Ik baal best wel.. Na veel onrustige weken met s avonds een hoop gekrijs ben ik overgegaan op koemelkvrij dieet. Na een week merkte ik nog niet veel, toen ook soja en eiwit laten staan. Daarna ( dag of 3) ging het ineens veel beter. Maar omdat ik vanaf toen haar ook boven liet slapen, wat goed ging, twijfelde ik waar het aan lag. Vorige week donderdagmiddag ben ik weer normaal gaan eten, en jawel.. gisteren een fikse huil/-krijsbui.. Kunnen krampjes zijn. Maar vandaag was ze ook lang zo tevreden niet als anders. Wel een rommelige start door bezoek CB, maar ook doet ze nu na het voeden weer staan op mn schoot, heel stijf houd ze zich dan, en jengelen. Lag ze eerst een tijd in de wipper, dat was nu ook maar even.. Ook leek ze wat 'bont' in haar gezicht. Zie ik apen en beren of zou het toch KMA kunnen zijn?
Je kan 2 dingen doen. 1 even afwachten en door gaan, maar wel met boven slapen en regelmaat en rust. 2 weer op dieet gaan en dat voorlopig volhouden. Dan over enige tijd weer wat voorzichtig proberen. Met opbouw en 1 voedingssoort per keer eten (dus eerst klein beetje melk en elke dag iets meer, als dat helemaal goed gaat ei of soya erbij).
Dat is ook wel het kl*tige aan allergie; als er geen overduidelijk signalen zijn, zoals rode lippen of eczeem/diarree wat wegtrekt en weer terugkomt, kun je heel lang blijven twijfelen of het nou door de voeding komt of door bijv boven slapen, tandjes, virusje, reflux, oorontsteking, sprongetje whatever.. Maar wat ik in jouw berichtje tussen de regels door lees, en volgens mij ook in andere topics wel heb gelezen, is dat je best een zware tijd achter de rug hebt. Ik zou zeggen, als boven slapen én koemelk- soja- eneiwitvrij dieet ervoor zorgde dat er rust kwam, blijf beiden dan even doen, neem een paar weken rust en probeer bij te komen. En kijk dan over een paar weken, als je wat uitgeruster bent en dingen misschien ook weer wat duidelijk ziet, welke het nou was. Ik bedoel: boeiend, ze slaapt! Overigens herken ik dit soort twijfelmomenten wel heel erg van mn oudste zoontje, en die had wel degelijk (lichte) KMA.
Het kan. Onze dochter reageerde ook erg goed op koemelkvrije melk. Ik heb in ieder geval geleerd dat kleintjes ook snel overgevoelig zijn voor soja, omdat het een vrij groot molecuul is dat moeilijk te verteren is voor ze. Probeer daarom zolang je nog twijfelt ook geen soja te geven. Verder schijnt het een maand te duren voor je kunt zeggen of iets goed werkt of niet (vertelde de huisarts). De darmen moeten eerst wennen aan de melk en herstellen voordat je kunt zeggen of het ligt aan de melk of het dieet. Ik moet zeggen dat wij met die koemelkvrije melk echt direct verschil merkten. Het overstrekken was meteen weg en dat terwijl ze dat al een half jaar elke dag deed.
Niemand kan jou verbieden om zelf op dieet te gaan hoor. Jij bepaalt wat jij wel en niet mag... Lekker even volhouden, als dat rust gaf, zou ik zeggen
@RM, maar na een week of vier (heb ik me laten vertellen bij het CB) dat je kijken moet hoe je je eigen voeding op peil houd. Hoe doe je dat dan? dietistes worden niet vergoed zag ik dus ga ik lievar dan niet doen!? Ik twijfel nog steeds, vanochtend na het voeden was haar wang best rood maar ja wie zegt dat dat het is.. Ze is minder onrustig dan eerst maar ok beter af te leiden nu natuurlijk. Ik kijk nog wel even aan, vond het anders nu al behoorlijk zwaar om zo weinig te eten.. Ik wil het graag voor haar maar ken mezelf.. wat was ik (nu al schaam schaam) blij dat ik weer wat anders mocht eten!
Een consult bij een diëtist zal je de kop niet kosten. Ik kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk, maar mocht je meisje een allergie hebben is dat wel een investering waard denk ik. Zij/hij kan je een lijst geven met voedingsmiddelen die je wel mag eten, zodat je aan een goede en evenwichtige voeding komt.
Ik bedoel ook niet dat ik het niet voor haar over heb hoor Maar als ze geen eens KMA heeft is het wat onnodig, of als ik zelf me redden kan.
Dat begrijp ik, maar mocht het nodig zijn kan een diëtist je wel helpen aan een goed voedingspatroon, omdat je toch heel veel dingen moet laten staan.
Voor een lijst met voedingsmiddelen kan je het ook handiger doen. Op voedingscentrum.nl kun je aangeven welke voedingssoort je niet wilt en dan tegen een vergoeding downloaden of opgestuurd krijgen. Toen mijn zoon kma had heb ik dit gedaan zodat ik wist wat hij wel en niet mocht eten. Brood (bepaald soort) van ah is bijvoorbeeld koemelk vrij. Etc. Voor latere zorg; ik heb toen een lijst gehad met welke soort voeding je kunt beginnen. Bepaalde etenswaren geven meer kans op allergie en mocht ik dus later introduceren. (Bv kiwi, aardbei, gluten)
Ons CB heeft toen op Thirza een verwijzing uitgeschreven, omdat de dietist ook goed met je mee kan kijken welke voedingsmiddelen je moet laten staan en welke wel kunnen. Zij kan je dan tegelijk adviseren wat je eventueel extra moet eten, (hier was het advies bijvoorbeeld om, vanwege het feit dat ik koemelk moest laten staan, wat meer vlees te eten).