Help! Ze wil alleen maar slapen!!!!

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Hellen1971, Sep 20, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Vrijdag 11 september ben ik bevallen van een heerlijke dochter. Ze heeft alleen één probleem: ze slaapt héél veel en heeft een redelijk omgekeerd dag- nachtritme.

Tijdens de kraamperiode ben ik begeleid door de kraamzorg in de borstvoeding, die wat later op gang kwam, maar uiteindelijk wel goed. Mevrouwtje is alleen erg lui. Ze kan in principe effectief drinken, maar vaker lummelt ze maar wat aan en en klakt dan met de tong..en ze valt heel snel weer in slaap.

Gevolg: de eerste dagen viel ze bijna 10% af, hebben we nog gekolfd en geprobeerd te voeden met een cupje, maar ze hield de lippen stijf op elkaar. Naderhand kwam er toch groei, varierend van 20 tot 60 gram per dag ( de laatste dag dat de kraamhulp er was). Ze begon met een geboortegewicht van 3630 en op dag 8 was het 3400 gram. Nu is ze de eerste keer gewogen in het ziekenhuis en de rest aan de haak, dus de beide weegapparaten kunnen wel wat verschil geven. Maar toch..

Gisternacht was een goede nacht. Ze sliep door en kwam geregeld om wat te drinken. De dag was minder...ze moest echt wakker gemaakt worden ( voor zover dat lukte) en dronk dan zo-zo. Gisteravond laat had ze even een drukke periode en wilde vaker aan de borst, wat ik dan ook maar deed, blij dat ze wilde eten, maar ook die momenten duurden kort. Wij gingen dus naar bed in de verwachting, dat ze vannacht ook weer om de haverklap zou komen, maar nee. Er zat 4 en 5 uur tussen en haar laten drinken zonder in te kakken bleek een hele klus. Na die 5 uur had ze niet eens een plasluier en kreeg ik ze met pijn en moeite 10 minuutjes aan één borst.

Aan mijn productie ligt het niet ( of lag het niet..want ik ben ook bang dat ie nu gaat afnemen) want recentelijk kolfde ik nog zó 1 dl na het aanbieden van beide borsten en als ik was doorgegaan had het nog meer geweest.

Komende week ga ik naar het consultatieburo om haar te laten wegen, maar ik ben bang dat ze in de tussentijd teveel tekort komt als ze zo door blijft gaan. Zo'n klein ding is toch zo uitgedroogd? Wanneer moet ik me echt zorgen gaan maken? Want ik vreet me nu al op en..wanneer moet ik in gaan grijpen?

Om haar wakker te houden geef ik ze vaak eerst maar een luier,we kleden haar uit tot op het rompertje, kriebelen haar overal, wrijven lichtjes onder haar kinnetje en gebruiken af en toe maar gewoon een washand met koud water om ze wakker te houden. Ik vind het vreselijk m haar zo te moeten pesten, maar aan de andere kant sorteert het onvoldoende effect en ben ik de wanhoop nabij!

2. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Aanvulling:

Het consultatie buro kwam op eerste huisbezoek vandaag. Mijn verhaal gedaan hebbende, stelden ze vfoor om meteen even naar het buro te rijden en te wegen. Ze bleek sinds vrijdag maar 35 gram te zijn gegroeid. Toen heb ik daar ter plaatse gevoed en bleek er slechts 50 graam in te zitten.

Te weining. Nu ben ik naar huis gestuurd met het advies eerst BV te geven, dan te kolven (zo'n 70 ml) en dat dan ook nog weer te geven.

Ik heb inmiddels zere borsten van alle gedoe en ik merk, dat kolven me zwaar valt..en dus kost het best moeite om de goede hoeveelheid te kolven. Bovendien ervaar ik het als heel zwaar om én te voeden aan de borst, dan te kolven en dan nog eens flesvoeding te geven. Het lijkt wel of ik de hele dag niets anders meer doe dan voeden!

Toch zou ik heel graag de BV voortzetten. Daarom de vraag of er nog tips zijn het kolven wat minder pijnlijk en vervelend te maken en wat nu de beste momenten zijn om te kolven..

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Hellen,

Jeetje joh, wat een start!
    Wat fijn dat het CB je goed helpt. Meteen laten wegen en een goed BV advies!

Ik denk dat het goed is om te zorgen dat meisje goed gaat aankomen. Probeer haar iedere 2-3 uur te wekken en te voeden. Als ze krachtiger is dan kan ze ook beter drinken.

Ik snap het advies van het CB om eerst aan te leggen en daarna te kolven en die melk te geven. Daarmee voedt je haar extra en jouw productie krijgt een verhoging.

Uit jouw verhaal merk ik dat je het allemaal behoorlijk zwaar vindt zo. Misschien voelt het zelfs wel een beetje als falen omdat je niet eens je kindje helemaal zelf kan voeden. (Dat zeg je wel niet zo maar dat proef ik uit je verhaal)

Ik denk dat je heel goed bezig bent. Je zoekt hulp en dat is belangrijk!

Je kunt misschien om wat meer rust te creeeren proberen om het voeden en jouw productie los van elkaar te zien.

Leg haar aan wanneer ze dat aangeeft of anders om de uiterlijk 3 uur. Laat haar 10 minuten drinken. Lukt dat niet lekker of valt ze in slaap geef dan de extra voeding met een flesje bij.

Als de rust is weergekeerd kolf je beide borsten verder leeg.
    Je kan ook besluiten om 1 of 2 voedingen (tijdelijk) helemaal met een flesje te geven en alleen te kolven.

Het kolven mag net als voeden aan de borst geen pijn doen. Ik kan zo niet zeggen wat er niet goed gaat maar in jouw situatie zou je het best uit zijn met een dubbele Symphony huurkolf.

Je stelt hem zo in dat de kracht van het vacuum zo hoog draait totdat het net niet meer prettig voelt, dan draai je hem 2 tikjes terug. Dat is voor jou het optimale zuigvacuum.

Let daarbij op dat de tepel precies in het midden van het borstschild is geplaatst. Lees ook de volgende link eens door om te controleren of het borstschild wat je gebruikt wel goed past. Een slecht zittend borstschild levert pijnlijke tepels/borsten op en dat is niet de bedoeling en slecht voor je productie.

Medela - PersonalFit borstschild

Ik denk overigens dat je er goed aan doet om een LK te benaderen om haar te vragen op consult te komen (kijk even of je verzekering e.e.a. vergoed). Zij kan het aanleggen observeren en je daarbij zinvolle tips geven die ik via de mail niet voor elkaar kan krijgen.

Zij kan samen met jou een op maat beleid opstellen en je daarin begeleiden net zolang totdat jullie weer op het juiste pad zijn beland. Met als doel je dochter volledig aan de borst!

Ik wens je voor zover succes, ik hoop dat je al wat aan mijn antwoord hebt, anders hoor ik het wel.

Ilse

Share This Page