Onze mini mix is nog maar zo groot als een korrel rijst, maar het Grote Debat is thuis al begonnen. Nou ja, de suggesties zijn reeds op tafel gelegd... Mijn man is Turks en ik ben Belgische. We hebben van in het begin van onze relatie al afgesproken dat ons kind een Turkse naam zou krijgen. Mijn 2 voorwaarden zijn echter dat: 1. we het allebei een mooie naam vinden en 2. de naam geen mogelijke onmiddellijke discriminatie zou opwekken. Uiteraard mag/moet geweten zijn dat het een Turkse/'vreemde' naam is, maar er zijn nu eenmaal ook een boel namen die te ingewikkeld of (naar mijn mening) ongeschikt zijn om hier te gebruiken... Vooral omwille van dat laatste ben ik benieuwd wat jullie vinden van ons -erg korte - lijstje tot hiertoe: Cem (spreek uit als 'djem') Baran Sinan Beray Didem Dilara Filiz
De jongensvarianten vind ik allemaal niet zo... Als ik zou moeten kiezen zou ik Cem kiezen. Denk alleen dat in NL en BE niemand weet dat je het als Djem uit moet spreken... Meisjes vind ik Filiz heel leuk! Succes met deze lastige klus!
Filiz is leuk voor een meisje!! Ik vind Elif ook een hele mooie Turkse naam. Voor jongens zou ik zelf Selim of Yakub mooi vinden
Ik vind Cem en Dilara erg leuk klinken. De rest vind ik minder mooi qua uitspraak in het Nederlands. De Turkse uitspraak ken ik niet dus ja...
Cem voor een jongen En Filiz voor een meisje Ik vind Deniz voor een jongen ook leuk en ik zag laatst een mooie Turkse meisjes naam die niet al te Turks aandeed maar kan er niet opkomen.
Filiz of dilara! Vind Cem heel leuk, maar denk inderdaad dat iedereen het verkeerd gaat spellen en verkeerd gaat uitspreken
Deniz betekent 'zee' en kan voor zowel een jongen als een meisje. Wordt door de Turken zelfs vaker voor een meisje gebruikt. Ik heb er absoluut geen probleem mee dat men zou weten dat het een Turkse/'vreemde' naam is (klinkt wel negatief zo hé, haha ), maar ik ben toch ook bang dat ons kind later zou gediscrimineerd of uitgelachen worden, alleen maar om zijn/haar naam... Ik ben zelf opgegroeid met een vreselijke achternaam (die ik trouwens heb laten wijzigen) en ik wil de mini mix die scenario's echt besparen. Denk aan: Servet Eylül Ramazan In het Turks zijn dit gewoon namen, maar in het Nederlands is dat toch nèt even iets anders, toch? Gelukkig vinden we die sowieso al niet mooi haha!
Ik ken een Mert, vind ik ook leuk. Onze buurkinderen heten Aryn en Berdan, ook goed uitspreekbaar in het Nederlands.
Turkse en Islamitische namen zijn in een toch redelijk racistisch land als Nederland niet zo handig om te hebben. Ben het er totaal niet mee eens maar er zijn onderzoeken naar gedaan en ik verzin het niet. Namen die door Nederlanders ook worden gekozen brengen minder vooroordelen met zich mee. Misschien vind je het belachelijk en dat mag ook maar dan ben je voorbereid Namen als Cem, Elif, Dilara, Semi, Ceren, Deniz,Feliz, Erden en Ilan vind ik erg mooi!
Van jouw lijstje vind ik Sinan, Didem en Filiz leuk! Esra vind ik een mooie (Turkse) meisjesnaam. Voor een jongen is Emre leuk.
Misschien nog ideetjes voor een jongetje: Emre Rafi Evren Miran Kenan Mavi (al betekent het geloof ik iets van "blauw") Kaan Sami En voor een meisje Pinar, Elanur, Ayla?
Van jullie lijstje vind ik Cem en Filiz het leukst (Dat Cem dzjem is zullen mensen snel genoeg aan wennen, ik (Fries, eerst totaal niet echt bekend met 'gekke' namen) ken sinds ik mijn vriend heb ook opeens allemaal aparte namen zoals Canan en Cihangir en dat is echt helemaal niet zo moeilijk om uit te spreken als je het eenmaal weet ) (Cem vind ik trouwens wel nogal lijken op jam) Andere ideetjes: Adnan Bayram Berat Boran Can Demir Devrim, Devran Ediz Emin, Emir Emre Erkin Evren Eymen Ezra Faruk / Farouk Ilhan, Ilan Ilkay Ilyas / Ilias Irfan Iskender Kagan Kerim, Kerem Naim Ozan Rahmi Riza, Reza Rizvan, Ridvan Sami, Semih Selim Tarik Taylan Timur Yahya Yildirim Yilmaz Yunus, Younes Ziya # # Adalet Aliye Asli Ayla Azra Banu Berna Beyza Canan Damla Dilara Elif Elvan Emine Enise Esma, Esra Feray Irem Irmak Isra Leyla Merve Miray Nadiye Nazli Nesrin Nevra Nur, Nuray Shirin Sila Su Ulviye Yildiz Zehra
Superleuk zeg cem! Ik zou het schrijven zoals het hoort. En filiz ook leuk, yeliz nog net wat leuker!