onzeker over voedingen, dagbesteding en geluiden

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Peetiescheetie, Mar 19, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Peetiescheetie

Peetiescheetie Actief lid

Dec 14, 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat is het toch lastig, zo'n kleintje van bijna 6 weken! Ik weet het allemaal eventjes niet meer en ik word er zo onzeker van.

Ik geef borstvoeding en het lijkt alsof ik er al meerdere regeldagen op heb zitten. De ene dag komt ze bijna elk uur en slaapt ze bijna niet en de andere keer slaapt ze drie keer per dag ongeveer 2,5 uur en zit er dus ook een mooie tijd tussen de voedingen. Moet ik blijven toegeven, elke keer als ze gaat huilen omdat ze trek heeft of moet ik rekken met een speentje?
    Ook is het zo, dat 1 borst maar weinig melk geeft. Ik kolf elke dag 1 flesje voor mijn man om te geven en een paar weken terug had ik een paar flessen van 200cc. Als ik nu aan 120cc kom, ben ik blij. Moet ik haar vaker aan de "lege" borst leggen?

En wat doe je op een dag met een baby. Ik dacht dat een baby dronk en sliep maar ze gaat natuurlijk steeds langer wakker blijven! Wat doe je dan? Ik heb een baby gym in de box staan, een wipstoel te geleend... daarmee afwisselen en natuurlijk op schoot om te knuffelen. Verder nog tips? Wat vond jouw kleintje leuk?

En geluiden, ze kreunt en perst zo erg in haar slaap. Ze huilt verder niet van pijn ofzo. Maar inmiddels heeft ze een paar dagen niet gepoept, kan dat het zijn? Ze laat ook altijd veel scheetjes, kan ik infacol gebruiken of eerst maar even afwachten hoe ze zich voelt als ze weer eens een poep broek heeft gehad?
    En tja, heeft ze reflux of geeft ze gewoon terug omdat ze veel drinkt? De ene keer zie ik dat de melk uit haar mondje loopt zoals ik dat ken uit mijn borst maar de andere keer geeft ze een dikke substantie terug. Dat is witter dan de melk en er zit een doorzichtig slijm/vocht bij. Herkent iemand dit?

Iedereen zegt dat die eerste maand zwaar is, maar er gaan nu veel meer dingen spelen dan eten en slapen en dat vind ik juist moeilijk :) kan iemand mij van mijn onzekerheden af helpen?

2. Arya

Arya Bekend lid

Jun 26, 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kolven zegt niet over je productie :)

En het klinkt allemaal als heel normaal babygedrag hoor. Geen zorgen!
    Mijn zoontje heeft tot zes maanden altijd veel gespuugd, maar hij had er geen last van dus ik heb er niks mee gedaan (ja veel gewassen ;)) en van de ene op de andere dag was het over.

3. Blinq

Blinq Bekend lid

Jan 12, 2011
    708
    0
    0
    Ik denk dat ik elke voeding zou beginnen met de "lege" borst. Misschien dat hij dan weer bij trekt. En dan misschien de tweede borst afkolven om daar dan geen productie te verliezen? Ik ben geen lactatiekundige hoor, en heb ook geen ervaring met een "lege" borst, maar dit is wat in me opkomt ;)

Volgens mij is het bij bv prima als ze een paar dagen niet poepen. Zo lang je denkt dat ze geen pijn heeft zou ik het even aankijken.

Verder deed ik lekker knuffelen en rondlopen toen hij wat meer wakker was.

4. G83

G83 Bekend lid

Dec 29, 2014
    524
    3
    18
    Dat je minder kolft hoeft idd niet te betekenen dat je baby er ook mindr uit krijgt. Wil je je kof productie verhogen dat zou je vaker kunnen kolven binnen een wat kortere tijdsbestek. Bijv 3 dagen lang 3x om het uur 10 minuten.

