Help... Wel of niet inleiden

Discussion in 'De bevalling' started by dolfie1987, Aug 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dolfie1987

dolfie1987 Actief lid

Oct 5, 2013
    222
    0
    16
    Verpleegkundige
    Maastricht
    Al vanaf week 20 word gezegd dat onze ukkepuk aan de grote kant is. Vorige week groeiecho gehad bij verloskundige (36+1), op dat moment werd hij geschat op ongeveer 3200gr. Vermoedelijk bij 40 weken heeft ie een gewicht van 4200-4200gr.

Vorige week ook een ogtt (suikertest) gehad in het ziekenhuis en daar hebben ze ook een groeiecho gemaakt (36+3). Daar gehoord dat er geen bijzonderheden waren en dat ik de reguliere controles bij de verloskundige kan vervolgen. Dag later belde verloskundige dat ziekenhuis me over 2 weken nogmaals wil zien voor een groeiecho, omdat ze bang zijn dat hij toch te groot gaat worden.

Verloskundige gaf aan dat ziekenhuis waarschijnlijk wil gaan inleiden. Zij zelf geeft aan daar geen reden voor te zien en dat ze liever de natuur zijn werk willen laten doen. Ook gaf zij aan dat we anders misschien nog meer problemen zouden krijgen. Geen idee wat dat zou moeten zijn.
    Vanavond moet ik weer op controle dus dan nog maar eens vragen.

Nu ben ik dus al de hele week het piekeren over wat te doen. Wel inleiden als ze in ziekenhuis dat advies geven volgende week, zou dan 38+3 zijn of maar luisteren naar verloskundige, die wel aangeeft me niet langer dan 40 weken te willen laten wachten......
    Ik zit er ook niet op te wachten dat ik met 40 weken ga bevallen en dat dan een spoedkeizersnede nodig moet zijn ofzo....

Wat zijn jullie ervaringen met inleiden? Zitten daar echt zoveel nadelen aan. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?? Van mij mag ie wel komen, alleen om een eind te maken aan deze onzekerheid....

2. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Ik ben ingeleid en heb voor mijn gevoel een hele fijne bevalling gehad... (Ik kijk er positief op terug)

Voordeel vond ik, je bent al in het ziekenhuis, en je weet wanneer het begint (meestal).

Echte nadelen? Ik moest 3 nachten alleen slapen😊

In jou situatie zou ik wel voor inleiden gaan, een vriendin van mij is natuurlijk bevallen van een grote baby, 5050gr. En kan je vertellen na 4 maanden heeft ze nog steeds last.. En een helse bevalling gehad.

3. reckless

reckless Bekend lid

Apr 17, 2014
    798
    286
    63
    Ik wou dat ze mij die keuze hadden gegeven bij onze eerste....... Zelfde verhaal, groot kindje, maar er werd niets mee gedaan. Uiteindelijk met ruim 41 weken pas ingeleid en na 14 uur weeën wilde het niet vlotten en werd het uiteindelijk een spoed ks. Zl was bijna 9 pond en een sterrekijker. De gyn vond het achteraf belachelijk dat ze me zo lang hebben laten lopen.

Ik zou doen waar jij je goed bij voelt en je niet laten leiden door de vk. Als jij het gevoel hebt dat inleiden voor jou een goede optie is, dan zou ik dit zeker doen!

4. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Ik ben al eens ingeleid en morgen of donderdag waarschijnlijk weet,is mij letterlijk goed "bevallen":D

5. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Fijne verloskundige....het ziekenhuis gaat je waarschijnlijk wat aanraden maar ik zou het niet doen? Klinkt mij niet geheel profi in de oren eerlijk gezegd.

Ik denk dat de gyn je prima kan vertellen wat de risico's van beide zijn en je daarbij kan adviseren.

6. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

Jan 16, 2013
    1,752
    0
    36
    Gelderland
    Ik ben ingeleid met 41+6 vanwege te weinig vruchtwater. Ik heb vanaf moment van de weeënopwekkers (08.00 uur) tot aan de bevalling (20.30 uur) in een volledige weeënstorm gezeten en vond het allesbehalve prettig, maar ik heb geen vergelijk met niet inleiden. Wel ervaring met een groot kind, een ruime 9 ponder:D. En vond hem er soepel uitgaan hoor, uiteindelijk 2 persweeën en was klaar. Wel hier en daar wat ingescheurd, maar niet schokkend. Al met al kijk ik wel terug op een prima bevalling, maar hoop bij de volgende bevalling wel op een natuurlijk begin. Gewoon omdat ook eens mee te maken.

De grote van je kindje hoeft dus zeker niet bepalend te zijn voor hoe de bevalling gaat. Dat hangt meer af of het kindje goed ligt, en wat de stand van je bekken is geloof ik.

7. Annedore

Annedore VIP lid

Feb 17, 2010
    7,338
    836
    113
    Female
    Flevoland
    Ik werd ingeleid en verwachtte volgens de metingen a.d.h.v. echo's bij de gyn zeker een 9 ponder. Volgens de echo's (ik was onder controle bij gyn) was mijn zoontje ook de hele zwangerschap door aan de grote kant.
    Inleiden werd een drama en eindigde in een keizersnede. Ik werd overigens ingeleid met 39+5 dagen. De volgende avond is zoontje geboren.
    Hij woog 3950 gram. Hij was dus niet absurt groot voor bijna 40 weken. Mijn bekken alleen wat te smal, waardoor de ontsluiting niet vorderde ;)
    Dussssss, ik zou door mijn persoonlijke ervaring niet afgaan op de schattingen van het geboortegewicht.
    Ik zou persoonlijk ook niet zo snel nog eens kiezen voor inleiden.

Wat jij moet doen kan niemand hier bepalen.
    Ik denk dat je alles eens goed moet bespreken met de gyn.

Sterkte en succes. Het is een lastige beslissing.

8. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

Dec 21, 2011
    17,861
    14
    38
    Nou...3950gr vind ik toch ook al heel wat!:$

9. Annedore

Annedore VIP lid

Feb 17, 2010
    7,338
    836
    113
    Female
    Flevoland
    Maar niet als je kindje erg lang is ;)

Mijn zoontje was erg smal en lang.
    Anders dan wanneer je zo'n klein bol propje krijgt ;)

Hij had qua breedte maatje 50, alleen dan waren de kleertjes wat te kort. Maat 56 zakte dan weer zo van zijn lijfje af :)

Gewicht alleen zegt niet alles, het gaat met name om de omvang van de grote delen die eruit moeten zoals hoofd en buik. Dat zegt veel meer dan gewicht alleen.

10. dolfie1987

dolfie1987 Actief lid

Oct 5, 2013
    222
    0
    16
    Verpleegkundige
    Maastricht
    pfff ik vind t zo lastig. Tot nu verliep zwangerschap zonder problemen, maar dit maakt het toch een stuk minder leuk. Heb er nu wel een beetje genoeg van. Wanneer doe je het goed.... Je Wilt t beste voor je kindje, maar ja wat is t beste....

11. Annedore

Annedore VIP lid

Feb 17, 2010
    7,338
    836
    113
    Female
    Flevoland
    Ja moeilijk he :(

Goed gesprek met een gyn aangaan! Alles op tafel gooien, nachtje over slapen en daarna beslissen. Dat lijkt mij een goed plan.

12. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik ben met 38.1 ingeleid. Ze konden direct mijn vliezen prikken omdat ik al 3 cm ontsluiting door voorwerk had. Ik kreeg geen (goede) weeën door de gebroken vliezen en ben aan een pomp met weeënopwekkers gezet. Toen eenmaal de weeën krachtig genoeg waren ben ik vlot bevallen. De tijd tussen het opwekken van de weeën en het daadwerkelijk bevallen is net wat minder dan vier uren. Over de laatste 6 cm heb ik 20 minuten gedaan haha. Alhoewel, haha? Op dat moment was ik niet zo hard aan het lachen.:D:D:D

En toch... Ik kan iedereen dit aanbevelen en hoop dat als dit goed blijft gaan met mijn huidige zwangerschap dat ik dan weer ingeleid kan worden met hetzelfde termijn.

13. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83
    Lieve meid,

Ik denk beter inleiden als straks een spoed keizersnede dadelijk:(

14. one of kind

one of kind VIP lid

Feb 14, 2006
    22,149
    278
    83

is althans een hele lieve en fijne vk hoor.

15. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Onze dochter werd ook groot geschat... Op een dag weinig leven en de Gyn zei gelijk morgen kom je terug en gaan we inleiden een groot kindje en weinig leven vind ik geen fijne combi straks loop je met een dood kindje in je buik.. Vond het erg schrikken toen ze dat zo zei..
    kindje was bij 38.1 3825 juist de laatste weken komen ze heel snel aan...

Nu loopt dit kindje ook al weer 2 weken voor op groei (paar weken terug) en ik ga in elk geval niet verder dan 40 weken hier in het zhuis willen ze dat gewoon niet.

Inleiden vind ik zelf niet prettig maar als het noodzakelijk is dan is het niet anders.

16. knvs90

knvs90 Fanatiek lid

Jan 3, 2013
    2,362
    0
    0
    Zuid-holland
    Ik word zaterdag ingeleid met 37+3, vind het erg spannend allemaal! Bij mij gaan ze inleiden wegens medische indicatie.
    Ik heb een autoimuumziekte en ssa antistoffen dus het is standaard protocol dat ze haar gaan halen.

De zenuwen gieren door mn lijf, het is de 1e dus weet totaal niet wat ik kan verwachten!
    Ze gaan inleiden met een ballon..

17. Mamak

Mamak Fanatiek lid

Jun 8, 2008
    3,424
    48
    48
    thuis
    inleiden met ballon is geen echte inleiden… ;)
    Dat is eigenlijk alleen de natuur een handje helpen door je alvast ontsluiting te geven en daarna, na 3 cm, zullen ze je vliezen prikken om te kijken of weeën natuurlijk op gang komen.
    Echt inleiden wil zeggen met weeopwekkers via infuus.

18. Mamak

Mamak Fanatiek lid

Jun 8, 2008
    3,424
    48
    48
    thuis
    Wat zegt je gevoel?
    Een kennis van mij is vorige week middels een geplande keizersnede bevallen omdat ze ook een heel groot kind zou dragen.. Hij werd met 37 weken al groter dan de curve aankon geschat.
    Uiteindelijk "beviel" ze van een kindje van bijna 7 pond.. M.a.w. de medische wereld zit er wel eens naast..

De vraag is dus hoe je de meting moet interpreteren en of het helemaal klopt.. Misschien een middenweg en nog een weekje langer wachten dan de arts wil..

19. knvs90

knvs90 Fanatiek lid

Jan 3, 2013
    2,362
    0
    0
    Zuid-holland
    Hier noemen ze het toch echt inleiden :)

20. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik ben ingeleid wegens overtijd. Ik heb helaas geen fijne bevalling gehad, maar dat kwam doordat mijn baarmoedermond extreem lang en stug was en niet uit zichzelf zou "beginnen" en het dus erg geforceerd was.

Mijn zoon was een bijna 9-ponder met zijn handje naast zijn gezicht, ik ben klein en tenger. Was geschat op 3600gr. Hij is met de vacuumpomp gehaald. Maar mij werd gezegd, en dat heb ik ook bij vriendinnen gehoord, dat het gewicht van de baby niet bepalend is voor hoe zwaar de bevalling is. Vriendin van me kreeg na lang persen een spoedkeizersnede omdat haar dochter van 2600 gram er niet vaginaal uit kon, ook niet met vacuum.

Share This Page