Hoi wat ik me dus af vroeg, moet je bij een sollicitatie melden dat je zwanger bent ja of nee. ben benieuwd
Je bent het niet verplicht. Maar ik zou me er zelf heel lullig bij voelen om het niet te doen. En dan de dag na je proeftijd vertellen bijvoorbeeld. Ik denk altijd, eerlijk duurt het langst.
Ik blij dit een raar en dom advies vinden. Je bent het niet verplicht en dat is ter bescherming van jezelf en je ongeboren kind. Anders maak je gewoonweg geen kans op de arbeidsmarkt. Is dat wat jij wilt?
Je bent het niet verplicht! Pas 3 maanden voor de uitgerekende datum geloof ik. Ik heb zelf gesolliciteert tijdens mijn zwangerschap en het wel verteld. Ik sluit me wdb ook bij Daphne aan, zou me er niet prettig bij voelen om het te verzwijgen en er later mee te komen. Bij mij is het nu in goed overleg gegaan en allemaal goed gekomen. Als ik naar de reactie van Trutje kijk, vaak krijg je niet direct een vast contract en als je baas gepikeerd is over je zwijgen, kan je miss alsnog moven na afloop van je contract!
@Trutje. Als ze je weg willen hebben, krijgen ze je toch wel weg. Voor mij, en ik geef ook alleen mijn mening, zou ik het als liegen vinden, als je het zou verzwijgen. Ik zou bang zijn scheve gezichten te krijgen en dat van je baas en collega's die je nog maar net zou kennen. Er is niks tegen om het wel geheim te houden, tot na je proeftijd, maar voor mij zou het niks zijn. Ik zou me er vreselijk over opfokken.
Helemaal mee eens! Ik zou het persoonlijk ook niet kunnen. Vreemde verstandhouding kun je in sommige gevallen dan krijgen. Maar iedereen moet het zelf weten. Niets is verplicht.... XXX
Ik zou het vertellen, ik vind het toch een beetje lullig om het dan achteraf te moeten zeggen. Eerlijk is eerlijk, tijdens jouw zwangerschapsverlof wordt alleen je loon vergoed en jou afwezigheid kost de werkgever omzet. Je geeft hem dus een financiele tegenvaller terwijl je net in dienst bent. Dat wordt je meestal niet in dank afgenomen. Ik zou een baan bij een uitzendbureau zoeken voor een aantal maanden (tot je verlof), en dan gewoon een zwangerschapsuitkering via UWV vangen. Kun je daarna weer werk zoeken als je kindje is geboren.
De werkgever krijgt een vergoeding voor de tijd die jij met zwangerschapsverlof bent, en voor dat geld kan hij een vervanger regelen.
Dat klopt, maar dat is niet altijd makkelijk. Voor de baan die ik heb, staat een inwerkperiode van 1 jaar, voor je een beetje zelfstandig kunt werken.
Persoonlijk zou ik niks vertellen als ik geen vast contract zou hebben. Dit om jezelf te beschermen. Het heeft niks met liegen te maken. Heel veel mensen vertellen de eerste drie maanden nog niks en waarom zou je dat doen. Ik zou liever financiele zekerheid hebben en geen stress
Exact. Ik zie het ook niet als liegen en stel je wordt afgewezen omdat je zwanger bent en eerlijk was en je verliest het kind? Dan heb je dus helemaal niets. Ik was 10 wk zwanger op het moment dat ik solliciteerde. Er is me achteraf gevraagd waarom ik niets gezegd heb en dat vond ik ronduit belachelijk. Ten eerste vond ik het zelf al onwijs moeilijk te bevatten en ten tweede wist bijna niemand het, niet eens mijn ouders. Mijn nieuwe werkgever vond dit ook wel een plausibele verklaring en ging wel degelijk akkoord met mijn werknemerschap. Het was totaal geen probleem en ze hebben dus exact zo gereageerd als dat het eigenlijk altijd zou horen. Geen discriminatie.
Hm, ik zit in precies hetzelfde schuitje. Over een paar weken ben ik afgestudeerd dus ik ben al aan het solliciteren. Ik denk dat ik het wel ga vertellen als ik ergens op gesprek ga komen, gewoon omdat het voor mijzelf beter voelt. Dan weten ze meteen dat ik eerlijk ben. Bovendien vraag ik me af of ik wel ergens wil werken waar ze moeilijk doen over het feit dat ik zwanger ben... Maar ja misschien denk ik daar later anders over... ik vind het een lastige situatie.
Zolang ik de 12 weken nog niet gepasseerd zou zijn, zou ik mijn mond dichthouden. De kans op een miskraam is dan relatief gezien nog best groot. Daarna? Moeilijk, aan de ene kant denk ik: mondje houden, want voor hetzelfde geld wordt je daarom niet aangenomen. Maar aan de andere kant, een werkgever voelt zich dan natuurlijk behoorlijk in de zeik genomen als je later even komt melden dat je zwanger bent.