Bij onze oudste van bijna 6, is vorige maand de ziekte van pfeiffer vastgesteld. Of hij was ervan aan het herstellen volgens de huisarts. Hij had daarbij ook gezwollen halsklieren, maar die waren alweer geslonken. Ook de moeheid was alweer wat minder aan het worden. Nu sinds een paar dagen klaagt hij weer veel meer over moeheid en ook zijn klieren zijn weer opgezwollen. Kan het zo zijn dat het weer erger wordt? Ik lees alleen maar Dat het minder moet worden en nergens dat het weer erger kan worden. Iemand die dit weet toevallig? Of hoort het niet zo te gaan?
Je kan dat het beste toch aan de huisarts vragen. Zelf was ik 18 en de klieren waren heel lang opgezet en de vermoeidheid bleef heel lang. Zelfs fietsen naar het dorp was toen als of ik in plaats van 5 min fietsen al een half uur tegen de wind in aan het fietsen was.
Ik zelf heb het afgelopen jaar gehad en het duurde best lang voordat het minder werd en het ging echt met vlagen. Wat mij betreft zou het dus best kunnen maar ik ben natuurlijk geen huisarts...ik zou even bellen!
Doorgaans hebben jonge kinderen niet heel veel last van de ziekte van pfeiffer maar je moet er wel rekening mee houden dat er nu ook heel veel andere virussen rondgaan. Zijn weerstand is zwak en zal nu snel iets anders oppikken en mogelijke reageert hij direct hierop door weer gezwollen klieren en meer moeheid omdat het nu voor zijn zwakkere weerstand nog meer moeite kost om hier tegenop te boksen. Ik vind het niet afwijkend klinken maar de huisarts bellen kan geen kwaad. Ik ben zelf dokters assistente en dit zou mijn antwoord kunnen zijn mits de huisarts waarmee wordt overlegt een andere opvatting heeft. Beterschap!
Mijn dochter heeft vorig jaar 10 dagen in het ziekenhuis gelegen met een actieve pfeifer virus (Epstein Barr). Volgens de kinderarts kan het verloop heel grillig zijn en wel tot een jaar duren. Van dagen met energie voor 10 tot dagen extreem moe zijn en zelfs weer een middagdutje willen doen. Ik merk aan mijn dochter dat ze nu pas er redelijk over heen is. Wat hier hielp waren strakke bedtijden, veel rust tussendoor, sporten indien mogelijk, frisse lucht is ook erg goed.