Help wij zijn verslaafd aan nodeloze dingen kopen

Discussie in 'De lounge' gestart door Valora, 29 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anders kijk je hoeveel procent van je salaris die 1600 euro is…. Dus stel: je verdient in totaal 3200 euro, en je houdt 1600 over, dan is dat dus 50%

Dat ebtekent dus dat van elk bedrag dat er binnenkomt, dat je 50% direct naar de spaarrekening kan zetten :)

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Deze tips zijn voor een situatie waarbij je dus geen schulden ofzo hebt en alles eigenlijk prima kunt betalen maar het alleen teveel vindt. (Indien je wel schulden hebt dan moet je je kapot schamen ;))

Op het moment dat je iets wilt gaan kopen, jezelf afvragen of je het echt nodig hebt (waarschijnlijk op dat moment JA:D ) en dan de koop 1 week uitstellen!

Waarschijnlijk heb je er een week niet aan gedacht en dus ook niet nodig. Ik doe dit zelfs met bepaalde boodschappen. Werkt hier goed!

Speelgoed op marktplaats kopen.

Opschrijven wat je per dag hebt uitgegeven en erbij zetten waaraan. Na een maand schrik je je waarschijnlijk kapot.

Succes :)

3. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

100m2 is niet klein! Dat is gigantisch! :D
    Probeer 14m2 ! .. zo klein wonen wij. En dan laat je al die prularia echt wel in de winkels liggen, haha

4. Valora

Valora Niet meer actief

In het begin leek het inderdaad gigantisch, tot we een kind kregen. :D Zo'n klein baby'tje en dan zoveel spullen nodig, had ik voordien niet verwacht.

(Al helpt mijn man ook goed mee met de ruimte en het geld op te slokken, met zijn spelletjes verzameling :) )

5. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    Ik heb hetzelfde dus als jij het weet, weet ik het ook hahaha

Ik heb een spaarpot die opengemaakt moet worden met een blikopener en ik pin gewoon elke maand 250 euro en stop die daarin. Dat is de enige manier om eraf te blijven. geld wat naar de spaarrekening geboekt word word in de loop van de maand namelijk evenhard weer terug geboekt als er geen spaardoel is...

Wij kunnen trouwens wel sparen als er een doel voor is.

frapant... dat menselijk lichaam :D

6. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    14m2?!?! Hoe doe je dat dan? Ik had in mijn studententijd een kamer van 20m2...

ons eerste appartementje was 72m2 en dat vond ik al klein, kon mn kont niet keren of er stond wel iemand die daar ook moest wezen. vreselijk! je leert elkaar wel goed kennen dan, dat dan weer wel:cool:

7. happyglow

happyglow Fanatiek lid

18 okt 2012
    2.101
    0
    0
    Maarssen
    Dat uitstellen is idd een goeie doe ik ook! Ga naar huis en als ik het thuis nog steeds wil dan fiets ik weer terug. gebeurd dus nooit ;)

Boodschappen laat ik bezorgen dat scheelt een hoop impulsaankopen in de winkel.

speelgoed hoort onder optie 1 (naar huis fietsen en als het dan nog steeds aangeschaft moet worden fiets ik terug).

je laatste optie doe ik niet meer want ik schaam me nog steeds kapot voor mn impuls acties...:):) al word het door het bovenstaande wel een stuk minder!

8. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Ik zou ook een vast bedrag overmaken naar de spaarrekening per maand.
    Lekker sparen zou ik zeggen.
    Je weet maar nooit waar het goed voor is.

Nou herken ik dit koopgedrag wel hoor. Tegenwoordig denk ik wel vaker na voordat ik iets koop. En denk ik er ook echt over na.
    En kom dan vaak tot de conclusie dat ik het eigenlijk helemaal niet perse nodig hebt. :D

9. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Nou niet .. eigenlijk, haha.
    We hebben een mini badkamertje en een mini keukentje. De WC moeten we delen met onze buren.
    Verder hebben we een bedbank. en een bureau. En dat is het. Geen plek voor 'spul'.

Gelukkig gaan we binnenkort verhuizen naar 38m2 ! Thank god! :D

10. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Ik ken het gevoel. Hier 55m2 tegenwoordig en een tuintje ... dan mag je je al als een god in frankrijk voelen :p Geniet van de extra m2!!!

11. Aylen

Aylen Niet meer actief

Ach joh, ik ben opgegroeid in een woonwagen van 20m2... was met 5 personen prima te doen ;)

12. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Haha hier precies tzelfde. Onze 1500 euro die we over hebben per maand vervliegt ook.. blehh als je er over nadenkt.. dat in een blik stoppen is een goed idee! Ga ik ook proberen!

