Ik heb dus totaaaal geen groene vingers, dus jullie expertise is gewenst Mijn boompje heeft het nogal zwaar gehad in de winter en met de wind van het voorjaar, en hij ziet er heel zielig uit nu. Aan 1 kant is ie een beetje dood lijkt me. Valt ie nog te redden? Ik heb m ook maar naar binnen gehaald. Hoe pak ik dat aan? Ik lees hier en daar dat ik m een 'beetje' moet snoeien, maar tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat ik geen idee heb hoe of gaat ie het met pokon wel redden? Even het label gechecked, t is een heuse Prunus Angustifolia, oftewel een portugeese Laurierboom
Oeehh daar kun je een mooie bonsai van maken ! hihi Zou em zo te zien een iets grotere pot geven, en voldoende vochtig houden en wat plantenvoeding geven. Je kunt her en der wat takjes wegsnoeien (met snoeischaartje=scherp) maar das niet persé nodig zo te zien hoor.. deze boompjes groeien langzaam en herstellen dus ook wat langzamer.. geduld hebben en hij komt er heus weer bovenop
Ik heb even op de fles gekeken en t staat er niet op dus neem aan dat het wel goed zit Maar die 'dode' takjes rechts? T is niet heel goed te zien op mn foto maar het is zeker 1/3 van de hele bol die helemaal kaal is en er nogal droog uitziet In ieder geval bedankt!
Je zou is op deze site moeten kijken, daar staat echt alles over deze plant, hoe en wat. Mijn vraag is alleen hoe voeld de aarde van de plant? Droog, licht vochtig of nat? Als hij nat is 2 weken geen water geven. Als hij licht vochtig is, goed/perfect. Als hij droog is een flink drinkglas water geven, 1 à 2x per week. ( licht aan de warmte) Wel weer gewoon buiten zetten hoor, daar hoort hij. Portugese laurierkers - Prunus 'Angustifolia' | Tuinieren.nl Groetjes en succes
Ja ik zag het idd maar als hij herstelt is kun je hem altijd nog bijwerken / snoeien. Dode takjes kun je sowieso wel afknippen tot aan waar het takje begint. Je foto is een beetje donker wel, maar zie idd dat de bladeren heel droog zijn, maar nog niet bruin toch ? Je kunt ook plantenspuit maken met half dopje plantenvoeding en rest water en hem even om de dag sprayen. (niet TE nat maken anders gaan de bladeren wel rotten). Dus beetje van een afstand sprayen. Hoop dat hij het redt iig, tis een leuk boompje
Dode takken verwijderen. Ik weet niet of de takken van jouw boompje echt dood zijn of zo lijken. Krab eens aan de bast van die takken? Komt er groen, dan leven ze nog, niet afknippen. Niet door het blad heen snoeien. Volgens google verdraagt de plant snoei prima, maar omdat hij het nu zwaar heeft zou ik eerlijk gezegd een jaar niets doen. Daar moet hij namelijk ook van herstellen. Volgend jaar snoeien direct na de bloei bij deze plant. In een mooie vorm houden/snoeien is voldoende. Qua grond is hij niet echt kieskeurig, maar hij kan slecht tegen kalk. Dit dus nooit toevoegen. Verder vind ik dit: Veel soorten zijn hier wel winterhard, maar kunnen te lijden hebben van late vorst in het voorjaar. Dat wil zeggen dat de boom dus niet in de echte kou moet staan lijkt me. Dus niet op hoeken waar het flink waait, eerder op een wat beschutte plaats. En dit staat er ook nog: Een beschutte plek in de zon wordt het meest gewaardeerd en geeft de grootste kans op bloei. In de winter beschermen tegen uitdrogende wind en felle vorst. (Dus evt met folie eromheen.)
De aarde is vochtig, niet te nat denk ik. Ik ga morgen even de dode takjes weghalen! Hoe bedoel je sprayen, gewoon op de blaadjes?? Echt voel me zo dom haha, maar wil graag dat ie het redt Bedankt voor de tips! Ik ga mn best doen
Oh joh, je bent niet dom als je je ergens gewoon niet eerder in verdiept hebt Sprayen met een plantenspuit. Dus plantenspuit vullen met half dopje plantenvoeding en rest water, even schudden en overal overheen sprayen vanaf een afstandje. Je kunt de plantenspuit dan meerdere keren gebruiken he, niet de hele liter in 1x