Je kan om de 3 uur voeden of op verzoek. Wat jij het fijnst vind. Ik deed het op verzoek. Maar naar een paar weken ging ik fulltime kolven en flesjes geven is bijna niet te doen op verzoek. Dit voor als je evt weer te werk gaat.

Voor een baby gym is ze nog iets te jong. Ze kan er wel naar kijken. Ook kan je haar gewoon eens op het boxkleed op de grond leggen. Ze ziet ze dingen weer van een andere kant. Ook op den duur afwisselen buik, zij. Een wipstoel zal ik zeker nog even mee wachten tot de eerste hapjes. Het is niet echt goed voor haar rug.

Kreunen, scheetjes laten ed is heel normaal. Ze kunnen ook van 5x per dag tot 1x per week poepen. Dat is allemaal normaal met bv. Van reflux weet ik weinig. Het is wel normaal dat ze zo nu en dan wat voeding terug geven hoor.

5. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Het klinkt inderdaad alsof je onzekerheid je parten speelt. Het is echt wennen he, dat moederschap!

Qua borstvoeding is het normaal dat er nog weinig tot geen regelmaat in zit. Voeden op verzoek en niet rekken is de beste benadering voor borstvoeding. Zo krijg je de beste balans tussen vraag en aanbod. Rekken met een speentje is ook op zich nergens voor nodig!
    De "lege" borst is niet leeg, maar heeft wellicht een wat lagere productie of reageert wat minder goed op de kolf dan de andere. Het is normaal om productieverschil te hebben tussen beide borsten. Zorg dat ze allebei even veel aan bod komen en wissel af (voeding A eerst rechts, dan links, dus voeding B eerst links, dan rechts). Als de tweede borst wordt geweigerd, begin dan met die borst bij de volgende voeding.

Wat doe je op een dag met een baby van 6 weken? Tja, dat is veel eenvoudiger dan je zou denken. Bij 6 weken genoot ik van de lachjes van mijn dochter en probeerde die ook uit te lokken. Ik had haar overdag bij me in de woonkamer, ook tijdens de slaapjes. Dan lag ze in een bassinetje of had ik haar in de ringsling tegen me aan. Ook veel op schoot, bekken trekken en zo. Iets interessants geven om naar te kijken. Op een kleedje in de woonkamer leggen... We deden geen wereldschokkende dingen en deden ze ook niet lang achter elkaar. En tussendoor kreeg ik ook zelf het een en ander gedaan en ook deed ik vaker een dutje overdag.

Mijn dochter was een spuger. Tot ze rond de 6 maanden was leefden we met altijd 2 hydrofielen bij de hand. Het was ongeveer zoals jij omschrijft. Maar los van het extra wasgoed is het hier nooit een probleem geweest!

Mijn dochter poepte een keer of 5 per dag, maar een vriendin van mij zei op een dag: "Het is donderdag dus mijn dochter zal zo wel gaan poepen". Ik wist niet wat ik hoorde! Haar dochter poepte in de regel alleen op donderdag. En weet je, ook dat is normaal!

6. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Klinkt als volkomen normaal baby gedrag. Je doet het prima zo hoor!
    120 ml is echt wel veel met zo'n jonge baby. Op deze leeftijd horen ze veel kleinere flesjes te drinken, dus dat is prima.
    Borstgevoede kinderen poepen vaak niet dagelijks. Bv is volledig verteerbaar, hierdoor kan het voorkomen dat ze soms wel langer dan een week niet poepen.
    Voeden op verzoek heeft de voorkeur. Een ritme komt vaak pas na 2-3 mnd en soms helemaal niet of nauwelijks, omdat dit steeds weer verandert.

