We begrijpen er even helemaal niks meer van. Zou het door het warme weer komen? Mijn dochtertje begon redelijk door te slapen, 1x sliep ze van 22.30u tot 06.30u, de rest van de nachten van ongeveer 23.30u tot ongeveer 05.00u/05.30u. Maar de afgelopen 2 nachten kwam ze weer rond 03.00u en daarna weer rond 07.30 (beide avonden rond 23.00u laatste fles). Ze krijgt 6x (of als ze 's nachts ook komt 7x) 120 ml. + 2x borstvoeding (waarna we haar nog een flesje aanbieden, als ze daar nog om vraagt). Meestal drinkt ze na de borstvoeding minder, tussen de 50 en de 100 ml. Maandag: 06.00u BV 08.30u 120 ml 11.30u 120 ml 15.00u 120 ml 18.15u 120 ml 21.00u BV 21.30u 80 ml 23.30u 120 ml = 680 ml + BV Dinsdag: 03.30u 90 ml 08.00u BV 08.30u 60 ml 11.00u 100 ml 14.00u 120 ml 17.00u 120 ml 20.00u 120 ml 22.30u BV 23.00u 90 ml = 730 ml + BV Woensdag: 03.00u 100 ml 07.30u BV 08.00u 50 ml Ze krijgt 2x borstvoeding omdat ik daar pas mee begonnen ben toen ze 9 weken was, daarvoor altijd gekolft, i.v.m. keizersnede en vroeggeboorte. Omdat ik niet weet hoeveel ze krijgt en ze aan de bv meestal niet voldoende heeft, bieden we haar erna nog een flesje aan. Ze is a.s. vrijdag 13 weken, maar gecorrigeerd a.s. zaterdag 7 weken. Ze woog afgelopen maandag 4.470 gram. Op zich gaat het me er niet om, dat ze niet meer 's nachts komt, want als ze het nodig heeft, dan doen we dat gewoon. Maar ik vraag me af of we haar niet te weinig geven. Ik denk het niet, want de 120 ml drinkt ze met moeite op en soms zelfs niet helemaal. Ik denk erover om een dagje op verzoek te geven, omdat het me wat tegenstaat om zo op de klok te letten. Liever kijk ik naar haar, naar wanneer en hoeveel ze zelf nodig heeft. Maar hoe pak ik dat aan? Hoeveel ml bied ik haar dan per keer aan? En heeft het wel nut om een dagje (of moet dat meerdere dagen?) flesvoeding op verzoek te geven om te kunnen zien wat ze nodig heeft en welk voedinggschema ze zelf volgt? Gaat een kindje trouwens vanzelf langer tevreden zijn met een fles, zodat er vanzelf meer tijd tussen komt? M.a.w. heeft ze straks langer genoeg met een even grote fles en zal ze dus zo aan een fles minder per dag toe zijn?
zolang je op vetrzoek voed en zelf genoeg drinkt geef je haar genoeg... dus aan blijven leggen met dit warme weer. als je twijfelt kan je een x kolven en dat in een flesje geven (zie je meteen hoeveel ze drinkt)
En nog een vraagje, als ik dan toch bezig ben.. Hoeveel wegen jullie babies en hoeveel drinken ze totaal per dag en per fles? (Puur alleen om te vergelijken.)
bij 2 mnd gaf ik zo'n 12 x bv per dag.... op verzoek geboortegewicht 4430 gram als je meer wilt weten zoek ik het voor je op pieter krijgt nu 3 flessen van 150 cc per dag (is veel voor bijna 1,5 jaar)
Wij hebben het ook op verzoek gedaan. Gewoon proberen voor een dagje of 2/3. We merkten hier heel erg dat het dan een stuk kalmer in huis was. Als we probeerden bij te sturen, hadden we vaak een onrustig jochie.. De kleine wordt wel wakker als ze honger heeft. Het kan zijn dat het de ene keer 3 uur is, de andere keer 2, of juist 4.. Het is dus wel even wennen. Hier hielden we overdag een max van 4 uur aan. En 's nachts max zoveel uur als zijn gewicht in ponden (nooit gehaald trouwens) Na een maand of 3 begon er wel meer een ritme in komen. Meestal komt een kindje steeds iets eerder om de fles. Omdat ze niet meer genoeg hebben aan die hoeveelheid. Dan kun je de fles dus ophogen, en komt er weer een langere tijd tussen de fles. Nog een richtlijn voor de hoeveelheid: 150cc per kilo baby, per dag. En een max van 180cc per kilo, per dag. Bij jullie dus 4.470 =>670cc per dag, en een max van 804 cc.. Dus 6 flessen a 120cc is 720. Dus die hoeft ze niet perse op te drinken.
