Ik weet het even niet meer. Tijdens het afbouwen van de bv kreeg Henne last van verstoppng. Ik ben friso comfort gemengd met gewone friso gaan geven, nu friso normaal met nutriton. Hij heeft nu 1 poepluier per dag. Maar ik wil gaan kijken of hij "zelf" kan poepen. Dus ik wil eigenlijk stoppen met de nutriton. Stel je voor dat hij dan toch verstopt raakt, kan ik dan het best (lijnzaad)olie geven? Of wat extra water (hij zit op een liter voeding per dag, meer vocht mag toch niet?)? Of toch maar nutriton blijven geven? Ik heb weleens gehoord dat dat helemaal niet zo goed is en las dat elders op het forum ook..
is idd een goede tip, maar je mag de kleine ook wat gewoon "water" erbij geven hoor....bij max. van een liter gaat het om de schepjes poeder die erin verwerkt zitten maar gewoon "neutraal water" maakt niets uit dat mag de kleine gewoon hebben... maar "snelste" is denk ik idd wat olie alleen mag dat weer niet te vaak en te veel want dat is weer niet goed voor de darmpjes maar om de kleine een enkele keer van verstopping af te helpen kan het geen kwaad.... succes
bedankt voor de tips. alleen nog een vraagje over olie, wat is "te" vaak? en doe je dan in 1 fles olie of meerdere op een dag? misschien helpt het ook om een theelepeltje fruit te geven? heb nl weleens een verhaal gelezen van iemand die op aanraden van een kinderarts haar baby van 2 maanden fruit gaf, omdat die niet kon poepen. maar zelf ben ik daar ietswat huiverig voor..
gewoon een paar druppeltjes per voeding erbij doen (2-3) en dat normaal gesproken een dag of 2 hooguit 3 dan zou je baby wel weer een beetje "normale" ontlasting moeten krijgen dat het niet meer nodig is... maar wat ook helpt zoals gezegd ff tussen de voedingen door wat "water" liefst gewoon uit pak want daar zit minder "kalk" in... ook het geven van wat gepureerd fruit kan de ontlasting soepeler maken doordat de darmen dan "echt aan het werk" moeten.... maar ja je kleintje is nog wel erg klein (nog geen 4 mnd) dus dat zou ik eerlijk gezegd nog even achterwege laten....ik zou het zelf persoonlijk eerst proberen met wat water "tussendoor" ... succes
Probeer eerst 15-20cc extra water per fles. Dat doet vaak al wonderen. Olie werkt ook, maar heeft als nadeel dat het reacties kan oproepen. Ik zou in ieder geval geen lijnzaadolie nemen, dat is te heftig voor zo'n kleintje. Gewoon maisolie. Dat wordt ook al in de kunstvoeding verwerkt. Overigens kan nutriton geen kwaad als je kind er geen last van heeft hoor.
Ik heb hetzelfde probleem gehad met Jasmijn. Olie werkte niet en ben ik uiteindelijk overgestapt op VSM kindicol. Dit maakt de ontlasting zachter. Dit werkt bij Jasmijn prima en heeft ze om een dag een goede poepluier zonder persen of huilen. Ik heb nu de druppels teruggebracht naar 1x daags 3 druppels. Was 3x daags 3 druppels. Ben er nu tevreden over, maar ga over enkele weken weer proberen om geen VSM meer te gebruiken. Dan is ze echt gewend aan de nieuwe voeding van haar.
Als je wilt kijken of hij zelf goed kan poepen zou je ook beetje bij beetje de nutriton kunnen afbouwen en kijken wat er gebeurd? Meer water bij een voeding kan altijd. Als Nutriton goed gaat hoef je geen problemen meer te verwachten hoor.