even een vraagje onze kleine meid is nu 9 maandjes oud.. het is een schat van een baby heel tevreden en rustig al vanaf de geboorte.. ze vind alles prima en lacht de hele dag door.. maar kwa ontwikkeling doet ze eigenlijk nog niet zoveel ze draait van dr rug naar dr buik. terug lukt dr nog niet.. als ik d'r beethoud om te staan of te zitten laat ze zich zakken heeft ze nog totaal geen behoefte aan aan de ene kant denk ik het is zo'n tevreden meisje ze vind het allemaal nog prima zo.. maar toch begin ik ook wel een beetje ongerust te worden soms als ik zie dat andere kindjes van haar leeftijd wel van alles doen kwa ontwikkeling.. wat deden jullie kindjes al met 9 maanden? en zijn er nog meer baby's die laat waren kwa ontwikkeling?
mijn dochter kon rond 9 maanden terug draaien en kon pas zitten rond 10 maanden. Toen ging het opeens hard en liep ze los met 13 maanden... dus het komt heus wel goed hoor!
Ze neemt gewoon lekker haar tijd! Als ze tevreden is en veel lacht, gewoon laten gaan. Van vergelijken word je maar onzeker. Maar als je graag wilt vergelijken: Ons meisje had tot voor kort ook totaal geen behoefte om te staan als ik haar rechtop hield. Achteruit schuiven op dr buik sinds ze 8 maanden is. Vlak daarna ook vooruit. Nu tijgert ze aardig rond. Ze is bijna 11 maanden en heeft pas sinds een paar dagen ontdekt dat ze ook kruipend vooruit kan komen, maar nog maar een cm of 20 denk ik. Daarna gaat ze weer verder op dr buik. Korte stukken los zitten kan ze sinds ze 8,5 maand is. Met 9 maanden kon ze zelf dr speen terugstoppen Maareh: staan, lopen? Ik denk dat dat echt nog een paar maanden kan duren
Devin draait nog helemaal niet, niet eens een klein beetje hoor. En hij kan sinds kort even alleen zitten (met heel veel oefenen).
thnx meiden voor jullie reacties ik weet ook wel dat ik me niet druk moet maken maar soms ga je wel twijfelen anderen gaan ook steeds meer opmerkingen maken van o doet ze dat nog niet enz ik ben in ieder geval blij dat het haar zelf niet frustreert dat is het belangrijkste dat zij gelukkig is
Niet gaan vergelijken hoor de een doet bepaalde dingen sneller dan een ander. Ze lijkt tevreden zo te horen, dus dat komt vanzelf. Ter vergelijking, ons zoontje ging met 8 maanden kruipen en zitten. Nu kruipt ie de hele kamer rond. Hij staat en loopt lang de tafel/langs de box.
Ze zal het vast wel gaan doen, ieder kind heeft zijn/haar eigen tempo. Maar als je wilt vergelijken (mijn dochter is eerste kerstdag geboren, dus de meiden zijn bijna even oud): - draait van buik naar rug en terug - trekt zich op aan de box/tafel/been op haar knietjes - staat soms in de box - tijgert - kruipt - springt op schoot op en neer - zwaait - gaat zitten vanuit ligstand - slaat met speeltjes tegen elkaar aan - babbelt erop los - heeft nog geen tandjes Groetjes, Mamavanmara
Onze dochter rolde met negen maanden en zelfstandig zitten lukte nog niet echt, ze viel ze steeds om.. Van de één op de andere dag bleef ze ineens wel zitten, ik dacht ook dat komt nooit meer goed..
hey, Ik heb het idee dat vergelijken niet zo heel goed is ieder gaat op zijn eigen tempo maar dat geef je zelf ook al aan. Onze timo is 23 dec geboren en kan nu het volgend: Van buik naar rug en terug tijgeren en kruipen Sinds 2 weken staat hij in de box en vanaf afgelopen week loopt hij ook een rondje aan de reling van de box. Zitten kan hij ook maar wilt hij niet omdat vooruit komen toch veeeel leuker is Geniet nog maar lekker van de tijd dat ze baby is want nu Timo kan staan word het echt al een mannetje
Het belangrijkste is: voel jij dat het goed zit, of denk je dat er iets mis is? Mijn kindjes konden beide kanten op rollen met 9 maanden, maar zitten of tijgeren, laat staan staan en lopen, echt nog niet. Dochter is nu ruim 16 maanden en begint nu haar eerste stapjes te zetten, ik hoop dat ze met 18 maanden loopt, maar ik denk nog iets later. Maar mijn kindjes zijn gewoon wat later dan gemiddeld. Ten minste, ik heb niet het gevoel dat er iets niet klopt.
Haha! Dat komt me bekend voor, ik denk dat ook wel eens maar dan, alsof hij het gehoord heeft, kan Dennis weer iets nieuws, heel grappig. Maar goed, Dennis is een maand jonger dan jouw meisje TS en is een klein beetje lui aangelegd volgens mij want er zijn absoluut dingen die hij al kan en heeft laten zien, maar dan houdt ie er gewoon weer een poosje mee op. Zo van; 'jullie weten het nu, dan kan ik weer normaal doen tenminste..' Zo draaide hij een paar weken geleden ineens van buik naar rug, een paar dagen achter elkaar en meerdere keren per dag. Daarna ineens ook een dag terug van rug naar buik en daarna was het weer gedaan met de pret... ik heb 't 'm nu alweer een week niet zien doen, heul apart. Zitten gaat wel goed, hij zit elke dag steviger, dat merk je. Nog niet lang, maar 't gaat de goede kant op. En op het moment is hij heel erg van het 'praten' en terugbrabbelen. Hij houdt z'n mond geen 5 minuten als het aan hem ligt, hihi. Ze ontwikkelen zich in hun eigen tempo en soms nemen ze voor ieder stapje de tijd, zodat het net lijkt alsof ze weer iets zijn 'vergeten'. Maar het komt dan later wel weer terug, ze slaan het op op hun harde schijf of zoiets.