Hmm, dat klinkt goed.. Bedankt voor je antwoord, ik heb er veel aan. Ik wil het gaan proberen vanaf morgen, maar er zijn me nog wat dingen onduidelijk.. *Hoeveel biedt ik haar dan aan als ze een verzoek voor een flesje indient? Geef ik dan 120 ml, of 135 ml (120+4) en dan zien wat ze ervan opdrinkt, de ene keer misschien alles, de andere keer veel minder? *Wat als ze steeds (verwacht ik niet, maar je weet het nooit) om de 2 uur komt? Dan zit ze zo aan het max. aan cc voor die dag. *Geef je meteen als ze tekenen geeft van honger (handjes in mondje/ zoeken) of pas als ze begint te huilen? Oke, max. 4 uur kan ik me wel in vinden ja, langer lijkt me nog niet zo goed voor haar. Zal inderdaad even wennen zijn ja.. Je leeft nu op de klok en dat moet je even afleren.. Dat is dus het rare, ze komt wel nog om de 3 uur en soms (vaak?) eerder, maar drinkt niet altijd haar flesje (van 120 ml, 120+4 en dan afgieten tot 120 ml) leeg. Dus of ze dan wel of niet meer wil..? Oke, dan is de hoeveelheid wel voldoende, wat we nu doen. Is het ook niet erg als ze een keer 7x komt dan? Vast niet he.. Even nog over die hoeveelheden.. die 150 ml bijvoorbeeld, is dat 150+5 en dan afgieten tot 150 ml, of is dat 150+5 en dan dus eigenlijk 165 ml? Beetje rare (domme? ) vraag misschien..
Ik gaf toen meestal 120/4, dus 135. En dan gewoon zien wat er op ging. Soms was dat alles, soms ook niet eens 100cc. Wij hebben zelf ook niet altijd evenveel honger. Als ze vaker om de 2 uur gaat komen, dan zou ik de flesje ophogen. Dan kan ze waarschijnlijk wat langer door. Mits ze ook meer drinkt dan. Maar mijn zoontje dronk ook vrij lang kleine flesjes en dan 7a8 per dag. Bij mijn zoontje was het meestal zo dat hij uit de slaap direct brulde om de fles. Dus geen tijd om signalen op te pikken. En sowieso brulde hij snel om eten, zonder goed signalen te geven. Maar ik zou daar wel op af gaan, mits het ook ongeveer tijd is om te eten (3a4 uur). Waarschijnlijk krijgt ze dat wel eens door binnenkort. Maar wij zaten ook pas vrij laat op 150/5 (vergeleken met andere moeders hier). Sommige kindjes zijn nou eenmaal meer van kleine beetjes en dan vaak. ipv een paar grote flessen. Niet moeilijk over doen. Komt allemaal wel. Als ze af en toe om 7 flessen komt is dat niet zo erg, als het maar niet dagelijks is. Die 150cc uit het regeltje is 150cc aangemaakte voeding. Dus 120/4 is 135 cc aangemaakte voeding. Wij hebben nooit voeding weggegoten. In het begin gaf mijn zoontje zelf wel aan dat hij genoeg had, voordat de fles echt op was. Dus dan maakten we 135cc voeding (120/4) klaar en dan dronk hij 90-135cc. Toen hij alle flessen 135 dronk, en eerder om de voedingen begon te komen zijn we overgegaan naar 165 cc (dus 150+5). En dan dronk hij zelf iets tussen die 135 en 165cc op.
Wat voor flesvoeding geef je? Mijn zoontje was/is erg hongerig en ik heb toen contact opgenomen met CB. Op advies ben ik toen tussendoor wat water gaan geven. Dit werkte toen niet, weer wat anders geprobeerd en uiteindelijk overgestapt op voeding voor hongerige baby's. Dit werkte uitstekend! Nu zit er 4 uur tussen de voeding. Zelf heb ik (helaas!) geen ervaring met borstvoeding. Ik weet dus niet of deze voeding geschikt is. Je zou met CB dit kunnen bespreken. (Mijn zoon kon niet drinken toen hij geboren was, wel een poos gekolft maar uiteindelijk overgestapt op fles).
@ deepfreeze; dat doet mijn dochtertje ook meestal, meteen schreeuwen om een fles als ze wakker wordt.. Hoewel het nu steeds vaker ook voorkomt dat ze gezellig lachend wakker wordt. Ik heb het net op CB ook even gevraagd en die zeiden dat ik tussen de 2 en 4 uur tussen de flessen aan moest houden. Ik wil haar ook zeker niet pushen naar minder flessen of meer tijd ertussen, dat komt vanzelf wel. Ben benieuwd hoe het voeden op aanvraag gaat. Ik vermoed dat ze toch zo'n beetje het schema aanhoudt dat wij voorheen volgden. Maar ja, dat was 'precies' om de 3 uur. En inderdaad, wij hebben ook wel eens sneller of minder honger. Ik geef haar nu gewoon 135 ml (120+4) en zie wel wat ze ervan opdrinkt, meestal tussen de 100 en 120 ml. Bedankt weer, voor je reactie.. @ Machtelt; ik geef Friso 1. Voeding voor hongerige babies is denk ik niet nodig, gecorrigeerd is ze a.s. zaterdag 7 weken, dus niet raar dat ze nog op om de 3 uur voeden zit ook eigenlijk.. Maar ik hou het wel in gedachten, mocht ze nog heel lang om de 3 uur komen. Bedankt!