gigantisch schuldgevoel

Discussion in 'Zwangerschap' started by evelienharmsen, Jul 26, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. evelienharmsen

evelienharmsen Actief lid

Jan 15, 2013
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

Ik vraag me af wat andere moeders hier van vinden en of ze het herkennen.... ik zit namelijk met een enorm schuldgevoel naar mijn eerste kindje toe. Ik ben nu 34 weken zwanger van de tweede en dit kindje loopt erg voor op groei. Ik had sowieso al erg veel zwangerschapskwalen en ben al maanden heel heel erg moe (wat ik bij de eerste niet zo erg had), wat waarschijnlijk te verklaren is dmv het feit dat ik 5 weken na de bevalling van de eerste alweer zwanger was (niet gepland, wel ontzettend gewenst). Ze schelen dadelijk dus ongeveer 10 maanden.
    Omdat deze aspecten bij elkaar opgeteld er voor zorgen dat ik helemaal geen fut meer heb en dus niet echt veel met mijn eerste kan spelen en veel energie in hem kan steken is hij vaak bij oma's en opa's. Ik weet dat hij het daar fantastisch heeft, maar toch voel ik me ongelooflijk schuldig en voel ik me vaker en niet zo geweldige moeder. Ik wil zo dol graag weer met hem spelen en gek met hem doen, lekker hele dag knuffelen en weer energie hebben... maar dat zit er nog even niet in.
    Soms heb ik het gevoel dat hij het nu bij opa en oma meer naar zijn zin heeft en dat hij daar wat meer op zijn gemak is. Heerlijk voor mijn kleine mannetje.... maar het voelt zo pijnlijk! Ik ben bang dat mijn sterke band die ik met hem heb/had verslechterd in deze laatste paar weken. Zou dat kunnen?

groetjes

2. Lotteke82

Lotteke82 Bekend lid

Sep 29, 2008
    576
    1
    0
    Hey

ik herken je gevoel
    ik ben telkens blij als de kids op weekend gaan bij de grootouders of tantes & nonkels. zo heb ik wat rust, want het is me een beetje te druk.
    maar van zodra ze weg zijn, overvalt me dat schuldgevoel dat ik zo graag energie wil hebben om er zelf voor te kunnen zorgen.

ondanks het feit dat ze nu ook heel veel weg zijn, ondervind ik wel dat ze nog steeds heel graag thuis zijn of thuis komen.
    ze zijn nu 3 en anderhalf.

maar ik ga blij zijn als ik na de bevalling weer zelf met hen kan ploeteren in het zwembadje of zandkastelen bouwen, torens bouwen, kleuren,...
    nu zit dat er eventjes niet in.. jammer genoeg

maar het komt allemaal goed :)

3. Liesje92

Liesje92 Niet meer actief

Hoi evelien, ik herken je verhaal m heel goed! Ik ben nu bijna 32 weken zwanger, zit tegen bekkeninstabiliteit aan en de laatste loodjes icm dit weer is echt heel moeilijk. Ook ik breng mijn dochter nu vrij regelmatig (lees: meer dan dat ik me eigenlijk goed bij voel) naar opa en oma omdat mijn lichaam enorm tegenstribbelt. Ik voel me dan ook wel eens schuldig, inderdaad :( niet omdat zij het niet naar haar zin heeft, maar gewoon omdat ik vind dat ze bij mij hoort te zijn. Ik houd me eraan vast dat het voor een goed doel is en aan een moeder die geen energie heeft, heeft ze ook niks. Het is voor jezelf waarschijnlijk erger dan voor je 1e, maar als straks dat broertje/zusje er is heb je ook weer wat meer tijd en energie voor hem. Je bent echt geen slechte moeder hoor! Soms is het ook in het belang van je kind om even aan jezelf te denken :)

4. Bloempje56

Bloempje56 Actief lid

Aug 11, 2012
    241
    1
    16
    Nee joh! ik ben nu 5 maanden na mijn bevalling weer zwanger (nu 17 weken) en ook doooodmoe op mijn vrije dagen. Zoonlief is ook veel bij opa en oma, en heeft het uitstekend naar zijn zin daar. Zorg ervoor dat wanneer je wel samen bent, dat je veel tijd aan hem besteed, knuffelen, boekjes lezen, verhaaltjes vertellen (allemaal dingen die weinig inspanning vergen ;)) Die van mij vindt het geweldig, en zo haal je de boel al snel weer in. Wat ik ook vaak doe is bij opa en oma op de bank liggen/zitten, dan ben ik in ieder geval bij hem in de buurt. Kindjes op deze leeftijd zijn nog zo ontzettend te vormen, over een jaar kan hij zich hier niets meer van herinneren. Hij heeft meer aan een paar uur per dag een vrolijke mama, dan aan de hele dag een doodvermoeide mama!

5. evelienharmsen

evelienharmsen Actief lid

Jan 15, 2013
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wow.... thanks mama's haha, dat doet me echt alweer goed. En inderdaad boekjes lezen en verhaaltjes vertellen... dat is een goeie!

6. wolchu

wolchu Bekend lid

Dec 6, 2011
    918
    2
    18
    herken heel veel in je verhaal. mijn meiden schelen dadelijk 11 maanden. en ook ik voel me heel schuldig naar de oudste omdat ik zo weinig fut heb om met haar bezig te zijn. ik probeer dingen te doen met haar die ik wel kan. zo vind ze het met warm weer heerlijk om in badje te zitten. hier hoef ik dan ook niet zo veel voor te doen. dikke knuf en dat je je hier zorgen over maakt zegt ook veel ;)

7. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

Jan 1, 2010
    1,533
    6
    38
    Hier hebben ze vakantie. Als ze niet in het zwembad liggen gaan ze toch echt even voor de tv. Ik ben echt gedwongen veel actiever dan tijdens mijn eerste twee zwangerschappen.
    Aan het eind van de dag helemaal moe. Opa's en oma's wil ik liever niet vragen omdat ze vaak helemaal over de zeik terug komen en dan slecht slapen.
    Gelukkig heeft manlief volgende week vakantie dus heb ik wat meer rust.

Share This Page