13. Cinderellea

Cinderellea Niet meer actief

Oh ik herken mezelf hier zo in. Voor mijn zwangerschap ging het op aan drank en feestjes. Nu ben ik dat aan het compenseren met kleren en spullen voor onze dochter en kleren voor mezelf. N. heeft nu al zo belachelijk veel kleren dat ze het waarschijnlijk niet eens allemaal aan kan.
    Ga misschien ook het bedrag wat al standaard naar onze spaarrekening gaat ophogen. En misschien maar afleiding zoeken? Haha

14. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Ik zou geen nutteloze dingen kopen...gewoon nadenken voordat je het koopt?
    Heb je het nodig?
    Ga je het gebruiken?
    Is het het geld waard?

Als je echt een mega volle spaarrekening hebt en je geld gewoon niet op kan krijgen...tja je moet er iets mee doen...beetje genieten kan geen kwaad.

Wij hebben een minimaal bedrag wat we op de spaarrekening willen hebben. Als we veel meer dan dat hebben mogen we best wel even met geld smijten van onszelf. Maar moet zeggen dat we eigenlijk altijd wel kritisch zijn. Komt misschien omdat we ook zo zijn opgevoed...niet echt type smijtgeldoverdebalk maar meer onsbentzuinig :p

Hoe wij het doen...
    Eerst basisbedrag eigen spaarrekening
    Dan spaarrekening voor de kids

Heb je geld over? Lekker van genieten. Maar we kopen geen onzinnige dingen, dan spaar ik liever.
    Moet er ook niet denken dat mn kind denkt dat geld uitgeven een manier van tijdverdrijf is. Ik wil dat kind goed leert met geld omgaan.

15. zilvervosje

zilvervosje Fanatiek lid

30 jul 2009
    3.133
    3
    38
    docent
    Midden van Nederland
    Toen mijn vriend en ik nog met zijn tweetjes waren, in een klein appartement met allebei een fulltime baan shopten we ons ook helemaal misselijk. Letterlijk! We kwamen een keer thuis, weer allemaal tassen... Ik besefte me ineens dat dat het derde shopweekend van die maand was en was er helemaal klaar mee. Onze hobby was kopen.

Net als bij jij was het ook vooral verveling en spontane aankopen, dingen we niet echt nodig hadden. Lekker theetje hier, mooie kommetjes daar, nog meer kleding, beetje lunchen, nog meer kleding, nieuwe schoenen.... Blegh!

Wat ons hielp? Een hobby in het weekend. Dan heb je geen tijd om te shoppen. We moesten op een gegeven moment elke zaterdag 4 uur trainen voor een dansteam en een uur rijden om er te komen... Dan hou je geen tijd meer over voor shoppen (en het is gezond). Tegenwoordig ontbijten we op zaterdag uitgebreid en ga ik daarna hardlopen. Werkt prima!

Ik hou nog steeds van lekkere en mooie dingetjes... Maar we shoppen nu een stuk minder (en kunnen daardoor in mei naar Bali :) )

16. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar een baby heeft helemaal niet veel spullen nodig. Dat praat je jezelf dan ook aan haha. Ik ben zwanger van de 4de en woon op 75m2. We willen wel graag verhuizen ondertussen, maar het is niet eens dat het hier vol staat ofzo.

17. Valora

Valora Niet meer actief

Ik vind nochtans van wel. Een wandelwagen, speelgoed, commode, kleerkast, een hele kamer om in te slapen, eetstoel, ... Het neemt allemaal plaats in.

Toen we hier nog maar met 2 woonden leek het allemaal toch veel groter. :)

18. Mompelientje

Mompelientje Fanatiek lid

20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    Ik heb hetzelfde probleem. Mijn vriend en ik geld is ook al meestal op. Lekkere uiteten en nutteloze dingen kopen...

19. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier heb ik een automatische opdracht dat de dag nadat mijn loon is gestort er een deel naar de spaarrekening gaat.

Als de rest dan op is aan 't eind van de maand voel ik me minder schuldig.

Het spaargeld is bedoeld voor reizen en voor nog lichte verbouwingen in ons huis. En om "safe" te zitten als er iets kapot gaat in huis, de auto morgen vervangen moet worden, iemand werkloos wordt, ...

Shoppen doen we niet overdreven vaak, maar ik hou wel van lekker eten en af en toe een concertje (met bijhorend etentje) of een dagje weg.

20. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Herkenbaar. Wij zouden na aftrek van de vaste lasten zo'n 2000 euro over moeten houden voor boodschappen, tanken enz. Per week gaat er 90 euro naar de spaarrekening, maar de rest gaat op een of andere manier altijd op.
    Dan moet de auto weer een beurt, dan weer iets in huis of in de tuin noem maar op.
    Gevoelsmatig geven we niet absurd veel geld uit aan boodschappen, kleding enzovoorts, maar elke maand is er weer iets groots, wat er flink inhakt.

Deel Deze Pagina