Ik heb een jaar in het Wkz gelopen met mijn dochter, zij hebben daar een eczeem afdeling speciaal voor kinderen. Zij hebben ons heel erg geholpen bij het onder controle krijgen van eczeem. Wij smeren nu ong 1x per week met elocon. We doen 3-5 maanden met een tube van 30gr, dus erg positief. Zij werken volgend afbouwschema's. Wellicht is fit voor jullie ook een oplossing. Eczeem bij kinderen - Afbouwschema's - UMC Utrecht
Ik zeg nertsolie van mylene!!! Ik heb zelf dan psoriasis dus ook een extreem droge huid en voor mij heeft het fantastisch geholpen! Volgens het CB heeft een van mijn zoontjes ecxeem, ik zeg psoriasis maar goed hem smeer ik ook in en wat gaat zijn huidje er goed op vooruit zeg!
Nou ben bij de ha geweest.. Ik heb sterkere hormoonzalf gekregen en vettere zalf. Hormoonzalf; Triamcinolon vettere cremel vaseline cetomacrogol.. Ben benieuwd.. Ze wilt eerst dit proberen omdat het smeren dus wel helpt.. (ja logisch) en als het alleen maar erger wordt naar de dermatoloog.. Ze gaf aan met een allergietest dat dit pas vanaf 4 jaar betrouwbaar is. Omdat ze de allergieen nog goed moet ontwikkelen. Ik ga waarschijnlijk wel met het CB kijken als we voedingsmiddelen/stoffen weglaten wat er dan gaat gebeuren.. Misschien dat we zo achter een allergie voor voedsel kunnen komen.. Ik heb daar 10 jan een afspraak.. Nou we gaan het zien! @Niike; ik zal het schema eens bekijken. Thnx!
Ik las je verhaal net over de allergie zal eens laten testen op allergieen onze dochter nu 16 maand heeft ook heel lang met exceem rond gelopen .. ze kon niet tegen melkproducten , zwitsal en syntetische kleding en wol .. toen we dat allemaal weg hielden was de exceem ook weg .. ondertussen is ze over de melk producten heen gegroeit maar de kleding als ze al iets aanraakt dan zit ze gelijk weer onder
Ik heb de overige reacties niet gelezen en ik weet niet wat je inmiddels heb gedaan, maar dit is mijn ervaring. Mijn dochter heeft ook eczeem en dit komt hoogstwaarschijnlijk door een lichte koemelkallergie. Ook zij werd niet getest op allergieën. Bij kindjes onder de 4 jaar kan een test negatief uitvallen terwijl de kindjes wel degelijk een allergie hebben. Het is dus een kwestie van testen. Ik heb in eerste instantie veel zalfjes (ook op hormoonbasis) bij de huisarts geprobeerd. Ook moest ik bij iedere verschoning haar hele lijfje met vaseline cetamcrogol insmeren. Het ging maar niet over. Na 3 maanden tobben, ben ik doorverwezen naar de kinderarts. Ik heb daar goede uitleg gekregen wat eczeem precies was en dit heeft voor mij veel duidelijk gemaakt (mijn advies: vraag ook om goede uitleg). De KA legde uit dat er 5 soorten hormoonzalf zijn en die oplopen in sterkte. Ik kreeg voor haar de sterkste (elocon). Hier moest ik haar 1x per dag mee insmeren en dan 2x per dag met lanette creme. Na twee weken mocht ik een dag met elocon overslaan en zo steeds meer afbouwen. Na 6 weken hoefde ik het nog maar 1 per week te gebruiken en na 10 weken nog maar incidenteel een plekje. Het is wel heel belangrijk dat haar huidje vet blijft, dus 2x per dag insmeren met lanette creme. Ik ben zelf geen voorstander van hormoncreme, maar continu jeuk en last van je huid is vreselijk voor je baby. En je kan beter een goede sterke gebruiken, wat echt helpt dan continu blijven aanmodderen. Dus op naar je huisarts en een verwijzing vragen voor de kinderarts!
Een tip van iemand die zelf al jaren eczeem heeft en zo eigenwijs is om zichzelf niet met hormoonzalf in te smeren: Lipikar! Op advies van mijn dermatoloog en echt een aanrader!
De triamcinolon is wel een goede zalf. Heb je de creme of zalf variant? Die laatste is nog beter, omdat het vet is. Allergietesten onder de 4 jaar zijn inderdaad onbetrouwbaar, maar betekent niet dat er niks kan uit komen. Mijn zoontje heeft met 9 maanden een test gehad en een maand geleden (hij is nu 2,5). Beiden keren kwamen er allergieën uit de test. Alleen huisartsen willen meestal die testen niet doen voor het 4e jaar, doet onze ha ook niet. Daarvoor moet je bij een ka zijn. Moet wel zeggen dat mijn zoontje een erg atopisch kind is met veel allergieën en misschien dat dit daarom duidelijk uit de testen komt. Wat een hulpmiddel kan zijn met het uitzoeken van allergieën is een allergietest bij aan alternatieve arts, zoals bioresonantie. Je moet niet volledig vertrouwen op die test, maar het als hulpmiddel gebruiken. Het is namelijk een heel gepuzzel om erachter te komen, vooral omdat het even duurt voordat eczeem weg trekt bij het weg laten van de trigger. Wij zijn op die manier erachter gekomen dat het wasmiddel een trigger was en dat hij overgevoelig was voor soja. Soja kwam toen namelijk niet uit de bloedtest.
