Stress als oorzaak van overgewicht

Discussie in 'De lounge' gestart door Lumiere, 29 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Vandaag hoorde ik dat stress ervoor kan zorgen dat je niet afvalt. Ik ben al 6mnd bij de dietiste, dieet gehad wat geen grammetje scheelt. Ik woog 76 kg, na stop antidepressiva en mirenaspiraal eruit afgevallen naar 70,5 en daar blijf ik op zitten. Wat ik ook doe.

Ik heb pcos, maar dat heb ik altijd gehad en voor mijn zwangerschap woog ik 58kg. Zonder dieet of moeite. Moeder had ook pcos en die is ook altijd dun geweest. Snoep frisdrank snacks komt er hier niet in. Ik heb wel veel (normale, niet extreme) stress: fulltime drukke baan, zoon in peuterpuberteit, ik slaap slecht en we zijn een klein jaar geleden verhuisd naar een huis/buurt waar ik me niet thuisvoel. Ik merk dat ik lichamelijk wel wat stressklachten heb.
    Maar nu zei een collega dat het heel goed kan dat mijn gewicht daardoor ook niet zakt. Dat je lichaam krampachtig alles vasthoudt. Dus ook extra kilo's.
    Kan dit echt?

2. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.788
    491
    83
    Natuurlijk kan dat. Stress heeft invloed op je hormoonhuishouding, en die heeft weer invloed op je gewicht.

Ik val weinig tot niet af als ik slecht slaap. En je geeft aan dat je daar ook last van hebt, dus dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn.

3. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Bij mij niet directe oorzaak, maar vd stress, lekkere eter en dan vooral snacks chips etc...

4. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik geloof onderhand niet meer dat het in mijn voeding of beweging zit. Sport voldoende, zoals gezegd geen suiker, vet en koolhydraatarm dieet.
    Denk erover om te stoppen met de dietist. Op deze manier is het zonde van ons beide tijd.

5. aimee83

aimee83 Niet meer actief

Slecht slapen is volgens mij nog funester.
    Toen ik slecht sliep en weinig at voel ik geen gram af.
    de combi slecht slapen en stress is niet bevordelijk.
    Heel irritant.

6. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.788
    491
    83
    Als je al 6 maanden bij de diëtist komt zonder resultaat, dan is het inderdaad wel zonde van je geld langzamerhand.

Is er nog een reden waarom je slecht slaapt (los van een puberende peuter en een huis wat nog niet als thuis voelt)? Heb je daar al eens iets aan geprobeerd te veranderen?

7. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Als je kijkt naar de mens als dier dat wil overleven is het eigenlijk wel een logisch overlevingsmechanisme.

8. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    stress kan een oorzaak zijn maar niet alles kun je op stress gooien. stress gaat vaak gepaard met emotie eten. neerwaartse spiraal waar je inzit. plus heel veel mensen denken gezond te eten maar eten dit niet. niet rot bedoeld, juist helemaal niet want de maatschappij laat ons doen geloven dat we gezond bezig zijn door bepaalde producten te eten. maar helaas als je je erin verdiept blijkt het gewoon troep te zijn. nogmaals, als ik dit zeg word het vaak verkeerd opgepakt maar dat is zeker niet mijn intentie.
    sporten kan je doen zoveel je wilt maar is de voeding niet in orde heeft dat verder geen zin om af te vallen.

en uiteraard kunnen medische dingen ook roet in het eten gooien zoals pcos, schildklierafwijkingen etc etc

9. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Nee, dat kan niet. Het is een heel basale optelsom: je valt af als je minder kcal naar binnen werkt dan je verbruikt. Val je niet af, dan verbruik je dus niet meer kcal dan je eet.

Dat je verbruik (of gebruik) anders wordt door stress, kan wel. Ik kan me goed voorstellen dat een stressvolle periode sowieso niet uitermate geschikt is voor afvalpogingen, al was het maar omdat je je energie gewoon nodig hebt en continu een energietekort zal niet altijd helpen voor je humeur.

10. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Slecht slapen heeft meerdere oorzaken. Deels door adhd, wat altijd al een slaap-hindernis is geweest, deels doordat ik na de geboorte van onze zoon veel lichter slaap, bij het geringste klaarwakker ben.

En het huis...tja, ik kan heel moeilijk accepteren dat het contact met buren niet van de grond komt, onze zoon hier 's nachts vaker huilt en mijn vriend door werkproblemen thuis niet de gezelligste is. Op zich allemaal geen extreme dingen, maar ik merk wel dat, zodra een van de stressfactoren verergerd, ik bv duizeligheidsaanvallen krijg en heel moe ben. Daardoor merk ik dat de stress wel iets met me doet.

11. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    dat is een beetje kort door de bocht. Ik heb mijn leven lang al last van stress en chronische vermoeidheid, in zo'n mate dat ik arbeidsongeschikt ben. en mijn lichaam krijgt door die constante stress situatie steeds het noodsignaaltje waardoor ik alles wat ik binnen krijg meteen opsla in vet. ik eet per dag nog geen 1000 kcal, hou een dagboekje bij, maar ik val nooit af en kom alleen maar aan. ik weeg nu 106 kg.

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Dit wilde ik ook schrijven...

Ik val juist wel af van stress...omdat ik dan geen hap door mijn keel kan krijgen.

13. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ja hoor kan goed. Heb ooit ongv. 5kg stress op mijn schouders gehad.. Stress weg = gewicht volgde vanzelf.

Yoga een idee?

14. aimee83

aimee83 Niet meer actief

Klopt, op korte termijn val je vaak af van stress.
    Langdurige/chronische stress maakt vaak dikkwr ivm hormonen die je lichaam dan aanmaakt. Dezelfde stresshormonen worden ook aangemaakt bij slaaptekort.

Helaas werkt ieder lichaam niet als 1 plus 1 is twee ( gewoon meer kcal verbruiken dan binnenkrijgen) er komt echt wat meer bij kijken.

15. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.788
    491
    83
    Je buren, laat het los. Dat komt echt vanzelf wel, en zelfs al komt het niet, jammer maar dan zoek je leuke contacten gewoon ergens anders (ik snap het wel hoor, het lijkt mij ook hartstikke leuk om gezellig contact met de buren te hebben).

Dat je zoontje huilt, kan het zijn dat hij meer last heeft van nachtmerries, omdat hij nu op de leeftijd is dat hij meer dingen gaat begrijpen en is zijn slaap verwerkt?

Je man, schop onder z'n billen en zeg dat ie ergens anders sjagerijnig gaat doen ;) Nee hoor, maar probeer wel de afspraak te maken dat hij zijn werk op zijn werk laat. Als je thuis bent kun je toch niks aan de situatie op je werk veranderen op dat moment (behalve solliciteren naar iets anders).

En heb je al eens oordopjes geprobeerd? Oogmasker? Melatonine (en dan goed werkende)?

16. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    Nee dat snap ik. Je eet veel te weinig idd;)

17. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    #17 MissFluffy, 29 aug 2016
    Laatst bewerkt: 29 aug 2016
    geloof me, ik heb alles al geprobeerd :p maakt niet uit hoe veel of weinig ik eet. dit probleem heb ik al mijn hele leven. ben zelfs al 5 keer getest op een schildklierprobleem.

maar het gaat niet over mij. mijn punt was dat het mogelijk is om aan te komen van stress :p

18. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
  19. LadyH88

LadyH88 Bekend lid

12 mei 2015
    800
    274
    63
    Misschien iets met ontspanning gaan doen, zodat je minder stress ervaart en prikkels die binnenkomen anders leert verwerken?? Bijvoorbeeld psychosomatische fysiotherapie of haptonomie..

20. Pera

Pera Actief lid

4 dec 2015
    351
    27
    28
    NULL
    NULL
    Ja ook in het document: help mijn cortisol slaat op hol.

Deel Deze Pagina