Airco in huis

Discussion in 'De lounge' started by Ukkie1, Jun 19, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Dag allemaal.

Bij ons boven is het momenteel 30 graden en al 3 weken niet onder de 25 geweest. Te warm en te benauwd. met als gevolg slapeloze nachten omdat mijn zoontje gewoon niet kan slapen met die hitte!! Op de achterkant zit een plat dak en er is weinig mogelijkheid tot luchten.

We hebben een oude mobiele airco met een slang uit t raam maar dat maakt echt veel herrie en zodra ik het uitzet is het zo weer 30 graden; het is meer een veredelde ventilator :)

Daarom willen we boven airconditioning aan laten leggen. Wie heeft dit ook laten doen, wat was je kwijt, welk bedrijf? Tips?

Groetjes!

2. pety01

pety01 Actief lid

Mar 3, 2011
    434
    219
    43
    NULL
    NULL
    Ik kijk even mee. Wij overwegen dit ook te doen.

3. jessiejz

jessiejz Actief lid

Apr 19, 2013
    294
    70
    28
    Female
    verzorgende ig
    Gelderland
    Wij hebben een paar weken geleden een airco gekocht maar dan voor in de woonkamer, boven word minder warm en als ik de deur naar de gang naar boven opzet dan koelt ie daar ook zelfs nog wat af.
    Wij kunnen de airco instellen dat ie op een bepaald tijdstip aangaat en uitgaat. Ook de blazer kunnen we alle richtingen op laten gaan zodat ie niet in de box of speelplek blaast.
    Bereken alleen goed de inhoud van de plek waar je hem wilt gebruiken. En dan zelfs liever nog wat over.
    Valt me mee hoeveel het heeft gekost, alleen mijn man heeft hem zelf geplaatst.
    Met de airco en alle verdere benodigdheden waren wij zon 900 euro kwijt. En qua stroom valt het ook zelfs nog mee!

4. jessiejz

jessiejz Actief lid

Apr 19, 2013
    294
    70
    28
    Female
    verzorgende ig
    Gelderland
    Nog vergeten, als bij ons de temperatuur in de woonkamer op 21 is, daar zetten we hem dan op, gaat ie dat vasthouden maar blaast ie niet meer.

5. Do1981

Do1981 VIP lid

Dec 9, 2016
    5,483
    3,341
    113
    #5 Do1981, Jun 19, 2017
    Last edited: Jun 19, 2017
    Wij hebben sinds 2 jaar een split unit airco. De unit in de slaapkamer en het buiten apparaat op het dak. Ik moet zeggen dat ik het een top investering vind!! Wij hebben een plat dak en het werd ook zo warm. Hij werkt echt perfect. Kan het hier zo koud maken als ik wil. Ben qua zwangerschap veel aan bed gekluisterd laatste tijd (ben er daarom nu helemaal zo blij mee) en zit hier in 21,5 graad.

De kosten hangen af van het merk (ene merk is duurder dan de ander) de capaciteit die je wilt en hoe het wordt aangelegd (de situatie in je huis), moeten ze veel slopen, etc. Je hebt namelijk altijd ook een water afvoer nodig natuurlijk. Dat kan ook met een pomp naar boven.

Bij ons was het aanleggen redelijk simpel. Wat we qua capaciteit hebben weet ik niet zo goed, niet heel weinig, niet extreem groot. Qua merk hebben we een Mitsubishi. Hij koelt onze slaapkamer (helemaal boven) en badkamer (totaal ongeveer 30 m2). De etage hieronder koelt hij ook (warme lucht stijgt op), maar minder direct. Maar daar wordt het ook sowieso minder warm.

Kosten kwam mijn man laatst toevallig nog tegen. Het is niet goedkoop, was 3000 euro (alles bij elkaar, apparaat en installatie). Maar ik denk dat er ook goedkopere merken en installatie bureaus zijn. Maar denk aan orde van grootte. Dit is volgens mij redelijk top-end wat we hebben (ook qua opties apparaat).

Laat je goed voorlichten over de beste locatie in de ruimte en voor de rest van je huis. Een goede firma zal hier goed advies over geven. Je moet niet teveel in die luchtstroom liggen.

Let ook op geluid niveau. Die van ons is erg stil. Heeft ook fluisterstand. In ons vorige huis hadden we er ook een en was het slecht geïsoleerd en gebruikten we hem in de winter ook voor warme lucht, heerlijk! Ook kan het apparaat de lucht filteren en ontvochtigen.

Als je het geld kunt missen zou ik het echt iedere dag aanbevelen. Ik vind het een van onze beste investeringen!

6. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Kijk. Positieve ervaringen dus! Kost indd wel wat maargoed.. Je hebt niet voor niets soraageld toch? Al twee nachten nauwelijks geslapen die kleine man door de warmte, dat is echt waardeloos!
    Bedankt zover, benieuwd naar verdere reacties!

7. Mythique

Mythique Fanatiek lid

Apr 3, 2015
    4,778
    3,907
    113
    Wij hadden airco in ons appartement, zo'n 6 jaar geleden laten plaatsen. Kostte toen nog zo'n 4000 euro maar tegenwoordig is het veel minder. Mijn man heeft juist gister gekeken dat je dezelfde (panasonic meen ik, uitgekozen op geluid) nu voor 1500 kan laten installeren. Volgend jaar gaan we er waarschijnlijk weer een laten plaatsen met 3 binnen units, kwam op zo'n 2800 euro. Maar als je dat eenmaal hebt kun je niet meer zonder met dit weer!

8. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Wij hebben ook airco en zou niet zonder kunnen!
    Een unit boven en een beneden in huiskamer.
    Boven zetten we een ventilator op de overloop neer zodat kamer zoon ook gekoeld wordt.

Weet de kosten niet meer maar wel dat het de investering waard is! Zeker met de klimaatveranderingen en steeds warmer wordende zomers.

Hebben hem trouwens meeverhuisd van onze vorige woning naar deze. Zelf aangesloten maar wel heel even een installateur alles laten nalopen voor zekerheid.

9. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

Jun 17, 2016
    1,778
    32
    48
    Wij hebben ook airco. Split unit. Een unit in de woonkamer, onze slaapkamer en in die van de kleine. Het koelt (en verwarmt in de winter) de ruimte af en houdt op met blazen als de temp is bereikt. Zodra het warmer wordt blaast hij weer. Deze apparaten zijn ook heel erg stil! De kleine slaapt er zo doorheen. De airco zorgt voor lucht van buiten, koelt dit en blaast dit uit.

Mijn man heeft een bedrijf in het plaatsen van airco's. Beter gezegd: klimaatsystemen. Zoals hierboven gezegd; het is niet goedkoop, maar je hebt er jaren plezier van.

Als je nog meer vragen hebt dan mag je pb sturen.

10. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,822
    2,249
    113
    Grasspriet, ik stuur een pbtje!

Share This Page