zorgverlof oid?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamav2boefies, 14 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamav2boefies

mamav2boefies Fanatiek lid

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Binnenkort moeten wij met onze dochter naar het ziekenhuis
    Mijn man mag 10 dagen hiervoor per jaar opnemen en die krijgt ie doorbetaald
    Ik vraag me af of elke werkende ouder hier recht op heeft
    Ik ben niet lid van een bond oid dus hoop dat iemand die dit leest me dit kan vertellen
    Ik kan deze vraag wel op mijn werk stellen maar daar krijg ik toch geen antwoord op deze vraag

2. MissyC

MissyC Fanatiek lid

5 dec 2013
    1.098
    8
    38
    Volgens mij wel, maar is cao en contracturen gerelateerd geloof ik.

3. mamav2boefies

mamav2boefies Fanatiek lid

22 dec 2010
    1.158
    0
    36
    Ik heb een 20 uren contract

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zorgverlof is wettelijk geregeld, maar (deels) onbetaald. Bij CAO kan dat uiteraard worden aangevuld oid. kijk eens op de site Overheid.nl (het vroegere postbus51) daar staat veel vermeld over verlofsoorten.
    Je hebt recht op jaarlijk 2 maal je normale wekelijkse contractduur. Dus in jouw geval met 20 uren is dat maximaal 40 uur zorgverlof op jaarbasis.

Afhankelijk van hoe je werkgever er mee omgaat.... officieel wordt je kindje nl verzorgd in het ziekenhuis en zou je daar officieel dus geen zorgverlof voor krijgen (volgens de letter van de wet)
    veel werkgevers gaan er redelijk soepel mee om.

Twee jaar geleden heb ik zorgverlof moeten nemen omdat mijn vriend een hartinfarct heeft gehad en in het ZH heeft gelegen. Normaliter zorgt hij volledig voor onze kinderen.... ik kreeg daarom zorgverlof omdat de "verzorgende partner" was uitgevallen.
    Bij ons is de helft doorbetaald en de andere helft onbetaald.

5. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.656
    1.414
    113
    Je mag 2x je aantal je contracturen opnemen als zorgverlof, dus in jouw geval 40 uur. Maar......... Zorgverlof is als je voor je zieke partner of kind moet zorgen en er niemand anders is om voor diegene te zorgen, oo het moment dat een kind in het ziekenhuis ligt heb je dus officieel gezien geen recht op zorgverlof want dan wordt er voor je kind gezorgd. De dagen dat je partner zorgverlof heeft heb jij dus ook officieel geen recht want dan is er iemand die voor je kind zorgt. Dus ik zou het van te voren goed afspreken oja en officieel moeten ze je minimaal 70% uitbetalen dus kan zijn dat je niet volledig door betaald wordt.

6. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Klopt wat blaine zegt . Onze oudste moet vaak behoorlijke operaties ondergaan en als hij in t ziekenhuis ligt kost t ons vakantie dagen.

7. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

Een ziekenhuisbezoek of opname?

Bij opname heb je sowieso wettelijk gezien eigelijk geen recht omdat er in het ziekenhuis gezorgd word voor je kind en jij de zorg niet op je hoef te nemen. Krijg je het toch dat is het een aardigheidje van je werkgever maar het is niet verplicht.. Ook niet voor een ziekenhuis bezoekje aan de kno arts bijvoorbeeld, daarvoor zijn vakantiedagen..

Wel als je kind bijv geopereerd is en thuis verder moet herstellen, of als je kind een week thuis de griep heeft en jij de enige bent die hem/haar kunt verzorgen.

Maar als je partner/kind in het ziekenhuis ligt geld deze regeling niet en ook niet voor een dagje polikliniek.

8. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.579
    113
    Zorgverlof is geregeld in de wet en een cao kan hiervan afwijken. De interpretatie van de wet is best vrij. Zo is het helemaal niet duidelijk of zorgverlof ook geldt als je met je kind naar het ziekenhuis moet.

9. Evientje

Evientje Niet meer actief

Bij ziekenhuisopname is het niet alleen afhankelijk van wat in de cao staat of hoe de werkgever hiermee om gaat. In steeds meer gevallen wordt er bij een ziekenhuisopname van kinderen namelijk ook een stukje zorg verwacht gedurende de opname.
    Bij onderzoeken (24-uur, 3-dagen, halve dag, dag) heb ik volgens mijn werkgever gewoon recht op zorgverlof, ik ging hier voorheen namelijk ook vanuit dat het vrije dagen kosten. Tot ik het navroeg en mijn werkgever aangaf dat dit juist wettelijk daarvoor geregeld was!

Deel Deze Pagina