handige tips voor een 2e kindje

Discussion in 'De lounge' started by lovelymommy, Jun 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lovelymommy

Mar 23, 2011
    97
    0
    0
    NULL
    Kabouterdorp
    Een 2e kind kost meer geld. (vooral de opvangkosten) Daar zijn we al uit. Maar hoe komen jullie rond? Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je wilt maar toch ben ik benieuwd.

2. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Tja, ik denk dat het niet zozeer een kwestie is van "hóe kom je rond" maar eerder: zijn jullie financieel in staat om een tweede kindje te kunnen onderhouden/verzorgen?
    Is er voldoende inkomen, zekerheid en ruimte? Als dat zo is dan is er weinig aan de hand. Uiteraard bij het shoppen e.d. wel rekening houden met de financiën indien jullie het niet super breed hebben. Je kunt veel tweedehands kopen dus wat dat betreft moet het vaak wel te doen zijn. Wat ik belangrijker vind is of je na de geboorte nog gewoon kunt leven, nog boodschappen kunt doen en niet iedere maand geldnood hebt. Want als je daar bang voor bent (of nu al moeite hebt met rondkomen) dan vind ik het zelf niet het goede moment.

3. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Tja, twee kinderen zijn duurder dan 1.....opvangkosten vallen dan in verhouding weer mee (je betaalt voor de 2e minder dan voor de 1e!)
    Verder is aan alles een mouw te passen...

4. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,275
    6,802
    113
    Ik merk nu nog niks anders. ja boodschappen zijn 10 euro meer per week. Mijn tweede eet namelijk al mee alsof hij 4 is.

natuurlijk luiers maar goed dat is alleen de eerste 2 a 3 jaar.

5. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Volgens mij verschilt dit per kdv? Ik las laatst nog in de nieuwsbrief van ons kdv dat daar gewoon de volle prijs voor een tweede kindje moet worden betaald.

6. kiss87

kiss87 Fanatiek lid

Jun 6, 2009
    2,046
    0
    0
    Hier betaal ik voor de 2e dezelfde kosten aan het kdv, maar krijg wel in verhouding meer toeslag van de belastingdienst voor het 2e kindje!!

En verder, tsja, kleding is nu vooral het duurste, omdat we nu een meid hebben en bijna alles nieuw moeten kopen.
    Kamertje hadden we nog van de oudste. Verder vind ik het echt nog meevallen hoor!
    Denk dat je vooral aan de verre toekomst moet denken, als de kids in de pubertijd zitten, dat is volgens mij de duurste tijd!!

7. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,025
    901
    113
    voor het 2e (3e, 4e....) kind krijg je veel meer terug van de belastingdienst!!!

8. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,275
    6,802
    113

Niet voor lang...

9. Fransa

Fransa Niet meer actief

Ik vond vooral de investeringskoten even weer aardig hoog. Maar dat komt ook omdat wij de 2 kids dicht op elkaar hebben. Dus moest er een nieuw kamertje komen omdat onze oudste nog niet toe was aan een groot bed en ook nog in de luiers zit.
    Verder idd de opvang.
    Als je bv geeft zul je in het begin ook weinig merken van extra kosten voor je boodschappen. Alleen de luiers tellen dan weer mee.
    Verder als je geluk hebt en 2 kindjes van hetzelfde geslacht hebt kun je de kleren van je oudste overdoen (moeten ze wel enigszins van hetzelfde seizoen zijn want hier gaat die vlieger niet echt op met een nazomer en winterkindje...)

Speelgoed heb je al genoeg, het babybeddegoed is er nog, etc. Dus je kunt het voor een 2e denk ik ook zo duur maken als je zelf wilt...

10. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,275
    6,802
    113
    Speelgoed hoeven we hier dus ook niet meer te kopen. Ik weet niet eens wat ik mijn jongste moet geven op zijn verjaardag. We hebben echt alles al.

Dat is dus wel erg makkelijk.

11. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,853
    3,367
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik vind het ook wel meevallen. Hoewel we hier dus wel het 'geluk' hebben met 2 meiden. Gemak met kleertjes -en wat ik wél aan kleertjes koop (ook voor de oudste trouwens) komt toch veel bij de zeeman vandaan. Vooral de zomershirtjes zijn érg leuk dit jaar bij de zeeman (oke, voor de oudste- maar ook dát scheelt enorm) . De autostoelen kunnen we ook prima door schuiven. De oudste gaat in de vervolgstoel (nr 2/3) als de jongste uit de maxicosi is gegroeid. De wandelwagen is ook doorgeschoven. En de jongste speelt nu met veel van het (grotere) speelgoed van de oudste. De grotere dingen die nieuw zijn, hebben we dan weer gehad....
    Maar de kinderbijslag vangt hier een héleboel op :) .

12. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    Wij hebben hier straks 2 puberende meiden en 2 kleine jongens. Maar wat de opvangkosten betreft ben ik maar 10 euro duurder uit per maand met de toeslag. Verder heb ik nooit speelgoed gekocht, ok, misschien 2x, en toch staat de speelkamer bomvol. Wij komen met gemak rond, de kledingkasten puilen uit van nonmerk tot Bengh en Vingino. Maar je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Je moet iig zorgen dat je voor de basis kunt zorgen, voedsel kleding en onderdak. Kun je dat, dan is het prima. Je kunt immers ook nooit zeggen wat de toekomst je nog gaat brengen, financieel of kwa kind.

13. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja ik vind de aanschafkosten wel meevallen eigenlijk ja wij hebben een roze maxi cosi gehaald (maar was hier van ZP van iemand dus niet zo duur), bdje hergebruikt enzo want de oudste was 20 maanden en sliep allang in een peuterbedje (ging ook prima!) ja pampers en luiers en doekjes circa 20 euro in de week extra was ik kwijt maar de oudste was weer van de melk af en op weg naar zindelijkheid dus dat scheelde weer.

Verder heb ik geen opvang nodig ik ben thuisblijfmama.. dus daar heb ik geen verstand van.

Ik vond het allemaal wel meevallen eigenlijk....

14. fontana

fontana Fanatiek lid

Jan 1, 2010
    1,288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    ik doe het in mijn eentje met 2 kids en ik red t ook prima. Momenteel nog in de bijstand, maar ik ben druk aan t solliciteren. Als ik een baan heb, ga ik er waarschijnlijk wel op achteruit, omdat ik dan net boven bijstandniveau zal verdienen en dan gaat mijn huurtoeslag e.d. naar beneden. Maar goed, dat zie ik dan wel weer.

15. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vind het ook meevallen. Kamertje ging gewoon door, idem voor kinderwagen, maxi cosi, kinderstoel etc.

Speelgoed ook allemaal al aanwezig (heb ik bijna een jaar tijd enkel een bijtring gekocht qua speelgoed).

Kleding kun je zo duur maken als je zelf wilt. Mn dochter is nu zindelijk dus nog maar 1 in de pampers. Eten eet hij al een tijd met de pot mee.

16. Sensea

Sensea Niet meer actief

zoals al gezegd is. kun je nual amper of niet rondkomen dan is het wellicht ( nog) niet zo slim. de opvangkosten ja, die worden duurder. zeker in je achterhoofd houdend dat de subsidie van de belasting op losse schroeven staat. voor de rest kun je het zo duur maken als je zelf wilt. voor studie's heb je nog 16 jaar om te sparen. een tikkeltje zorgwekkend vind ikzelf wel dat er steeds meer en meer medische kosten niet vergoed worden meer en dat wordt alleen maar erger vrees ik. ook de poliskosten lopen denk ik steeds meer op maar daar heb je ook pas met 18 "last" van. maar heb je maar anderhalf of 2 jaar ertussen zitten volgen dat soort dingen elkaar snel op natuurlijk in die tijd. dat is wel iets om in het oog te houden.

17. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

hm wij hebben ook twee kindjes..eentje bijna 2 en de ander 4 maanden maar ik vind het wel meevallen hoor allemaal. het is echt niet in 1 keer zo van wauw ik ben plots veeeeel meer geld kwijt dan voorheen..nee absoluut niet. en wij ook echt niet de rijkste mensen.

18. Yukl

Yukl Niet meer actief

Jawel, je blijft voor de tweede verhoudingsgewijs een stuk minder betalen.

Ik ben wel redelijk wat meer kwijt. Ik merk dat we opeens een stuk minder makkelijk rondkomen met hetzelfde bedrag. Nu zijn wij ook een vermogen kwijt aan flesvoeding (20 euro per pak, 1 pak per week). En luiers/billendoekjes zijn natuurlijk ook niet goedkoop. De oudste is bijv. ook nog niet zindelijk. En de opvangkosten inderdaad, zo'n 100 euro meer per maand tov vorig jaar (inclusief vermindering toeslag per 2011).

Qua eten valt het wel mee. Dat maakt niet zoveel uit. Maar hij krijgt ook nog voornamelijk flesvoeding, dus ja. ;)

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

Qua uitzet valt het inderdaad wel mee, maar toch heb ik nog aardig wat dingen bijgehaald. En kleertjes schuif ik door, maar ik kan lang niet alles hergebruiken van de oudste (vlekken die ik er niet uit krijg enzo). Bovendien heb ik ook wel de behoefte aan wat nieuwe inbreng.

20. Yukl

Yukl Niet meer actief

Herkenbaar :D

Share This Page