Hey meiden, Ik heb even hulp nodig met een gesprek dat ik binnenkort met mijn baas ga hebbem. Het zit als volgt, ik ben momenteel een medewerker in een klein bedrijf met mwerdere vestigingen. Recentelijk heeft de manager ontslag genomen en nu heeft mijn baas mij gevraagd om haar functie over te nemen. Harstikke leuk voor mij natuurlijk. Maar nu het volgende punt...met een nieuwe functie horen ook nieuwe voorwaarden natuurlijk. Nu wil ik in dat gesprek natuurlijk niet helemaal onvoorbereid komen. Maar wat is redelijk? Ik werk in de schoonheidsbrange en we hebben dus geen cao. Ik ben momenteel dus gewoon werknemer en ga vooruit naar een manager positie wat is redelijk om qua opslag te vragen? Ik wil niet te laag inzetten maar ook niet belachelijk hoog zodat hij me niet serieus neemt. Alvast bedankt voor het meedenken!
Gewoon die vorige manager haar loon? Uiteindelijk neem je haar job over. Je hebt toevallig haar telefoonnummer niet meer, zodat je es kan polsen wat zij ongeveer verdiende?
Hier kun je je loon checken. Loonwijzer.nl Daar kijken ze naar gelijke functies, ervaring, verantwoordelijkheden, branche, etc. Ook kun je op die site tips vinden voor zo'n gesprek. Volgens mij vind je daar antwoord op al je vragen!
Dat lijkt me niet. TS begint nieuw in deze functie en heeft dus nog geen ervaring als manager. Die vorige manager heeft misschien een opleiding achter de rug voor die functie, cursussen, ervaring bij andere bedrijven als manager/leidinggevende, ervaring bij DIT bedrijf in die functie, etc. Die manager is dus mogelijk veel 'zwaarder', zoals het heet, dan TS.
Ik heb inderdaad al op loonwijzer gekeken maar heb het idee dat dat totaal niet realistisch is aangezien ik al meer verdien dan de bedragen die hierop genoemt worden. Ik heb het de huidige manager gevraagd maar die wil er niets over kwijt Over kwalifcaties daarin sta ik sterker dan de huidige manager. Veel meer relevante ervaring en heb veel meer diploma' s in deze branche. Maar stel ik verdien nu 2000 moet ik dan richting 2500 denken of hoger of lager dan dat?
Over hoeveel je moet vragen kan ik geen advies geven, maar ik wil je er wel op attenderen ook goed op de andere arbeidsvoorwaarden te letten. Denk bijv aan een opleiding. Je gaat dit nu voor het eerst doen, goede training en/of opleiding is belangrijk. Spreek ook over zijn verwachtingen, aangezien het voor jou nieuw is en vraag om coaching. Mocht hij minder bieden als jij nu wil, zeg dan niet meteen mee, maar onderhandel over toekomstige salarisstijgingen. Bijv. Nu een jaar een aanloopschaal. Daarna het startsalaris van de bijbehorende schaal en het jaar daarna bij behalen van doelstellingen/opleiding 5% doorgroei.
Hier ben ik het mee eens. Ik zou meer bspreken dan alleen salaris. Ook wat vragen wat er van je verwacht wordt, eventuele (omzet)doelstellingen etc,.. En welke lijnverantwoordelijkheden passen bij de functie. Heb je ook functionele bevoegdheden? Dat maakt de functie ook weer zwaarder.
Bedankt voor de reacties. Ik ben ook zeker van plan om het over andere voorwaarden te hebben. Maar daar heb ik dus al een beetje een beeld bij van wat ik wil vragen/weten. Maargoed we gaan het maar afwachten dan.
Ik zou je leidinggevende een voorstel laten doen en dan een tegenvoorstel doen. Voor de stap van medewerker naar manager vind ik 500 euro omhoog niet raar overigens.
Dat is erg lastig te beoordelen zo natuurlijk. Ligt er helemaal aan wat je gast doen. Het woordje manager klinkt heel leuk, maar het gaat om de verantwoordelijkheid die je zou gaan dragen. Een stijging van 500 euro lijkt op het eerste oog fors, maar je moet het ook procentueel bekijken.
Doet mij denken aan ooit een baantje. Kwam op sollicitatie bij een notaris heel netjes kantoor. ( schoonmaakbaantje hij zegt 25 gulden per uur! Ik zeg dat is toch veel te veel toen werd het 15 gulden per uur. Schrok gewoon van het uur tarief wat ik zou gaan krijgen. Achter af dacht ik had ik maar niks gezegd. Of was het juist een test om te kijken of ik niet te veel geld wilden verdienen haha. Was anno 1995!
Nu doe ik gewoon behandelingen geven en de huidige manager ondersteun met voorraad bij houden niet veel meer dan dat. De bedoeling is dat ik nu leiding ga geven aan 5 andere meiden, bestellingen ga doen en bijhouden,roosters ga maken stagiaires opleiden en begeleiden (hier in heb ik al ruime ervaring) en ben ik het aanspreekpunt voor alle andere vestigingen met betrekking tot veranderingen en overleg over klanten. Ook draag ik de verantwoording voor de omzet etc. Een hele verandering dus. Ik vind het spannend. Ga inderdaad zijn bod maar afwachten en dan om iets meer vragen
Je zou ook even kunnen rondneuzen bij andere CAO's en daar het verschil kunnen opzoeken tussen een medewerker en een manager (van een kleine organisatie), dat kun je dan procentueel bekijken en toepassen op je eigen salaris om een indicatie te krijgen. In mijn vakgebied zit het verschil (als ik het aantal werkjaren 1 op 1 neem (dus dan kijk ik naar een manager met vijf jaar ervaring of een medewerker met vijf jaar ervaring) op ong. 800.- Maar jij bent natuurlijk geen manager met al vijf jaar ervaring dus zul je, als je in mijn vakgebied zou zitten moeten handelen (bij ons kom je met een functieverandering in een nieuwe schaal maar in een lagere trede). Denk dat je in bovengenoemd voordeel zou uitkomen op 400,- ofzo. Of evt. bijv 250,- maar met de voorwaarde dat je bij goed functioneren de eerste twee jaar 150,- of 200.- ofzo stijgt. Een dergelijke afspraak (dus over loons stijging de komende jaren) zou ik met een laag bod achter de hand houden als ik jou was. Succes en ben benieuwd of je blij wordt van hun bod -duim duim-.
Klinkt een beetje als mijn baan (ik zit in de horeca), ik verdien ongeveer 2200 euro bruto voor een fulltime werkweek