Laten we het eens over de belasting hebben; aanvragen alg.heffingskorting

Discussie in 'De lounge' gestart door justme1974, 13 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik overweeg om te stoppen met werken. Om allerlei redenen, maar in elk geval is de hoofdreden om wat meer rust te gaan krijgen in allerlei zaken.

Ik heb me al wat ingelezen op de website van de belastingdienst, maar het wordt voor mij snel een wir war van allerlei dingen, waardoor het me niet lukt om dát eruit te halen wat ik wil weten. Dus wie kan mij even helpen?

1) Als niet werkende van een werkende partner, heb je recht op een algemene heffingskorting. Ik weet dat dit bedrag afgebouwd gaat worden enzo. Maar hoe reken ik uit waar ik recht op heb? Of is dat voor iedereen hetzelfde en dus niet afhankelijk van je partners inkomen?

2) Ik wil dit per januari 2015 in laten gaan en per maand laten uitbetalen. Hoe kan ik dat het beste doen?

3) Wat gebeurd er met deze korting op moment dat je wat gaat bijverdienen en dit valt binnen de belastingvrije voet van ik meen 6500 euro? dus stel je gaat als huishoudelijke hulp aan de gang als zelfstandige. Daar verdien je dus een netto bedrag mee er uur en dan moet je zelf nog de belasting in de gaten houden. Heeft dit al direct invloed op die heffingskorting?

Wie heeft hier verstand van of zit zelf in deze situatie? Dan kun je me vast vertellen hoe het zit. Want nogmaals; de website is te "druk" voor mij qua informatie en bellen wil ik wel, maar de ervaring is dus ook dat je bij drie gesprekken, drie antwoorden krijgt.

2. Brinta

Brinta Fanatiek lid

9 apr 2013
    2.145
    191
    63
    Zuid holland
    Je kan een voorlopige aangifte invullen met de bedragen die je verwacht te verdienen in 2015, dan weet je alvast een beetje waar je aan toe bent.
    Deze kan je alleen pas versturen in 2015.

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

inderdaad een voorlopige aanslag invullen , hij staat er nog niet op voor 2015. dus dat moet je dan even in de gaten houden, vaak gebeurd dat wel voor het nieuwe jaar.

De fiscale informatie voor 2015 staat nog niet op de site, daarom kan je het niet echt vinden. daar moet je de komende maanden op zoeken. Fiscale informatie 2015.

In 2014 was het:
    Als je inkomen uit je woning en inkomen belastingsvrije voet onder de 19.645 is ( hypotheekrente+ schoonmaakwerk bijv)

dan is de algemene heffingskorting die je in 2014 kreeg € 2.103: 12= €175, - per maand.

Maar hij word verlaagd volgend jaar dus het gaat sowieso minder zijn.
    als je ergens rond de 100 euro per maand verwacht zal het wel goed komen in je berekeningen.

4. bokker31

bokker31 Lid

8 jul 2010
    82
    0
    6
    NULL
    NULL
    Je verliest dan wel de combinatiekorting.

5. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Die heffing wordt idd ieder jaar verlaagd. ik ben van van vorig jaar naar dit jaar al 20 euro ingekort dus ik zou er rekening mee houden dat het geen vetpot wordt.

6. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    dank jullie wel. Ik zal de site mbt 2015 wel even in de gaten houden.

Ik verwacht geen vetpot inderdaad. Had op zo'n 100 euro gerekend ongeveer.

Domme vraag misschien; combinatiekorting? Wat is dat dan precies?

7. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Als je thuis wilt blijven met de gedachte dat je dan van de algemene heffingskorting wilt gaan leven dan wil ik toch even uit je droom helpen. in 2024 is het helemaal afgeschaft, ieder jaar word dit bedrag dan ook minder en minder. Het is echt geen vetpot hoor, afgelopen jaar was 1700 euro ofzo en dat jaar daarvoor nog 1900 dus je ziet hoeveel ze elke keer er al afhalen. Dit jaar zal dat ook wel weer een stuk minder zijn.

8. FmT

FmT Fanatiek lid

24 jan 2011
    2.860
    0
    0
    Dat is toch helemaal geen antwoord op haar vraag. Stel dat ze misschien twee jaar thuis wil blijven heeft ze recht op dat geld ongeacht of ze het nodig heeft of niet.. Zucht..

Ik kan je helaas niet verder helpen, ook ik ga thuisblijven maar ik laat mijn belasting door een advieskantoor invullen. Toch mooi meegenomen al is het maar een beetje. Voor 100 euro doe ik al een week boodschappen!

