Tweede hands spullen aangeboden krijgen van familie en vrienden

Discussion in 'De babyuitzet' started by Maagd, Mar 10, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Hallo,
    Hebben jullie dat ook? dat je van familie en vrienden tweede hands spullen aangeboden krijgt? Spullen die zij niet meer gebruiken omdat hun kroost al te groot of te oud daarvoor is?
    Ik heb veel familie en vrienden met kinderen. De jongsten zijn vaak al 1 jaar oud dus alle baby spullen kunnen de deur uit. Ik krijg van alle kanten, goed bedoeld uiteraard, spullen toegeworpen. Soms vind ik het wel handig, lekker 2e hands, gratis of maar klein prijsje voor hoeven te betalen. Maar aan de andere kant vind ik het ook helemaal niks. Sommige dingen wil ik gewoon nieuw, of wil het gewoon niet hebben, je moet soms vragen of ze er iets voor moeten hebben en als ik daarna dan zeg 'nee dank je' dan is het net of ik het niet wil hebben vanwege de prijs. Ik vind het dus best lastig hiermee om te gaan. Ze bieden het eerst aan maar willen er toch voor betaald krijgen, er ontstaan hierdoor soms miscommunicaties.
    Herkennen jullie dit? En hoe gaan jullie hiermee om?

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Als je er gewoon altijd vanuit gaat dat je er iets voor moet betalen.. dan hoef je alleen naar de prijs te vragen als je het product wilt hebben. Als het dan gratis blijkt te zijn is het mooi meegenomen.

Iets afwijzen wegens prijs kan toch?
    Iets afwijzen omdat je het graag nieuw wilt kopen, niet je smaak is etc kan natuurlijk ook. gewoon zeggen :)

3. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

Oct 24, 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    De schoonzus van man is heel erg actief op verkoophoekjes op FB. Hartstikke lief natuurlijk! Maar ik vind het ook moeilijk, want ze komt er mee aan zonder het te vragen of ik het wel leuk vind. En dan heeft ze er al (een klein prijsje) voor betaald en hoeft daar dan niets voor terug. Er staan nu hier leuke spulletjes die we van haar gekregen hebben maar waar ik zelf niet voor gekozen zou hebben. Eentje wel, een superschattige wipstoel. :)

Ik kan ook geen nee zeggen en voor schoonzus komt er geen tweede kind (heeft één adoptie zoon) dus ik begrijp haar enthousiasme wel. En nogmaals: super lief en daarom neem ik het aan.

Ik bedenk mij dat het maar tijdelijk is en dat ik het niet altijd kan hebben zoals ik het wil. Ook zal ik straks kleertjes krijgen waarvan ik even moet slikken, ongetwijfeld. Maar het gebaar is heel lief bedoeld en daar draait het om. Maar als je écht zoveel krijgt, dan zal je toch een keer nee moeten zeggen (of: ik heb het al. Kom je er vast goed mee weg).

4. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gewoon dingen afwijzen die je niet wil hoor! En misschien als tip geven dat ze 't altijd nog op marktplaats kunnen zetten?

5. Lavalamp

Lavalamp Bekend lid

Feb 9, 2013
    999
    1
    0
    Wij krijgen ook heel veel gratis tweedehands dingen aangeboden van vrienden en familie.
    Op zich heel leuk, maar verdraaid weinig is uiteindelijk naar mijn smaak en/of niet kapot of toch iets vies.

Aan het begin van mijn zwangerschap vertelde een vriend van ons dat we vooral niet moesten schromen om 'nee' te zeggen tegen al die lief bedoelde spullen. Anders kom je er in om.
    Dat heb ik dus ook gedaan.

Spul wat "anders toch weg gaat" nam ik vaak wel aan. Dan bekeek ik het en anders mocht het weg (zei ze). Verder probeerde ik het gewoon eerst te bekijken en dan ook meteen maar zeggen of we er behoefte aan hadden.
    Op een gegeven moment voelde ik me echter er zo slecht door, omdat ik aldoor 'nee, super aardig maar toch bedankt ik er voor' moest zeggen, dat ik maar op voorhand al zei dat ik 't niet hoefde.

Toch hebben we wel wat dingetjes gekregen waar ik nu al plezier van heb gehad. Zoals een voedingskussen.

Als ik echt dingen van vrienden of familie zou willen overkopen, dan zou ik denk ik gewoon dezelfde eisen stellen als een willekeurig ander tweedehands artikel (van bijvoorbeeld Marktplaats). Laat je dus niet verleiden tot "maar het is van vrienden". Daar voel je je namelijk vast achteraf niet prettig bij.

