Help! Ze spelen doktertje :-S

Discussie in 'De lounge' gestart door babylove26, 23 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babylove26

babylove26 Fanatiek lid

Zoals de titel al zegt... Ze spelen doktertje.

Ik vraag dit voor een goede vriendin van mij. Ze heeft 3 jongens van bijna 7, 4 en net een jaar. Ze hebben een buurmeisje van 6 en de jongens gaan daar regelmatig spelen, nu deed zich vanmiddag het voorval dat de vader van het buurmeisje de 2 zoontjes en het buurmeisje in de blote kont aan trof in de gang. Helaas hebben ze al eerder aan elkaar de blote billen laten zien in de tuin door het hek heen. Nu kwam de buurman boos met de 2 jongens aanbellen om te vertellen wat ze gedaan hadden. Nu denk ik, ze hebben het toch niet alleen gedaan, het meisje heeft het toch net zo goed gedaan?? Nu krijgt de oudste de schuld van alles en laten ze hem overkomen als hij deugt niet. Hoe moet ze dit zien? Is dit onschuldig kinder spel? Ze heeft hem wel straf gegeven want zij wil dit ook niet hebben...

2. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Pooh lastig.. Mijn nichtje van 7 zou dat echt niet meer doen, maar ben niet zo thuis in die leeftijd..

3. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Kinderspel, en ze beginnen misschien wel hun eigen lichaam te ontdekken, met daarbij de verschillen tussen jongens en meisjes. Maar dat wil niet zeggen dat je ze er niet wat van kunt zeggen, maar ik zou het ook zeker bespreekbaar laten voor diegene die misschien wel vragen heeft over zijn of haar lichaam, het is namelijk niet iets waarvoor je je hoeft te schamen..

Gr.
    Carlien

4. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Vind het best zielig om er met boosheid en straf op te reageren. Misschien eens luisteren naar de kinderen en uitleg geven. Nu denkt de oudste misschien wel dat hij iets verschrikkelijks gedaan heeft.

5. babylove26

babylove26 Fanatiek lid

Dank jullie voor jullie reactie! Ik vond het ook een lastig verhaal ze was ook echt in tranen vanmiddag echt zo zielig. Vond de reactie van de buren ook een beetje erg heftig, ik snap dat dit ook voor hun lastig is maar vind het ook een beetje gemeen om alles op hem af te schuiven. Het zijn kinderen en tja die doen dit soort dingen, en ik vind ook als een kind ergens aan het spelen is dat het ook wel een beetje de taak van de ouders is om de kinderen in de gaten te houden.

6. babylove26

babylove26 Fanatiek lid

@Amber, ze hebben hem eerst uitgelegd dat je dat niet hoort te doen en hem toen naar zijn kamer gestuurd om hem na te laten denken over wat ze gedaan hebben. Dat hebben ze met allebei de jongens gedaan.

7. Anno niem

Anno niem VIP lid

28 okt 2007
    34.502
    3
    0
    Ik zie het als kinderspel, sneu dat de oudste nu de schuld krijgt.
    Misschien gewoon uitleggen, dat dat niet zo handig is? En je beter niet met anderen zomaar zonder kleren kan gaan spelen? Zodat hij niet direct denkt dat het fout is? Maar wel snapt dat het niet gewoon is?

Mijn zoon heeft het ook een keer "gedaan" bij een zusje, van een vriendje. Moeder belde mij kwaad op of ik hem kon halen. Heb ik gedaan, en wel duidelijk verteld dat dat gewoon NIET handig is. Maar ben niet boos geworden. (En mn zoon is nu 12 was toen 5, en vrij normaal, verder ook nooit weer gedaan)

8. Lara11

Lara11 Niet meer actief

ik snap de zorg van ouders wel maar er is een verschil tussen onschuldig spel en echt grensoverschrijdend gedrag. Ouders moeten er dus geen beladen taboeding van maken maar er zo open mogelijk over zijn, als je het mij vraagt. En ze moeten natuurlijk ook weten wat er gebeurt. (tja, best een lastige...)

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Lijkt mij onschuldig kinderspel, waarvan je echter wel uit kunt leggen dat het niet de bedoeling is om allerlei anderen je blote kont te laten zien.
    Ik zou dus niet straffen, maar wel het gesprek aangaan en uitleggen dat dit niet wenselijk is.

10. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sneu dat hiervoor straf wordt gegeven. Lijkt me kinderspel een uitleg zou meer op zijn plek zijn.
    Een kind moet nog veel leren, ook dit. En volgens mij bereik je dat niet met straf.

11. Moonchild82

Moonchild82 Actief lid

8 mei 2007
    455
    1
    0
    Postbode & Interieurverzorgster
    Hoofddorp
    Vind het eerlijk gezegt bij de leeftijd horen. Dus snap niet heel goed de overtrokken reactie van de volwassenen. En zo te lezen waren alle kinderen van om en nabij dezelfde leeftijd, en klinkt het niet alsof er sprake was van beinvloeding door een ouder kind.

Ik zou inderdaad wel uitleggen, dat het niet zo heel netjes is. En dat als zoonlief vragen heeft over zijn lichaam of een meisjes lichaam, dat hij die aan mij kan stellen.
    Nu krijgt een lichaam en/of naaktheid een hele negatieve lading. en daar kunnen kinderen veel meer schade van ondervinden.

12. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    dit en dat wij ouders bij dit soort dingen natuurlijk best direct een bepaalde gedachte bij hebben (sexueel) terwijl dit voor de kinderen op die leeftijd helemaal niet speelt, zij denken niet aan sex of sexuele handelingen (normaal gesproken dan) sterker nog zij hebben ook geen gevoelens erbij, ze merken enkel een verschil op, echter snappen zij dus niet waarom dat verschil er zit, waarom heeft een jongen een pipie en meisje een tummetje, beste is dus uitleggen waarom het geen gewenst gedrag is, maar straf vind ik te ver gaan de kleintjes snappen helemaal niet wat er verkeerd aan hun lichaam is, en laten we eerlijk wezen er is ook niets verkeerds aan hun lichaam;)

13. Koon

Koon Niet meer actief

Ze denken niet aan seks, maar het hoort wel bij de seksuele ontwikkeling. (eigen lijf en lijf van anderen ontdekken, verschillen jongens-meisjes)
    Doktertje spelen is leeftijdsadequaat gedrag, zeker als je bekijkt wat er daadwerkelijk gebeurd is.
    Ik snap de reactie van beide ouders wel hoor. (wat mamaatjevan5 zegt klopt, volwassenen associeren dit soort dingen wel met seks) Een vader treft zijn blote dochtertje aan met twee blote jongens. Die schrikt en wordt in zijn reactie boos. De moeder van de jongens schrikt daarvan, misschien schaamt ze zich. Het is puur een schrikreactie denk ik.
    Wat níet betekent dat het de juiste reactie was. Waarschijnlijk denken de kinderen nu dat ze iets ergs gedaan hebben en dat moet niet.
    Mijns inziens is er niets grensoverschrijdends gebeurt. Er was geen sprake van dwang en de kinderen hadden ongeveer dezelfde leeftijd.
    Als ik jouw vriendin was zou ik nog eens met zowel de vader van het meisje als mijn eigen kinderen in gesprek gaan.
    Ze kan gerust tegen haar jongens zeggen dat ze geschrokken was omdat ook de papa van ... boos was en dat ze niet zo leuk heeft gereageerd. Dat het niet erg is wat ze gedaan hebben en dat mama niet boos is, máár dat ze dit soort spelletjes beter niet kunnen doen omdat dat niet zo netjes is of net welk argument je daarvoor wil aandragen.

Er zijn veel goede boekjes te krijgen om kinderen seksuele voorlichting te geven en ook waarin informatie staat hoe je daar zelf mee omgaat.

14. Koon

Koon Niet meer actief

Met seksuele voorlichting bedoel ik overigens niet dat je meteen hoeft uit te leggen hoe baby's gemaakt worden ;)
    Maar bijvoorbeeld dus de verschillen tussen jongens en meisje.

15. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    ff offtopic, daar heb ik nog nooit van gehoord, dat klinkt schattig!
    Tummetje....:)

16. Koon

Koon Niet meer actief

Haha ja dat wel, maar wat denken de kinderen als je ze een tumtummetje aanbiedt? (snoepje?) ;)

Deel Deze Pagina