heb ik met mijn man wekelijks overleg gehad. We bespraken één avond in de week wat er op dat moment speelde en hoe we daar samen mee om zouden gaan. We schreven iedere week in een schriftje op wat er goed ging en wat niet en de afspraken die we samen maakten. Het heeft ons echt geholpen. Nu bespreken we nog steeds als er iets speelt, maar niet iedere week.
De kinderen gaan op hun gewone tijd naar bed nu, dus niet vroeger omdat de klok verzet is. Afgelopen week was het een keer later ivm dat we iets hadden in de avond en ook dan is het weer gewoon vroeg in de ochtend. Wij doen trouwens ook maar wat hoor met de kinderen en tot nu toe pakt dat best aardig uit al zeggen we het zelf Maar nu met de klok verzetten lijkt het alsof er gewoon niks meer werkt. Wij overleggen ook samen hoe we er over denken hoe we het aan moeten pakken en meestal gaan we door op wat er werkt, maar nu werkt er even niks... haha En het helpt ook niet dat ik uit de nachtdienst ben gekomen deze week en mijn geduld ergens verloren ben samen met mijn slaap
Ik zal helpen zoeken. Dat lijkt me echt een slopende combinatie: nachtdienst en kinderen. Hopelijk heb je puf om vandaag lekker te genieten van het beloofde mooie herfstweer. Straks even naar buiten (en je zoontje afmatten ).
Wat zou je doen als hij s nachts om 2.00 uur of 3.00 uur wakker zou worden en hetzelfde zou doen? Kletsen, roepen enz. Zou je dat accepteren en de dag om 2.00 uur beginnen? Dan moet je dit ook accepteren. Zou je dat zeker niet accepteren dan moet je nu doen wat je dan zou doen. 5.00 uur en 2.00 uur is in mijn ogen hetzelfde.
Als dit zelfde zou gebeuren om 2.00u 's nachts zou ik er net zo wanhopig van worden als nu om 5.00u. Want het is niet zo dat we er niks aan doen, maar juist dat er niks helpt. Ik accepteer het ook niet, maar de vraag is hoe je een eigenwijze 2-jarige uitgelegd krijgt dat je het niet accepteert, want slapen kun je niet afdwingen helaas. Dus als je een tip hebt wat om 2.00u 's nachts helpt dan wil ik die om 5.00u ook graag uitproberen!
als het iets tijdelijks is, dan maar even een uurtje met tablet/filmpje? wat hier werkt is als een van ons bij hem gaat liggen en duidelijk maakt dat het slaaptijd is. Dus " niet zingen, slapen!" "Nu blijven liggen" enz. En zelf ook blijven liggen. Vaak geeft hij het dan met een uurtje weer op (maar dat is dus om 2u 's nachts). We wisselen dan af, waardoor we niet een mega-slaaptekort hebben. (om deze reden dus even het kleuterbed uit de kamer en een 1persoons matras op de grond)
De tablet is wel een goede! Filmpjes kijken vindt hij erg leuk op het moment. Het enige probleem wat met de tablet overblijft, is dat hij niet met zijn vingers van het scherm af kan blijven, waardoor we er toch uit zullen moeten om het filmpje weer tevoorschijn te toveren Maar misschien dat dat makkelijker blijft hangen dat hij er vanaf moet blijven, omdat het dan in meneer zijn eigen voordeel is als hij er vanaf blijft. haha Lastig hoor dat 2 jaar zijn, van de ene kant zijn ze zo slim en van de andere kant snappen ze ook lang niet alles...
Voor sommige kinderen duurt het gewoon echt even voor ze aan de wintertijd gewend zijn. Mijn dochter wordt deze week ook al elke dag te vroeg wakker. Vorig jaar duurde het ook langer dan een week. Ik zou geen speeltjes of de tablet geven en er ook niet uit gaan om de dag te beginnen. Dan duurt het wennen aan de nieuwe tijden alleen maar langer. Slapen kun je inderdaad niet afdwingen, maar dat betekent niet dat je er in mee hoeft te gaan dat er niet geslapen wordt. Wij gaan een keer naar dochterlief als ze ons roept. We zeggen dat het nog nacht is en geen dag, dat ze weer moet gaan slapen en dat we niet meer komen. We laten het licht uit. Tot nu toe horen we haar dan de rest vzn de tijd zingen en kletsen. Ze valt dus niet meer in slaap. Maar ze zit wel in het donker en de dag begint pas om 7 uur. In ons geval scheelt het dat ze geen andere kinderen wakker maakt. In jullie geval zou ik een van de twee kinderen een paar nachten op een andere plek ik huis leggen. Al leg je de oudste op een matrasje op de grond.... zolang ze maar niet bij elkaar op de kamer liggen. Vervolgens zou ik voor het naar bed gaan met je zoontje bespreken dat hij de afgelopen dagen zo vroeg wakker werd en dat het niet de bedoeling is dat jullie s nachts al wakker worden. En dat als hij vannacht weer wakker wordt hij niet mag spelen en niet uit bed mag. Dan morgenochtend als hij vroeg wakker is een keer er naartoe om te zeggen dat het nog nacht is en hem dan gewoon in zijn sop gaar laten koken. Als je dat een paar dagen volhoudt, went hij echt wel aan de nieuwe tijden. Verder vraag ik me af of hij overdag nog slaapt. Zo ja, slaapt hij dan langer, om zijn slaapgebrek in te halen? Dan zou je hem er op de normale tijden uit kunnen halen, zodat hij s avonds wel goed moe naar bed gaat.
