Lange mama = lange baby?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door ConflictDiamond, 8 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ConflictDiamond

ConflictDiamond Bekend lid

31 aug 2016
    516
    671
    93
    Ik heb een vraagje, geen idee of er iemand iets zinnigs over kan zeggen, maar gooi hem er toch in.

Ik ben al een beetje om me heen aan het kijken naar leuke kleertjes voor de baby en heb ook al een paar kleine dingetjes gekocht. Wat ik alleen een beetje lastig vind is de maat. Wat heb ik nou precies nodig voor een newborn?

Zelf ben ik bijna 1m90 en ik kan me dus serieus niet voorstellen dat mijn baby zo klein gaat zijn dat ie in maatje 56 past, laat staan maat 50. Of maak ik dan echt een serieus verkeerde inschatting? Ik kan me er gewoon echt totaal niets bij voorstellen dat mijn kindje zo klein zal zijn als het geboren wordt.

Zijn hier meer lange mama’s en kregen die ook langere/grotere baby’s? Of is het echt puur toeval en verstandig om maar gewoon voor de zekerheid alle maatjes in huis te hebben voor tegen die tijd?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.880
    113
    Ik denk zelf dat je met maatje 56 wel safe zit. Hier waren de oudste 2 56 cm en 10 pond en die pastten maar een weekje in maat 56, maar vooral omdat ze zo "dik" waren. De jongste woog 8 pond en was 54 cm en die heeft nog een tijdje maat 50 aangehad, heb ik nog speciaal aangeschaft toen. Ben zelf overigens 1.78 en mijn man is 1.90. Mijn zusje is 1.88, wel veel lange familieleden, maar het zelf volgens mij lang niet altijd wat.

ConflictDiamond vindt dit leuk.
  3. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Ik ben zelf heel gemiddeld qua lengte (1.70m), mijn man is wel echt lang, 1.97m, maar wij maken geen grote babies. Onze dochter was bij de geboorte 48 cm en 3.080 gram, onze zoon 50 cm en 3.140 gram en deze derde wordt ook op zoiets geschat.

Mijn zusje daarentegen is slechts 1.65m, haar man gemiddeld van lengte en zij krijgen juist grote babies (oudste was 9 pond bij 40 weken).

De lengte van de ouders zegt dus niet per se iets over de lengte en het gewicht van de baby bij de geboorte.

4. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik (gemiddelde lengte) kreeg grote, zware kinderen. En zij hebben grotendeels maat 56 aangehad, de ruimvallende merken weken lang.

Maar ja. Je eigen lengte/gewicht zegt niet zoveel over de baby, behalve dan overgewicht (grotere kans op zware baby) en een stukje aanleg wat zich moeilijk laat differentiëren. Net zoals geboortegewicht ook niet alles zegt over gewicht als baby/kind.

Mijn schoonzusje beviel met 41 wkn van een 'kleintje' die met 4 maanden net zo groot was als mijn 6 maanden oude dochter en sindsdien groter is dan mijn dochter. Kennissen van ons hebben ook een 'kleintje' gekregen, maar is aantal jaren later onderzocht op 'te snelle groei' omdat hij zo groot was t.o.v. leeftijdsgenootjes (en ouders beide gemiddeld waren). Kwam overigens niets uit, hij heeft gewoon net die mix aan genen te pakken waarmee hij een groot kind (en waarschijnlijk ook grote volwassene) is...

5. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.333
    113
    Vrouw
    Mijn man is 1,95 en ik 1,80 en onze dochter was 49 cm. Heel gemiddeld dus. Nu wel langer dan haar leeftijdsgenootjes.

Mijn moeder is 1,60 (mijn vader was 1,90).
    Ik werd geboren met 57 cm en mijn broer 59cm.

Mijn nichtje is 1,65 en allebei haar dochtertjes 56 cm.

6. 2Cupcakes

2Cupcakes Actief lid

3 okt 2017
    116
    37
    28
    Vrouw
    #6 2Cupcakes, 8 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2018
    Mijn dochtertje paste ongeveer 3 dagen in maat 56 en moest daarna over op maat 62. Ze was 4 kilo bij geboorte. Mijn grootste tip: GEEN kleding met voetjes eraan kopen, die paste mijn dochtertje vanaf t begin niet omdat ze in verhouding lang was.

Nou ben ik zelf klein, maar de donor was ongeveer 2 meter lang en als baby ook zwaar. Ik weet dat geboortegewicht vaak wel een erfelijke factor heeft, was je zelf al groot bij geboorte? En je partner?

Voor de zekerheid iets in alle maatjes is wel handig, aangezien baby's soms ook te vroeg geboren worden. In het ziekenhuis vertelde ze mij vorige keer dat 56 eigenlijk altijd wel lukt de eerste dag om aan te krijgen.

7. ConflictDiamond

ConflictDiamond Bekend lid

31 aug 2016
    516
    671
    93
    Tnx allemaal voor de reacties! Heb ik zeker wat aan.

Ik denk dat ik maar gewoon zorg voor een paar pakjes in maat 56, mocht het nodig zijn omdat de kleine daar langer in past dan is het zo (online) bijgekocht.

Zelf was ik met de geboorte 4030 gram, maar mijn lengte staat nergens opgeschreven gek genoeg. Die is overal niet ingevuld dus werkelijk geen flauw idee. Kan het ook niet meer aan mijn moeder vragen helaas en ik betwijfel of mijn vader dat soort dingen nog weet haha. Zal mijn partner (of zijn moeder) ook eens vragen hoe groot hij als baby was :) Ben benieuwd.

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik ben 1,88 en heb idd een groot kind gekregen, maar dat ligt vooral aan de diabetes.
    Hij had wel lange benen en ik moest van de boxpakjes incl voeten de voeten openknippen want dat paste voor geen meter.
    Verder lijkt maat 56 me prima.

Mijn moeder is 1.85 en heeft geen diabetes. Ik was bij geboorte 3800gr. En ik ben altijd groot geweest (boven alle groeicurves uit!).

Dat terwijl mijn eigen zoontje na een paar maanden heel erg gemiddeld is geworden en gebleven

Deel Deze Pagina