zoontje 21 maanden huilt alleen maar op KDV

Discussion in 'Baby en dreumes' started by rikki, Mar 19, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. rikki

rikki Bekend lid

Aug 6, 2012
    739
    27
    18
    Hoi allemaal!
    Ik hoop dat iemand mij kan geruststellen.
    Mijn zoontje gaat sinds vorige maand 1 keer per week naar het KDV voor een dagdeel. Hiervoor altijd naar opa en oma.

Hij zit sowieso in een fase waarin hij in de ruimte wil zijn waar ik ook ben. Als ik de ruimte verlaat gaat hij me zoeken en huilen als hij me niet ziet.

Nu is het al sinds hij naar het KDV gaat zo dat hij huilt vanaf het moment dat hij door heeft dat ik weg ga. Hij blijft dan heel de ochtend huilerig, en zoekt nabijheid van de leidsters. Daar wil hij op schoot of een hand van vasthouden.

Als andere kinderen bij hem in de buurt komen begint hij weer te huilen. Dat is juist het typische.. hij moet niets van die andere kinderen hebben.
    Als hij bij ons thuis, of bij vrienden, of in de winkel een ander kindje tegen komt, dan zoekt hij daar juist wel weer contact mee..

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het gewoon wennen zijn?
    Hij is verder altijd een super makkelijk kindje geweest, ook met wegbrengen naar oppas o.i.d.

2. rikki

rikki Bekend lid

Aug 6, 2012
    739
    27
    18
    Hij is inmiddels al 4 keer geweest en lijkt maar niet te kunnen wennen..

3. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

Aug 7, 2013
    2,294
    0
    0
    Ons zoontje was wel wat jonger, 13 maanden. Maar heeft ook echt even moet wennen. Leiding op de groep die aandacht moet verdelen. Die ook weleens de groep af loopt, help wie is er dan. En de andere kinderen, nou grotere monsters konden er niet zijn voor hem.

Na een paar maanden ging het steeds beter. En was alleen het wegbrengen nog lastig. En uiteindelijk gaat hij nu met bijna 18 maanden met grootste plezier daarheen en vinden heel veel kindjes hem leuk en hij hun.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,281
    36,145
    113
    Misschien dat 1 dagdeel voor hem ook wat te weinig is om echt te kunnen wennen? Als er telkens een week overheen gaat is dat voor hem nog niet te overzien ben ik bang.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Het is ook een moeilijke leeftijd. En 1 dag per week ik vaak ook lastiger. Hier deden ze dan liever 2 dagdelen verspreid over de week.

Mijn oudste heeft ook een poos gehuild op het kdv. Soms moest ik hem ook ophalen omdat hij alles weigerde, inc eten/drinken. Maar na een paar weken werd het langszaamaan beter.
    Het afscheid is nog erg lang moeilijk gebleven. Maar na 2 maand was het wel stil als ik aan het eind van de gang was. De leidsters konden we dan later vertellen dat hij elke keer iets meer los kwam.

6. loirinha

loirinha Bekend lid

Feb 12, 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    1 dagdeel is erg weinig om te kunnen wennen, voor kindjes die wat moeite hebben is het verstandig om min 2 dagdelen verspreid over de week te pakken. Zodat er minder tijd tussen zit en hij de juffen en kindjes vaker ziet, sowieso is 1 maand of 4x nog niet zo erg vaak ;).
    Mijn 2de heeft ook heel veel moeite gehad met naar het kdv gaan, hij ging al vanaf hij 5 maanden was en heeft echt tot 3,5 gehuild bij het afscheid nemen :( en dat terwijl die 4/5 dagdelen pw ging , het brak elke keer mn hart om hem weer achter te laten, maargoed er moet ook gewerkt worden natuurlijk.

7. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

Feb 12, 2013
    2,415
    0
    36
    Female
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Mijn kleine man wil heel graag zelf bepalen of hij op kindjes afstapt en of ze naar hem toe mogen komen. Als hij op de grond zit vind hij het bijv. Niet leuk als kindjes naar hem toe komen, maar op schoot of op een stoel vind hij het meestal geen probleem. Hij is ook graag bij de leidsters en wil af en toe gewoon even opgetild worden zodat hij kan bekijken wat er om hem heen gebeurt. Waarschijnlijk vind hij de drukte soms wat te veel.
    Misschien helpt het bij jouw kindje ook als de leidsters hem af en toe even optillen en benoemen wat er gebeurt, welke kindjes er zijn en wat ze doen, en dat hij even kans heeft om alleen te spelen, bijv aan tafel even alleen te zitten. De overgang van in z'n uppie bij opa en oma, naar onderdeel van een grote groep is misschien iets te veel voor hem. Daar moet hij misschien aan wennen.

8. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Op deze leeftijd starten op een kdv met maar 1 dagdeel is voor elk kind moeilijk denk ik.

Ik zou zelf of meer dagen laten gaan of toch opa en oma weer vragen. Dit vind ik zelf een beetje zielig omdat er te lang tussen zit. Hij wordt dan steeds weer in het diepe gegooid en het blijft dan elke week een angstige ervaring voor hem.

9. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Lastige leeftijd om naar kdv te gaan en 1 dagdeel is erg weinig om te wennen zeker voor kinderen die verlegen zijn of moeilijk kunnen wennen in een andere omgeving

10. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Is er geen mogelijkheid om hem vaker te laten gaan? Het is natuurlijk een moeilijke leeftijd, en als hij dan elke week opnieuw moet gaan wennen voor die paar uurtjes... Lastig.

11. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,468
    4,920
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik vind 1 dagdeel wel erg weinig. Zo zullen de mensen/kinderen om hem heen heel lang 'vreemden' blijven.
    Misschien tijdelijk wat vaker gaan?

12. Xellepel

Xellepel Bekend lid

Aug 28, 2013
    803
    0
    0
    Hier ook een ventje van 21 maanden. Sinds een week huilt hij als ik weg ga. Dit is heel lang niet geweest.
    Misschien is het niet het juiste moment om te wennen op het kdv.

Of duurt het gewoon langer totdat hij gewend is. Hij is naast jou en familie natuurlijk ook niet gewend bij een vreemde te blijven.

13. rikki

rikki Bekend lid

Aug 6, 2012
    739
    27
    18
    De mogelijkheid om hem vaker te brengen is er zeker wel!
    Misschien moet ik dat inderdaad maar doen.
    Hoop dat dit dan maar een fase is, want continu huilen is ook niet fijn :(
    Als hij bij de leidsters op schoot zit valt het enigszins mee..
    Hij is niet gewend om aandacht te moeten delen, Misschien is dat het..

14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,222
    16,582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bij mijn dochter kwam ook een jongetje van ruim 2 jaar die de eerste weken heel erg aan het huilen was.
    Echt heel sneu.
    Nu zie ik dat jongetje alleen maar lachen en stralen maar hij komt wel 2 hele dagen.
    Ik zou dus zeker overwegen om hem vaker te brengen.

15. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    1,148
    3
    38
    Drenthe
    Ik denk dat het een fase is waar je doorheen moet. Mijn zoontje ging altijd met plezier heen en geen enkel probleem mee gehad maar een maand of 6 geleden was het elke keer huilen en mama schreeuwen. Ik denk dat dit een week of 10 heeft geduurd en nu vind hij het weer helemaal geweldig... Van tevoren uitleggen dat hij morgen of straks naar de kdv gaat en dat hij daar leuk en gezellig gaat spelen zo kan hij zich voorbereiden op wat komen gaat.

16. rikki

rikki Bekend lid

Aug 6, 2012
    739
    27
    18
    Ja dat doe ik inderdaad, van te voren uitleggen..
    Denk dat ik hem maar een keer vaker op moet geven, het zal ook vast wel een fase zijn.
    Heeft sowieso weer verlatingsangst (huilt en roept als ik uit zijn zicht ben) en is niet gewend om aandacht te moeten delen..

17. adi

adi Niet meer actief

Dit!

Hij gaat EN te weinig om goed te kunnen wennen EN heeft ongeveer de moeilijkste leeftijd wat wennen betreft.

18. adi

adi Niet meer actief

Het laatste is sowieso goed om te leren. Of het nu thuis is of op kdv

19. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Hier gaat onze man ook pas sinds 2,5 mnd 1 dag pw. Op zich deed hij het best wel oké (vooral huilen bij ophalen en niet eillen eten/rijken /slapen). Wij zijn hem juist vroeger gaan brengen zodat er nog niet veel zijn en ze op de gang spelen. Hij was wat verloren tussen ineens alle kinderen. Hem helpt het om anderen te zien komen. Nu wil hij zelf graag er naar toe. Als zijn tas er staat wil hij al weg. T wennen komt wel. Zou wel overwegen in ieder geval 1 hele dag te doen.

20. Mini en Maxi

Mini en Maxi Actief lid

Dec 22, 2014
    155
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou naast je eigen oplossingen het ook bespreken met de leidsters, die hebben dit vast wel vaker meegemaakt.

En introduceer wellicht een knuffel die hij meeneemt van thuis. Bij een vriendinnetje die hetzelfde had, werkte dat goed.

Share This Page