Ja lastig...ik ken jouw kindje verder niet goed. Hier gewoon heel duidelijk maken dat het nacht is en dat je in de nacht gewoon slaapt. De oudste had daar voldoende aan, de jongste vond het erg spannend om weer zelf in slaap te vallen. Daarom hadden we een co sleeper...als hij dan wakker werd liep hij naar ons en tukte daar weer heerlijk verder. De tablet zou ik zelf geen optie vinden...dat is leuk voor max een uur...en dan...dan is het nog maar 6 uur. Ik denk dat het kind zo ook een ernstig slaaptekort krijgt.
Wat ik zou doen is om te beginnen de slaaptrainer ergens buiten bereik zetten . En hem dan instellen om 5.00 uur. Je peuter vertellen dat als nijntje wakker is, hij héél zachtjes (om zijn zusje niet wakker te maken) naar jullie toe mag komen. En dan in bed knuffelen/spelen/filmpje kijken/naar beneden. Als dat goed gaat, de trainer tien minuutjes later zetten en zo steeds 5 a 10 minuten later. Oftewel: eerst leren om zachtjes uit bed te gaan (of zachtjes te roepen) en als hij dat principe door heeft, de tijd opvoeren.
Het is niet zo dat hij ons roept of nodig heeft, hij vermaakt zichzelf als hij wakker is. Maar dat gaat dus wel met zo veel volume dat iedereen in huis wakker is. Zachtjes doen is al een punt op zich buiten het slapen om, hij kan gewoon echt niet zachtjes praten, ook niet als we er een spelletje van maken overdag We kunnen het nu een half uurtje maximaal rekken zonder dat het gevaarlijk wordt (commode beklimmen via de lades), dus die luxe gunnen we ons zelf nu maar. Hij maakt zijn zus ook niet expres wakker om het wakker maken, maar hij is gewoon oprecht blij als zij dan ook wakker is  En dat mag iedereen weten. We hebben helaas geen slaapkamer over om ze uit elkaar te leggen, ik kan niet wachten tot we eindelijk kunnen verhuizen. We wonen nu echt te klein, zelfs in de badkamer (lees: douchecel met mini wastafel en dan vol) past letterlijk nog niet eens een campingbedje. Overdag slaapt hij nog wel, heel af en toe slaat hij dat een keer over, maar het heeft eigenlijk nooit invloed gehad op de nacht of hij overdag lang of kort sliep. Hij is wel tot een maand of 3 geleden een erg slechte slaper geweest die elke nacht minimaal 1x wakker werd en na troosten verder sliep, dat is gelukkig eindelijk over, maar nu dus dit weer Bij ons slapen dat is hem nog nooit gelukt, wij zijn trampoline/klimtoestel/hebben gaatjes in neus en oren waar vingers in passen/enz Hij kent schijnbaar maar twee standen, aan of uit, iets er tussenin wat zachtjes en rustig is bestaat niet bij hem. Ik vrees dat het tijd uitzitten wordt tot het vanzelf weer beter gaat. Ik ga eens heel hard nadenken waar Nijntje buiten bereik kan, want dat is nog zeker het proberen waard! Maar ik vrees dat boven op de commode of het plankje daar weer boven juist een uitdaging is voor hem om er te willen komen... Het klinkt nu alsof we een draak hebben, maar hij kan soms ook wel echt lief zijn hoor
Het klinkt helemaal niet alsof je een draak hebt hoor. Het klinkt alsof je een normale, enthousiaste peuter hebt.
Hier hetzelfde probleem. 5.45 uur betekent voor ons tijd om op te staan. En tablet werkt mijn dochter haar stil te houden maar we hebben ook een baby en die krijg je echt niet stil. Ik vond 7 uur opstaan al zo vroeg maar dit is toch echt een ramp. Ik lees mee !!
Jouw 2-jarige slaapt niet meer in een ledikantje? Hij komt zelf uit bed. Kan hij niet een aantal nachten in een campingbedje, zodat hij in ieder geval niet uit bed kan? Of babyzusje beneden in de woonkamer laten slapen? Ik zou zelf proberen om hem in bed te houden. En steeds opnieuw te vertellen dat het nog nacht is. En als hij zijn bed niet uit kan toch met de slaaptrainer de tijd langzaam gaan oprekken. Het is echt lastig hoor als ze niet meer willen slapen. En dat bijsturen lukt haast niet. Er uit gaan is voor hem het signaal dat de dag begonnen is, maar ik vind het dan echt nog nacht. Ik ben bang dat je hier echt even tijd voor zult moeten uittrekken. Misschien afspreken met papa dat je om de beurt een ochtend voor je rekening neemt. De ene ochtend ga jij er iedere keer uit om hem terug te leggen en de andere ochtend is het papa's beurt. Heel veel sterkte met je wakkere peuter!!
Ik heb beide kinderen bij elkaar slapen (bijna 3 en 1 3/4 jaar oud). Beide liggen nog in een ledikantje. Oudste kan er wel uit klimmen, maar lerende blijft ze erin tot iemand erbij is. Dit duurt nog even voort tot we in ons huis kunnen dat we aan het verbouwen zijn. Dan hebben ze elk hun eigen kamer (we laten ze eerst samen slapend wennen aan het huis). Toen ze net bij elkaar kwamen te liggen hebben we het geluid genegeerd, is vanzelf over gegaan. Bij ons is het wel donker op de kamer, hebben ook verduisterende gordijnen. Het zal wel aan mij liggen, maar een tablet op die leeftijd is echt overdreven. Hier kijken ze alleen vlak voor het naar bed gaan een half uurtje tv, verder niet.
En als je hem nu eens 1, 2 of 3 avonden heel laat naar bed toe brengt? Zo laat dat hij echt omvalt van de slaap? Slaapt hij dan 's ochtends ook niet langer? Misschien kun je zo zijn bioritme wat verschuiven?