Edit : combinatiekorting is een geldbedrag wat je terugkrijgt als minstverdienende partner.. Dit bedrag kan ook aardig oplopen en is afhankelijk van hoeveel je hebt verdient. Ik heb afgelopen jaar mijn spaarpotje met 1400 euro bijgevuld..

9. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Mijn hemel..waar heb ik dat gezegd? Lekker voorbarige conclusie weer zeg. Begrijpend lezen is toch niet zo moeijlijk?

10. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik geef alleen aan dat de heffingskorting uiteindelijk verdwijnt. Natuurlijk heeft ze gewoon recht op dat geld maar ik wil alleen aangeven dat het ieder jaar minder word. Miszeg ik toch niets mee? :(

11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik bedoel het helemaal niet lullig zoals jij het opvat hoor :(

Ik zeg alleen dat het op een gegeven moment verdwijnt en dat je daar rekening mee moet houden.

Tjeees. ;)

12. Roomijss

Roomijss Lid

23 apr 2014
    93
    0
    0
    Ik weet als je je belastingaangifte door iemand laat aanvullen. Maar ik laat het dus door iemand doen en die zei dat je het mee kan nemen in je belastingaangifte. Volgens mij kan je het maandelijks uitlaten betalen maar ook 1x per jaar.
    Ik wil het volgend jaar ook gaan aanvragen, maar ik weet echt niet waar ik zou moeten beginnen.

13. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    @Debaky; je bedoelt het vast niet zo, maar zo komt het dus wel over. Je komt zelf met de bedenking dat ik het idee zou kunnen hebben om daar van rond te komen en of ik me realiseer dat dit niet kan en dat het steeds minder zal worden. Als jij mijn openingspost goed had gelezen, had je de vraag kunnen stellen of ik van plan ben daar mijn maandelijkse inkomsten uit te halen bijvoorbeeld. Daarnaast schrijf ik ook dat ik weet dat het bedrag jaarlijks afgebouwd wordt. Mijn vraag was vooral; hoe bereken ik waar ik recht op heb en hoe vraag ik dat (alvast) aan.

Dit is wat jij schrijft hoor: Als je thuis wilt blijven met de gedachte dat je dan van de algemene heffingskorting wilt gaan leven dan wil ik toch even uit je droom helpen.

Maar goed. Het is oké zo. Ik weet dat het afgebouwd gaat worden en dat het niet meer dan 100 euro zal zijn per maand, wel een flink bedrag waar ik bijna twee weken boodschappen van an doen. Maar ik heb er recht op en dus wil ik daar wel gebruik van maken. Daar is niets verkeerds aan lijkt mij.

14. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Ik meende dat je eind december de voorlopige teruggave van 2015 kan invullen. Je krijggt het dan per maand. Mijn man krijgt het ook, die is thuis bij onze zoon. Wij krijgen 105,- per maand. Vorig jaar was dat 125,- dus ik verwacht dat het in 2015 zo'n 80-90 per maand zal zijn.

15. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    De algemene heffing korting is nu 105 en hij gaat komend jaar met 26,67% omlaag. Dan kom je rond de 76 euro in de maand uit en dat jaar erop ook weer. Tot hij op nul komt.

16. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    ;) Maak je niet zo druk zeg.

17. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83

In 2015 is het dus nog 76 euro. Ik vind het knap als je daar 2 weken boodschappen kan doen. Maar in 2016 zal het nog een 54 euro zijn.

Wat debaky bedoeld is dat over 3 jaar de beschikking nihil is en je dan niets meer krijgt. Je moet niet thuis gaan zitte. Als je echt dat geld nodig hebt voor de boodschappen want dan kom je bedrogen uit.

18. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Ik maak me niet druk, ik vind het alleen bijzonder dat er van alles omheen bedacht over wat ik verwacht van het geld.

Ik zeg niet dat ik het nodig heb voor boodschappen, ik zeg dat het voor mij zoveel waarde heeft. Als ik afhankelijk ben van dit geld, dan zou ik inderdaad niet thuis blijven zitten.

Maar goed. Ik heb een antwoord op de vragen die ik stelde. Dank jullie wel.

19. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Het is geen vetpot maar het is iets, ik krijg 100 Euro per maand.
    Mijn schoonmoeder krijgt 150 terwijl haar man stukken meer verdiend dan mijn man. Geen idee waar ze op letten maar goed je krijgt het maar.

Deel Deze Pagina