7. Peetiescheetie

Dec 14, 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel erg bedankt voor alle reacties!
    Inmiddels gaat het weer beter, die onzekerheid is soms gewoon even te veel op de voorgrond waardoor ik aan alles ga twijfelen.
    Gisteren heb ik veel de "lege" borst aangeboden en het lijkt nu al of daar wat meer gebeurd. Gisteren avond ook weer een fles van 130/140cc gekolfd en dan geeft me dan ook meteen vertrouwen.
    Ook ben ik er gisteravond even tussenuit geweest, weer lekker gaan turnen. Wat fijn om me zoals vanouds te voelen en alle leuke reacties die ik kreeg op de les. Dat heeft me goed gedaan :)
    Gisteren heeft ze weer weinig gespuugd dus dat moet ik ook gewoon naast me neer van leggen!
    En wat we met haar doen overdag, dat moet gewoon nog groeien. Het is nog wat onwennig om zomaar tegen haar aan te praten en gekke bekken te trekken. Dit merk ik ook heel erg aan mijn man. Maar gaandeweg worden we ook "koetsjiekoetjiekoeee" ouders hahaha!!
    Ze ligt nu heerlijk naast me te slapen in bed, ik heb de was al op kunnen ruimen en kunnen douchen. Ze zal zo wel wakker worden en dan gaan we weer fijn borstvoeding geven, ons momentje <3

8. Peetiescheetie

Dec 14, 2014
    111
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh en, ze heeft gisteren en vannacht een poepbroek gehad en het gekreun was vannacht ook over! Ze heeft er blijkbaar wat moeite mee om het eruit te krijgen en dat zal vast wat buikpijn veroorzaken maar het is gelukkig voor haar niet onhandelbaar waardoor de non stop huilt!

9. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

Jul 28, 2013
    899
    1
    16
    Assen
    130ml is heel mooi hoor, Lotte drinkt niet meer dan dat en ik kolf ook niet meer dan dat.

10. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Ik wil je alleen even zeggen dat je het hartstikke goed doet. Je onzeker voelen is normaal. Dat je even moet 'zoeken' hoe je met je nieuwe levensbestemming om moet gaat is ook normaal. Je zit nog vol met hormonen en je hebt een totaal ander leven en een prachtig mensje gebaard. Geef het de tijd, want het je komt vanzelf in de flow van het moederschap.
    Toen mijn vriendinnen al kinderen hadden en ik nog niet had ik wel eens een baby op schoot. Ik dacht echt, moet ik nu echt van die achterlijke geluidjes gaan maken of zo? Dat dacht ik ook toen ik net moeder was. Ik deed het ook niet. Maar nu loop ik met mijn zoontje door de stad kinderliedjes te zingen. :D
    Als ik dan van een afstandje mezelf bekijk, kan ik niet geloven hoe erg ik ben veranderd. Van een jonge vrouw die niet wist of ze wel voor kinderen wou gaan, tot een moeder in hart en nieren.

Als je je onzeker voelt over de borstvoeding, schroom dan niet een lactatiekundige te bellen. Kan je zeker wat houvast geven.

Succes met alles en geniet... :)

11. LaRambla

LaRambla Actief lid

Jan 15, 2015
    292
    4
    18
    West-Brabant
    Thank god ik ben niet de enige! :D:D

Nou doet onze dochter alles volgens het boekje maar wat zit ik te kloten met die voedingen zeg. Ik geef flesvoeding en dan wil ze zoveel en dan zoveel. Ik merk dat zodra ik het loslaat zij het zelf heel goed kan aangeven :)

Mijn dochter slaapt vaak van voeding tot voeding en ze ligt in haar eigen bedje te slapen. Ook in de nacht slaapt ze al vanaf 3 weken door. Dan denk ik weleens.. Maak ik het mezelf niet te makkelijk? Maar dan denk ik weer.. In haar bedje krijgt ze genoeg rust , ze zal het wel nodig hebben en er zijn veel vrouwen die graag met me zouden willen ruilen over het slaap- bed gedrag. Dus dan doe ik maar weer een wasje en als dat allemaal gedaan is dan keer ik me naar m'n grote vrind Netflix :)

Share This Page