6. Amezen

Amezen Fanatiek lid

Aug 13, 2012
    1,421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Je kunt toch gewoon zeggen "dat koop ik liever nieuw"?
    Daar lijkt mij niets mis mee.

Desnoods zeg je dat je het al hebt... maar eerlijkheid duurt nog altijd het langst.

7. Maria1983

Maria1983 Niet meer actief

Ik heb het met zwangerschapskleren. Heb onlangs een vuilniszak vol gekregen, maar ik kan op dit moment maar 4 shirtjes aan. Er zitten broeken bij die 5 maten te groot zijn, dus schiet op dit moment niet erg op. Ik ga het weer terug geven of weer doorgeven.

Maar ik ben van mening dat je niet alles aan hoeft te nemen wat je krijgt. Ik heb ook verschillende dingen aangeboden gekregen, waarbij ik eerlijk heb gezegd dat het niet mijn smaak is.

8. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Vanaf dat iedereen wist dat ik zwanger was heb ik ook duidelijk gezegd dat er qua kleding niets gekocht hoeft te worden of uitgezocht want heb een uitgesproken smaak.
    Ook qua spulletjes, ben daar heel eerlijk in geweest, wat ik nieuw wou en leuk vond.

Alsnog kregen wij ontzettend veel maar dan zei degene die het gaf erbij, kijk maar wat je leuk vind en de rest doe maar weg of wil ik terug, niks geen vervelende situaties of wat dan ook.

Gewoon eerlijk zijn is niks mis mee.

9. ER14

ER14 Fanatiek lid

Apr 17, 2013
    3,127
    2
    0
    Wij werden overladen in het begin. Soms heel lief maar soms voelde het ook wat opdringerig en ongemakkelijk. Bovendien heb ik er maanden over gedaan om een beetje de stijl van de babykamer te bepalen.
    Ik moet toegeven dat ik idd wel eens heb gezegd dat we iets al hadden terwijl dat niet zo was. Ook omdat mensen soms maar bleven aandringen en ik gedoe wilde voorkomen.
    Maar eerlijk is eerlijk, doordat iedereen zo gul is geweest hebben we de babykamer wel precies kunnen doen zoals we in gedachten hadden..

10. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

Mar 2, 2012
    1,324
    0
    0
    Wij waren en zijn juist heel blij met alle gekregen spulletjes.
    Er is al jaren een gestage stroom van spulletjes onze kant op van mijn zwager en schoonzusje. Daardoor dus al veel spulletjes voordat ons zoontje er was.
    Onze babykamer is een heerlijk bij elkaar geraapt zooitej ;), vind ik erg leuk. En qua kleertjes bewaard mijn schoonzusje alleen spullen die nog mooi zijn. Maar wat ik niet mooi vind gaat gewoon in de kledingbak bij de supermarkt.
    Ik vind het super handig, heb tassen met verschillende maten kleding boven staan. Nieuwe maat, handig nieuwe tas. En daarnaast koop ik kleertjes die ik leuk vind gewoon nog.

Ik zou eerlijk zeggen dat je sommige dingen zelf wilt kopen / uitzoeken. Hebben jullie vrienden toch ook gedaan. Het is jullie eerste kindje, niets is leuker dan spulletjes shoppen daarvoor. Gewoon zeggen, snappen mensen echt wel hoor :)

11. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ik bied ook iedereen die een baby krijgt spulletjes aan, maar dat hoeven ze echt niet aan te nemen hoor! Ik heb liever dat ze nee zeggen als ze het echt niet willen, dan dat het aangenomen wordt en ongebruikt blijft. Alles wat ze niet willen verkoop ik namelijk op een beurs.

12. sjak

sjak Niet meer actief

Ja herkenbaar... Ik kom uit een groot gezin, uit een nog veel grotere familie. Wij 'verzamelen' babyspullen bij mijn tante op zolder en hier kan iedereen 'winkelen' en daarna eventueel aanvullen. Eigenlijk heel grappig hoe het hier gaat en dat we ook allemaal hetzelfde nieuw willen en de rest dus lenen.
    Iedereen heeft een nieuw kamertje, behalve alle oma's, die krijfen de 2e handsjes. Zo ook met kinderwagens.
    Kleding gaat ook heen en weer, maar minder... Wel de Jottumjurken en de burberrykleertjes ed trouwens.
    Badjes/boxen/draagdoeken en zakken/kinderstoelen/activitycentres we hebben met elkaar al veel verzameld. Er is trouwens niemand die voor dit soort dingen hoeft te betalen en als je iets niet wilt, dan niet. Ik vind het wel handig!

