hoi meiden, ik heb een dochter van 2 jaar en 3 maand oud. nu is het elke keer zo als ik haar ga verschonen dat ze haar beentjes dicht bij mekaar knijpt zodat de luier niet af kan. ze zegt dan ook neee hoeft niet! benen dicht. overstuur en huilen. maar nu merk ik dus ook als ik haar sokken uit doe en aan haar voeten zit mag dat ook niet!. ze is helemaal overstuur. wat moet ik hier nu mee. ?? als ze dan haar luier weer aan heeft en de kleren weer aan is het ook weer goed. nu net vanavond wilde ze niet eens in bad. terwijl ze dat altijd helemaal geweldig vind. maarja dan moeten ook haar kleren uit en als ze eenmaal in bad zit is het weer goed. ze is zo bang voor verschonen of iniedergeval als ze haar benen? voeten? luier ziet? of het nou echt met verschonen te maken heeft of dat ze een stuk bloot been,voet? ziet. ik weet het niet. als ik het haar vraag zegt ze ook steeds, nee mama is niks,gebeurt niks, mama blijven. wie herkent dit? of heeft dit ook meegemaakt?
Mijn zoontje heeft ook even zoiets gehad. Hij had een 'trauma' opgelopen doordat hij per ongeluk (na het douchen nog even naakt rondgehobbeld) op de grond had geplast. Hij voelde het niet aankomen, maar zag ineens zijn plas op de grond kletteren. Hij is hier erg van geschrokken. De luier mocht hierna mooi niet meer uit. Hij wilde niet meer in bad of onder de douche. Gelukkig is het na veel uitleggen en proberen zo min mogelijk moeilijk erover te doen over gegaan. (duurde weken of misschien wel maanden)
Het is altijd een beetje gokken en proberen goed aan te voelen bij die kleintjes. Mijn zoontje van net 2 heeft het ook met vlagen, bij hem heb ik het idee: ik ben 2 en ik zeg nee. Luier verschonen doe ik niet meer liggend, maar hij staat bij mij op schoot. Ik probeer steeds weer wat anders. Oh ja, wat bij hem hielp als hij bijv zijn sok niet aan wilde: ok, dan doet mama jouw sok aan (bij mijzelf). Dan was het ineens: neeeee MIJN sok! Haha Veel succes!
bedankt voor jullie reacties maar het is hier echt angst! ik zie het in haar ogen, benen stijf houden(met veel kracht krijg je ze uit elkaar).
Kan er iets gebeurd zijn wat pijn heeft gedaan? Schrale billen, harde poep, gevallen etc.? Komt ze ergens waar anderen haar verschonen en is daar iets gebeurd?
Rond die leeftijd heeft mijn dochter ook zo iets gehad. Zodra ik haar benen omhoog deed om de luier weg te halen en de schone onder haar billen te leggen ging werd ze heel verdrietig en kneep ze ook met beide handjes heel hard in haar aankleedkussen. Dus ik dacht dat ze pijn had, dus naar de huisarts. Daar was niets te vinden, de dokter dacht dat ze misschien iets verrekt had. Maar na het doktersbezoek was het ineens verdwenen. Maar jou dochter verstijfd helemaal uit angst, zoals ik begrijp? Waar zou ze angst voor kunnen hebben? Als je niets terug kan vinden in je gedachten wat haar angst op kan leveren, dan zou ik het sowieso voorleggen bij de huisarts. Beter een keer te vaak naar de ha dan een keer te weinig. Sterkte ermee.
wat ik me zo kan herinneren is dr niet veel gebeurd! ik ben altijd de gene die haar verschoont en mijn schoomoeder,volgens mij is ze op de peuterspeelzaal nog nooit verschoond. ze heeft wel vorige week een week lang niks gegeten,ze wijgerder dit met als resultaat keiharde poep,en dat deed haar zo zeer. maar daarvoor was het ook al een beetje maar lang niet zo erg als nu. ze klemt zich helemaal vast aan mij. is niks gebeurt niks zegt ze dan. ik weet het niet meer! maandag dan toch maar ff langs de dokter.
Hmm hier was de oorzaak sudo-creme pas als ik plechtig beloofde geen sudo creme te gebruiken ontspande ze een KLEIN beetje... heeft ook behoorlijk lang geduurd (en dat terwijl WIJ het nooit gebruiken... enkel op kdv gebeurde het bij schrale billen en die had ze toen al eigenlijk zelden tot nooit meer)
de oudste van mij doet ook altijd spatisch als ik haar daar wil afdrogen of schoonpoetsen. auw auw auw auw. heeft ze al heel lang. enigste waar ze komt is mn moeder en de psz dus die vertrouw ik voor de volle 100%
Het hoort denk ik ook wel een beetje bij de leeftijd. Laat haar zelf de luier los doen. Neem ophaal luiersbroekjes kan ze zelf aan en uit doen. Dan hoef je die strijd ook niet meer zo heel erg aan te gaan. Laat haar de regie als het waren zelf bepalen. S avonds met douche kan je altijd kijken of er wat is schraal enzo en wel de gewone avond luier aan. Kijk of ze misschien wat op een potje wil doen. Hier ook een dochter van 2 en die laat ik vaak genoeg zelf even aan modderen met haar luier. Mits natuurlijk geen poepbroek maar dan ben ik wel zo van kom op even luier verschonen je mag mama helpen. Neem haar pop er bij ect ect kijken of dat effect heeft. Commode is niet meer nodig. Ook met staan kan je verschonen is wel lastiger. Als ze zo bang is vraag ik me verder ook eigenlijk wel af wat is er gebeurt? Laat haar eens met een onderbroekje lopen zonder luier kijk eens hoe ze dan reageert. Verwarming hoog. Het is natuurlijk nu wel koud natuurlijk. Succes ermee.