@ Macdee, zo de zwaarste hormoonzalf? Dan zit jou dochter wel heftig onder het eczeem, toch? Mijn zoontje zat van top tot teen onder, vuurrood en zijn wangetjes helemaal stuk.Was open / natte eczeem door het krabben. Maar de triamicinolon was gelukkig voldoende.
ik zou zeker een doorverwijzing vragen, wie weet is ze wel allergisch voor een bepaald voedingsmiddel/wasmiddel etc etc... het weer speelt ook erg mee, als je er al last van hebt...niet te vaak baden en als je dat badje doet, dan alleen lauw water...geen wol, alleen katoen dragen (ik krijg bijv al last van de kachel, door de droogte in huis, kunne vele oorzaken zijn)
Ik heb de zalf variant! (ik blij) Het gaat nu een stuk beter met haar eczeem. Ben het belachelijk vaak gaan insmeren in het begin en hoef het nu maar 2 keer per dag te doen.. Zitten nog wel wat plekjes maar die zijn niet vuurrood of dik... Dus heb hoop dat ik het onder controle krijg! Alleen haar wangetjes.. Als ik er hormoonzalf op smeer ben ik bang dat ze het binnen krijgt. ze loopt veel op haar vingers en andere dingen te kauwen ivm tandjes/kiezen die als paddestoelen nu omhoog schieten.. Maar ben echt zo blij met iedereen zn tips! Ik zal de Lipikar wat werd gezegt (weet even niet door wie) meenemen in me gedachten. Wil het nu eerst zo proberen.. En als het na een paar weken niet over gaat weer wat anders,zodat haar huid er ook aan kan wennen en de kans krijgt om erop te reageren
hoi, een vriendin van mij smeert haar kind in met babyolie, s ochtends en s avonds en het begint al te helpen
Het was inderdaad behoorlijk heftig. En de andere zalfen maaktn het wel wat minder, maar het ging niet weg en dat bleef in een cirkel zitten waar we niet uitkwamen. De eczeem begon toen ze 3 weken oud was en toen kreeg ze de eerste hormooncreme. Pas met 5 maanden kreeg ik een doorverwijzing bij de KA en toen begonnen we met de Elocon.
Hoi Sanjor, ik heb niet alles teruggelezen, dus misschien is het al gezegd. Ik heb met mijn zoontje exact hetzelfde gehad. Na ca 4 weken begon het op zijn wangen en voorhoofd. Later ook achter zijn oortjes, knieholtes en buikje. Hij krabte zijn buikje tot bloedens open, echt zo zielig. En ik maar smeren met vanalles en nogwat. Heb bijna alle smeersels gebruikt. Hormoonzalf hielp maar eventjes. Totdat mijn man zei; misschien een luchtbevochtiger? Heb die van Avent gekocht en met 3 dagen was al het eczeem weg. Echt ongelooflijk. We zijn nu 11 maanden verder en als de luchtvochtigheid te laag is zet ik em aan. Het gaat super een mooi huidje en geen enge smeerseltjes meer. Succes!
Lang niet alles gelezen, maar het eerste wat bij mij opkwam was KMA! En toen ik las dat vader het ook heeft, helemaal! Gewoon test afdwingen! Als zij echt hun poot stijf houden zou ik gewoon een tijdje geheel onthoud van lactose/koemelk doen... Dan merk je snel genoeg of het beter wordt!
Ze willen idd geen test doen. Ben nu zelf dus bezig met zo min mogelijk koemelk te geven. Ga ook hulp vragen bij het CB hiermee (de dokter zei dat ze dat konden doen).. Ben in ieder geval terug van groeimelk 4 naar HA 2 gegaan. En geef geen smeerkaas meer. Het is nu wel een stuk minder! Maar of dat daardoor komt of door het smeren van de vette creme??! Is even afwachten!
de badolie van de kruidvat werkt hier heel goed, ik heb wel de sensitive variant. de olie van neutral doet echt helemaal niks bij thijs.
Wat fijn dat het al een stuk minder is! HA is nog niet helemaal Koemelk vrij he? Daar in zijn de melkeiwitten alleen verknipt. Pepti is dit wel. Hier ook veel gedoe gehad met stiefzoontje, vandaar. Ook dat artsen niet wilden testen. Paps is toen zelf gewoon Pepti gaan halen en dat bleek de oplossing!