Kleine is nu 1 maand en 5 dagen oud en komt de gehele week 's avonds continu om te drinken. Slapen tussendoor doet ze niet echt. Het is drinken, in slaap vallen voor 5/10 minuutjes, huilen, drinken. Iets anders is niet goed. Ik word er zelf erg moe van en kan niks voor mezelf doen. Ben sterk aan het twijfelen om te stoppen met borstvoeding en over te gaan op flesvoeding. Het vreet al mijn energie op en wordt er chagrijnig van. 's Nachts slaapt ze wel door, maar wil 's avonds (na het avondeten begint het) ook wel even mn handen vrij hebben om andere dingen te kunnen doen. Ik kan op het moment al niet veel omdat ik na de bevalling een trombose been heb opgelopen. Dat gaat nu steeds beter, maar heb 3 weken op de bank gelegen omdat ik niet kon lopen. Ik ga maandag naar het cb om advies te vragen, want ik denk dat mijn gevoelens ook overgaan op haar, omdat ik met er aan irriteer, ofja irriteer, niet goed weet wat ik ermee aanmoet. Ik moet mezelf echt toespreken dat ik rustig moet zijn als ik haar pak en ga voeden. Daarbij kan ze ook heel onrustig doen met drinken, tepel loslaten en dan wild gaan zoeken enzo ook als ze de tepel nog in de mond heeft.. Weten jullie of dit normaal is en gaat dit gedrag over?
Je dochter is aan het clusteren, dit is normaal en gaat waarschijnlijk over. Het gaat het snelste over als je eraan toegeeft... Zie ook Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Productie vergroten - Clusteren Succes en sterkte!
Dus als ik het goed lees gaat dit vanzelf over als ze ouder worden.. pff vind het wel zwaar hoor. Nu slaapt ze, de vraag is voor hoelang. Gelukkig slaapt ze snachts door, dus komt goed aan mn rust incl middagslaapje op de bank.
Mijn dochter van 8 maand clustert ook nog. Het was op zn heftigste toen ze 3 maand was. Deed ze soms wel van 17.00 uur tot 22.00 uur. Met 5 maand werd het minder. Maar ze doet het nu nog wel graag. Gewoon aan toegeven en loslaten.
Inderdaad aan toegeven en goed voor jezelf zorgen qua rust en voeding. Al een zegen dat ze 's nachts goed slaapt, dus geniet daarvan!
Herkenbaar, inderdaad clusteren. Ik zorgde dat ik voor het avondeten de huishoudelijke dingen had gedaan, mijn man vulde de vaatwasser enzo en ik ging op de bank zitten met mijn dochtertje. Soms ging ik vroeg met haar in bed liggen, lekker tegen me aan. Dan was ze ook rustiger. Ik vond het toen ook best pittig, maar gewoon eraan toegeven. Met 4 maanden was het hier helemaal over.
Bij mijn oudste werd het minder toen ik hem 's nachts voor een voeding wakker maakte. Het leek wel of hij zo moe was dat hij doorsliep, maar eigenlijk teveel honger had om dit vol te kunnen houden. Ik vind doorslapen met 6 weken best wel snel. Het kan natuurlijk, maar is wel snel.
Hier clusterde ze toen ook. Vaak een uur of 6 achter elkaar. Hier werd het met 3 maanden veel korter en nu met 4 maanden clustert ze niet meer. Tussen de laatste 2 voedingen zit wel iets minder tijd. Ik lag toen iedere avond met haar op bed. Hier werkte het om haar in de draagdoek te dragen als ik toch even mijn handen vrij wilde hebben. Er zijn momenten geweest dat ik het wel eens zwaar vond maar ze sliep wel heel erg goed snachts. Het lastigste vond ik misschien eigenlijk wel om aan mijn omgeving uit te leggen dat clusteren heel normaal is.
Misschien helpt het om te kolven en t uit een flesjete geven, het kan zijn dat je savonds minder melk hebt en dat ze daarom zo veel en lang wil drinken. Hier heeft kolven echt goed geholpen, binnen een week van 9 naar 6 voedingen (wel pas met 4 maanden). Nog een voordeel: met gekolfde melk kan je man t ook eens overnemen. Wel mega fijn dat ze doorslaapt, misschien ook omdat ze savonds lekker veel bij je drinkt ?
Is idd heel normaal. Lekker op de bank, download een paar series en doe rustig aan. Trouwens toen mijn zoontje stopte met clusteren, stopte hij ook met doorslapen.
Heel herkenbaar! Ik vond het soms ook heel vervelend. Maar als ze groter zijn mis je die avonden dat ze zo lekker bij je lagen. Probeer ervan te genieten, laat de boel de boel (en veel door je man laten doen ). Als mijn man 's avonds weg moest zette hij een dienblad met drinken en lekkers naast me op de bank. Leuke series of films kijken en gewoon genieten dat je even verplicht bent om 'niets' te doen (en eigenlijk is het natuurlijk iets heel belangrijks dat je doet!)
Deed mijn oudste de eerste 3 maanden van 19-22u. Ze sliep toen ook s nachts door. Vanaf 6 maanden niet meer. Jongste was wat onrustig s avonds maar wilde dan niet continu drinken. Idd gewoon aan toegeven, het jezelf zo makkelijk mogelijk maken en het gaat weer over.
Bij ons bleek het vooral zuigbehoefte en mama-honger. Ik maakte het mezelf ook gemakkelijk op de bank met kussens e.d. Gaf een goede lange voeding en na de voeding gaf ik een speentje en liet ik haar op schoot slapen of soms kon ik haar naast me op de bank leggen. Speentje was dus voldoende. En ik merkte dat ik me lekkerder voelde met haar gewoon op schoot de hele avond, dan met haar sabbelend aan m'n borst, de hele avond... Dat tweede at meer energie.