hoi dames, ik vroeg me af hoe een cavia als huisdier is, ik heb totaal geen ervaringen met cavias en vroeg me af in hoevere dit leuke huisdieren zijn voor kinderen van bijna 3 jaar en bijna 7 jaar oud. kun je ze echt knuffelen en bijten ze snel en kunnen ze eventueel wat loslopen in huis zo nu en dan? en raadt je ze als huisdier aan of toch mischien juist af? ik hoor graag jullie ervaringen groetjes sapje
ik heb toen ik thuis woonde wel 3 cavia's weg gesleten, super leuke diertjes, geen van drieen hebben gebeten, waren echte knuffelbeestjes, piepten als je binnen kwam ( hopelijk van blijdschap ) ik lag soms avonden met die beestjes lekker op bed te kroelen, kwamen ze lekker in je vest liggen ofzo ..
Ik vind het hele leuke dieren en juist enorm geschikt voor kids, ze bijten niet snel als ze goed mak zijn, makkelijk in verzorging, handzaam formaat, in huis loslopen zou ik niet snel doen, vanwege keutels en bijten aan draden alhoewel ze dat hier nooit gedaan hebben maar toch mee oppassen... Iedereen zegt altijd konijn maar die vind ik zelf lang niet zo geschikt als huisdier voor kleinere kinderen. Wel raad ik je aan bij fokker te kopen en geen dierenwinkel e.d. dat scheelt heel veel in tamheid, gezondheid e.d. en je kan vragen stellen aan de fokker dus je hebt begeleiding wel zo prettig als je ze nog nooit hebt gehad. Foxter hier op het forum fokt ze geloof ik (van wat ik herinner) je kan ook op zoek gaan op internet en forums e.d. voor ervaringen. Eventueel kan je ook een leuke opvanger nemen ...
Ik heb als kind vroeger cavia's gehad. Vond ze echt leuk. Bijten niet snel. Los liepen ze bij ons soms even. Maar ze kruipen ook graag weg, dus dan moet je uitkijken met snoeren. Ze reageren echt op het kraken van een zakje bijvoorbeeld. Als ze dat horen beginnen ze hard te piepen, omdat ze dan denken dat ze wat lekkers krijgen. Die van ons vonden witlof heel lekker. Zodra de koelkast openging, begonnen ze te roepen haha.... Ik vind cavia's leuker dan konijnen.
Met de juiste verzorging is het superleuk. Wij hadden de onze heel tam en nooit gebeten. Als je hem los laat lopen moet je alle snoeren verpakken met van die kokertjes, want ze vreten overal aan. Je kindje van 3 alleen samen mee laten, want die zal nog wat te ruw/onbeholpen met hem zijn. Die van ons was echt super tam omdat we veel met hem speelden. Hij piepte als mijn man thuiskwam en als hij zn eten hoorde. Hij liep los als we thuis wsren en we hadden een kussentje op de grond liggen waar hij dan op ging liggen. Net een klein hondje Ze schijten trouwens wel overal, maar die korrels heb je zo opgepakt. Ik zou wel voor een kortharige gaan, wij hadden een langharige en dat was een drama met knippen. We hadden trouwens ook geen caviakooi, vind die te klein, maar een binnenkooi voor een konijn.
leuke site heb je en wat een super schattige fotos zeg! weet jij mischien wat namen van cavia opvangen in lelystad of omstreken?
bedankt voor de info dames, ik ga eens rustig rondkijken en mijn kids binnenkort verblijen met 1 of 2 cavias!
Twee dan, 1 is echt een beetje zielig. In lelystad zat vroeger opvang bobby, maar ik weet niet of ze nog iets doen, misschien even googlen, of naar caviastallen googlen veel succes!
Cavia's zijn groepsdieren en kunnen letterlijk van eenzaamheid sterven (Ik heb ze jaren gehad en gefokt) Dus als je besluit ervoor te gaan, neem er ajb. 2 Verder sluit ik mij aan bij voorgaande reacties, geweldig leuke beestjes!
Ik heb ooit een cavia gehad en vond er echt geen bal aan zal er ook nooit weer een kopen, blegh.. Het hangt ook van de persoon af natuurlijk of je ze leuk vind ofniet. Voor kinderen zijn ze wel oke, geen snelle bijters en makkelijk tam te maken.
Cavia's zijn echt zo leuk! Ze passen zich heel erg aan aan je ritme, zijn gericht op de mensen in huis, maken "contact". Die van ons reageerde bijvoorbeeld op het koffiezetapparaat: als wij gingen ontbijten, kreeg zij ook een lekker hapje Verdiep je a.u.b. wel even in de verzorging van en de omgang met cavia's. Cavia's bijten niet, tenzij je verkeerd met ze omgaat. En nog te vaak zie ik niet goed verzorgde cavia's om me heen... Ze vragen niet veel bijzonders, maar wel toewijding en aandacht.
Heb 2 cavias omdat het gezelschapsdieren zijn en ze zijn ideaal met kids. Ze bijten niet. Heb al meer dan 15 jaar cavias en heb er geen 1 gehad die beet! Als ze tam zijn en zindelijk kunnen ze best door de kamer lopen. Anders zou ik het niet zo snel doen. Leuk is dat ze piepen als de koelkast open gaat, ze weten daar zit eten.
Toen ik nog thuis woonde had ik er ook twee, Puck en Molly. Ze zeiden twee vrouwtjes, maar na een tijdje werd Molly wel erg rond en niet veel later was het wel erg druk in hun kooi Ze zijn echt wel leuk, al vind ik een kat of hond leuker, daar krijg je meer van terug. Wat het allergaafste was, is dat ze precies wisten wanneer ze eten kregen. Ik ging altijd rond 22:30 naar bed, en als ik dan de gangdeur open deed en de eerste traptrede nam dan hoorde ik al pwiiiiiiieeeeeep pwiiiieeeeeeeeep pwiiiiiiiiieeeeeep. Kwam ik op m'n kamer, die twee helemaal door het dolle heen
mannetje vrouwtje maakt niet uit. heb alles gehad, ook gecastreerde uit de opvang en ze waren allemaal even leuk en lief.
Het zijn leuke huisdieren voor kindjes, maar bedenk wel; ze leven 6 jaar, je moet ze altijd met twee of meer houden, en ze moeten buiten droogvoer elke dag verse groentjes krijgen, én altijd hooi hebben om te eten. Anders krijgen ze al hun vitamines en vezels niet binnen *edit* Oh, en kortharige nemen, anders mag je elke week twee keer borstelen Nageltjes moet je sowieso een beetje in de gaten houden.