Mijn oma is afgelopen jaar overleden en ik heb van haar de nodige (zo goed als nieuwe) lakens 'geerfd'. Omdat wij zelf onder een dekbed slapen dacht ik dat ik ze misschien kon vernaaien tot hoeslakens en lakens voor ons wiegje en ledikant. Een aantal hoeslakens zijn al klaar. Echter... mijn oma kocht nooit iets bij Hema (geen kwaad voor over Hema overigens) en de kwaliteit van haar 'linnen' laat dan ook niets aan het toeval over. Met andere woorden: de stof is nogal dik. En het valt me op dat de gemiddelde lakentjes voor wieg/ledikant veel dunner zijn. Is dit enkel omdat het 'mooier' is als de stof wat dunner is, of zouden dikkere lakentjes misschien ook niet goed kunnen zijn voor zo'n klein frummeltje? Ik kan me voorstellen dat het warmer is en misschien minder ventileert. (???) Ik hoop natuurlijk van niet, maar wellicht kan iemand hier iets zinnigs over zeggen.
Ik herken wat je zegt, de lakenstof van vroeger is inderdaad dikker en vaak van betere kwaliteit. Dit is alleen maar prima! Zo'n klein kindje heeft het snel koud en zal heerlijk slapen. Je kunt leuke lintjes kopen en boven aan het lakentje een aantal stoken stof en lintjes maken. Het mooie gedeeltje sla je terug over de deken heen. Vergis je niet in de maat! Neem de dikte van het matras plus een gedeelte voor onder het matras om in te stoppen!
Sorry, heb echt geen idee. Ik denk dat het geen kwaad kan, als je kindje het maar niet te warm heeft, en het goed ademend en luchtdoorlatend is..