13. dreumesje

dreumesje VIP lid

Jan 7, 2014
    7,564
    1,866
    113
    Female
    Mee eens

14. famke89

famke89 Fanatiek lid

Oct 9, 2013
    1,495
    375
    83
    Female
    Jep zo gaat t hier ook! Mijn man is een nakomer.. en van zijn kant zijn er al heel wat kids.. rest van de familie wil ook geen kinderen meer.. en toen mijn ene schoonzus hoorde dat wij kindje verwachten is ze spontaan met zolderopruiming begonnen.. Heb paar dingen over genomen maar wil ook veel nieuw kopen.. eerst vond ze dit niet zo leuk "heb ik t voor niks van zolder gehaald".. tsja jou probleem heb ik niet om gevraagd :p... maar nadat mijn man met zijn broer heeft gepraat is ze aardig bij getrokken!..

Ik heb zoiets, het is (schoon)familie en daar moet je gewoon nee tegen kunnen zeggen! Doe ik trouwens ook tegen vrienden en kennissen als ik het echt niet wil ;)

15. Sorarocks

Sorarocks Bekend lid

Jul 9, 2013
    791
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kan je sommige dingen niet weer weggeven? Ik heb bijvoorbeeld een campingbedje gehad en lakens die ik niet mooi vond maar mn moeder was er wel blij mee voor als de kleine bij haar was ;)

16. JJaylinn

JJaylinn Bekend lid

Dec 19, 2013
    517
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gelukkig valt het bij ons mee omdat de meeste kindjes in de omgeving nog klein zijn en de mensen de spullen zelf nodig hebben. Ook gaan velen vast nog voor een tweede dus ze houden alles zelf.
    Financieel kunnen wij het prima opbrengen om alles nieuw te kopen en dit vind ik dan ook veel leuker.
    Heb van 1 iemand spullen aangeboden gekregen maar bij een aantal dingen al aangegeven dat het niet onze smaak is maar er zitten ook wel hele leuke dingen bij :D
    Maar het lijkt me wel moeilijk als iemand allemaal spullen aandringt terwijl het echt totaal niet je smaak is. Zie maar bij alles nee te zeggen :p

17. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Ik krijg ook regelmatig dingen aangeboden. Autostoeltjes, matrasjes, knuffels ed, daar bedank ik vriendelijk voor. Voor de rest neem ik het wel aan, maar ik zeg er wel bij dat ik niet weet of ik het ga gebruiken en ik heb nog niemand gehoord die daar moeilijk over deed. Zo heb ik laatst ontzettend veel (baby)speelgoed gekregen. Er mankeert niets aan, het is nog zo goed als nieuw, maar het is veel te veel voor ons. Ik ga het gros daarom onderverdelen onder de opa's en oma's. Zo heeft iedereen er wat aan.

18. misa

misa Niet meer actief

Ik denk dat je gewoon eerlijk en duidelijk moet zijn. Biedt iemand iets aan dan bedank je iemand en vraag je wat ze ervoor willen hebben en dat je daarna gaat overleggen of het is wat jullie zoeken of niet. Of bij voorbaat nee dankje zeggen en op mp zoeken. :)

19. Luna28

Luna28 Niet meer actief

Gelukkig niet :) ik koop alles liever zelf. Het hoeft niet nieuw te zijn, maar ik wil het wel graag zelf uitzoeken.
    Wij zijn de eerste van onze beide families die een kindje kregen, dus niemand die nog iets had staan gelukkig ;)
    Ik krijg wel eens kleding van een vriendin, die haar zoontje niet meer past. Ideaal voor op het kdv of buiten spelen.

20. Rylie

Rylie VIP lid

Jun 14, 2010
    5,757
    490
    83
    Female
    Patissier
    Noord Brabant
    Ik heb ok een schoonzus die van alles aanbied.
    Zelfs haar hun babykamer wou ze dat hier naar toe gebracht werd. Alles gelukkig net optijd kunnen afbellen.
    Ik heb haar gewoon verteld dat wij sommige dingen nieuw willen hebben. En dat het heel lief is dat ze aan ons denkt maar dat ze het anders beter op marktplaats kan verkopen.

Share This Page