Wij hebben echt zo'n rommelhuis. Ik doe m'n best, loop als een idioot achter mijn gezinsleden aan om alles achter hun kont aan op te ruimen, maar toch. Er slingeren altijd zonnebrillen, rugzakjes, pakken zakdoekjes, oplaadsnoertjes, handschoenen, schoolwerkjes, knutselpulletjes enzv enzv door het huis, en ik doe er net zo erg aan mee als de rest. Nu gaan we verhuizen en wil ik echt eens goed investeren in het zorgen voor goede opbergmogelijkheden voor spullen. Natuurlijk kan ik wel op de oplossing van handige kasten en bakken komen, maar soms zie je wel eens van die ECHT superhandige oplossingen waarvan je direct denkt 'wat een geweldig idee'. Zoals het opbergen van complete setjes beddengoed in een kussensloop, dat soort dingen. Maar ook bepaalde meubels die ongelofelijk handig zijn. Dus ik ben benieuwd: wat is jouw supertip voor een georganiseerd huis (los van iedere avond een opruimrondje enzv)? Welk opbergmeubel maakte jouw leven makkelijker? Foto's zijn welkom!
Niet een super creatief idee, maar vooral praktische invulling. Dingen die dagelijks veel gepakt en terug gezet moeten worden hebben een makkelijke plek nodig. Van die handige tafels waar je ook iets in kan stoppen zijn leuk, maar niet praktisch als je dan eerst het tafelblad leeg moet halen. Mijn man heeft de filosofie 'meer kasten = meer meuk'. Dus we proberen zo veel mogelijk meuk te voorkomen. Wat hier wel goed werkt: - iedereen hier een eigen bakje voor dagelijkse rommeltjes (sleutels, pakje zakdoeken, koptelefoon, portemonnee, zonnebril etc), staan op een plankje in de woonkamer zodat je er ook snel bij kan. -Daar achter ligt een verlengsnoer met opladers voor de telefoons, die blijven 's nachts beneden. Doordat het van die stoffen ikea bakjes zijn kan je het snoer er via de onderkant insteken. - daar hangt ook de planning van die week & is een bakje voor post, krant etc. - aan de trap hangen (er moeten nog haakjes in de muur) stoffe tassen met naam, zo hoef je niet elke keer naar boven te lopen, maar kan je als je naar boven gaat je tasje meenemen. Anders lag de trap aan het eind van de dag vol zooi. Er is ook een tas voor was (voornamelijk vaatdoek, theedoek etc). - knutselspullen zitten per categorie in mandjes. Dus mandje verf +kwasten, mandje potloden +stiften etc. Denk dat als er straks echt fanatiek geknutseld wordt het heel handig zou zijn als dat dan in de buurt van de tafel staat. Hoe we straks omgaan met knutselwerkjes etc: denk dat er een vaste tentoonstellingsplank komt. Als die vol is (kan ze zelf) kiezen wat er af gaat.
Wij hebben een ruimte onder de trap. Wij hebben een lading IKEA bakken aangeschaft met een deksel en clips. Zo hebben we op de planken in die kast de bakken naast elkaar staan. Een bak met bakartikelen, bak met knutsel spullen. Een kleinere bak met zijn eigen etui en knutsel dingen die hij zelf kan pakken. Nog een bak met boodschappen voorrraad Bak met bakvormen, en nog wat meer van dat soort bakken. In onze slaapkamer hebben we een wandkast tot aan het plafond maar ze hadden een groot deel hang plekken. Daar hebben we de stangen uitgehaald en de grote versie van de bakken gehaald. Daar hebben we andere spullen ingezet die we niet elke dag nodig hebben. Bijvoorbeeld een bak met stof. Die hebben we op elkaar gestapeld en is het netjes en overzichtelijk. In de kast beneden hebben we ook in de kastjes bakjes. Snoeren van telefoons, opladers etc in een kast. Daar staat ook de laptop en andere computer spul wat we dagelijks nodig hebben. Alles wat klein is en gaat in een bakje. De eettafel is s'avonds leeg anders komt er meer troep bij. Troep trekt troep aan. Spullen die naar boven moeten gaat op de trap , speelgoed of vaatdoeken en theedoeken. Wie naar boven gaat neemt wat mee, zo blijft de trap ook leeg. Zoon heeft een eigen kapstok en nog een eigen haak voor zijn rugzak.
Sowieso minder spullen en voor alles een vaste plek! Daar begint het in mijn ogen mee. En inderdaad de 'magneetplekken' (troep trekt troep aan inderdaad ) leeg houden en er bv. iets groots ter decoratie opzetten, zodat er ook gewoon geen troep meer bij kan. Wat ik verder handig vind voor losse spullen (zoals knutselspullen) is bakken. Wij hebben bv. Kallax kasten met van die grote bakken; daar past heel veel in en het ziet er al snel enigszins opgeruimd uit. Wit (teken)papier en gekleurd papier zit bij ons ook in de Kallax, maar dan in een inzet met laatjes. Tassen of bakjes op de trap met namen wil ik ook nog, lijkt me erg handig.
Onze voorkeur ging naar tassen, dat maakt dat er in principe niks op de trap staat. Dan breek je er ook je nek niet over
Die tassen zouden hier waarschijnlijk ook op de trap moeten staan, dus dat komt op hetzelfde neer (met het verschil dat een bakje nog 'netjes' blijft staat i.t.t. een tas ).
weggooien, minimaliseren, is het enige dat werkt qua opruimen. Gooi de werkjes gewoon weg als het gemaakt is. Hoeveel zonnebrillen heb je daadwerkelijk nodig, hoeveel oplaadsnoertjes gebruik je? De tassen kunnen niet weg, dus zorg dat je daar in de hal bijv. Een haak bij de kapstok voor hebt of een kast. en laat je kinderen direct bij binnenkomst de jas schoenen en tas opbergen. Laat je kinderen duidelijk weten wat ze waar moeten opbergen. Ik roep altijd jas, schoenen tas in de hal, maarja dan kom ik daar en ligt alles op de grond gegooit. Als ik zeg, jassen tassen aan de haakjes en de schoenen in de schoenen kast, is het ook duidelijk voor de ander.