Maakt niet uit of het een vlees-, vis-, vegetarisch- of een saladerecept is. Ik ben zeer nieuwsgierig geworden aangezien het BBQ-weer gaat worden en al is! Wat ik vooral lekker vind is gepofte aardappel in aluminiumfolie op de BBQ en halve maiskolven. Mmmmmmmmmm daar kun je mij voor wakker maken!
Mijn lekkerste recept van de BBQ is toch wel vis gemarineerd in een kruidenpasta en dat in aluminium folie wikkelen en dat op de BBQ leggen.
Zalmfilet met dille, citroen, zout en zwarte peper en een klein beetje honing wikkelen in aluminiumfolie en dan op de bbq Koriander in de blender met rode peper en citroensap, knoflook en zout en peper blenden tot een sausje, lekker bij vlees Rundergehakt mengen met geraspte ui, knoflook, kerriepoeder en peper en zout en daarvan hamburgers maken
Een stuk spek gemarineerd in ketjapmarinade, en dan ruim een uur laten garen op de bbq.. Heerlijk mals
Zelf kipfilet marineren, met veel knoflook! Paar uur laten staan voordat je het op een spiesje zet en op de bbq legt.. Met zelfgemaakte pindasaus; - Pindakaas - Water (om te verdunnen) - Ketjap (na eigen smaakt, verdunt ook) - Bruine suiker (lepeltje) - Citroensap (paar druppels) - Evt. Sambal Mmmmmmmmmmmmm Laat de rest van de recepten maar voorbij komen!
Kipfilet marineren in saté marinade met een beetje sambal erdoor. Gehaktballetjes met nasikruiden, sambal, een eitje en ketjap. Heel simpel spare ribs van de plus Indisch gemarineerd.
Zelfgemaakte knoflooksaus: 3 teentjes knoflook 6 grote lepels zaanse mayonaise Gedroogde peterselie Scheut koffiemelk Roeren en even in de koeling! Groentespiesjes Champions, ui, courgette, paprika of welke groente je wil. Sate Kipfilet, hamlappen of varkenshaas in stukjes snijden In een bakje met ketjap, knoflook en citroensap. Paar uur laten trekken en dan aan de stokjes rijgen. Mmm!
Mijn nieuwe favoriete gerecht van de BBQ is: Asperges! Goed schillen en met een beetje witte wijn in aluminiumfolie een minuut of 20 tot een half uur op de BBQ leggen. Wel zorgen dat de folie goed dicht zit zodat er geen vocht uit verdampt. En dunne asperges nemen, anders duurt het zo lang voor ze gaar zijn.... Maar lekker! Om je vingers bij op te eten!
Kipfilet of varkenshaasje in stukjes (ook stokjes kopen om het vlees aan te prikken / spiesjes te maken) Scheutje wokolie, klein scheutje ketjap manis, kerriepoeder naar smaak, knoflookpoeder naar smaak, eventueel wat zout, heelgoed roeren & dan minimaal een halfuur in de koelkast zodat de marinade goed intrekt.. Wat hier ook heel lekker bij is, zelfgemaakte pindasaus.. Zeg maar als je t receptje wilt..
Deze dan maar ik vervang de bruine suiker door zoetstof (vloeibare) & zonder citroensap.. Ik doe er wel sambal in, t liefst van de toko (roze etiket, roti sambal) bij gebrek aan beter, Oelek.. Het kán trouwens ook met melk, dan blijft t alleen niet zo lang goed.. De keuze pindakaas is bepalend..