Hoi! Ben benieuwd hoe jullie deze situatie zouden aanpakken of als jullie een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, hoe jullie dit hebben opgelost. Ik ben al een tijdje opzoek naar een tijdelijke baan (ga in september weer beginnen met een studie). Het heeft best lang geduurd en heb heel veel gesolliciteerd. Je merkt wel dat het een moeilijke tijd is... Afijn, ik heb nu eindelijk 2 sollicitaties volgende week. De eerste sollicitatie is in een winkel (opzich ok), de andere sollicitatie is bij een klantencontactcentrum van een goed doel (ik word door klanten gebeld met vragen, ik hoef dus geen mensen lastig te vallen met of ze iets willen doneren ofzo). De 2de baan lijkt mij veel leuker. Heb eerst een sollicitatiegesprek voor de winkel en daarna (op dezelfde dag) voor de andere baan. Maar bij de 2de baan (goede doel) is eerst bij een uitzendbureau en als dat goed is moet ik ook nog een gesprek voeren met die organisatie. Dat is dus een veel langer traject. Dus nu... wat als ik in het gesprek met de winkel direct hoor dat ik word aangenomen? Moet ik dan ja zeggen, met in mijn achterhoofd het idee dat ik toch nog die andere baan kan krijgen? En als ik toch die andere baan krijg, die eerste (in de winkel) dan weer afzeggen? Of open kaart spelen en zeggen dat ik nog een sollicitatie heb lopen? Ik zit er echt mee in mijn maag...het lijkt mij echt heel vervelend voor die mensen van de winkel als ik eerst ja zeg en later het 'toch maar weer afzeg'. Maar ja, aan de andere kant straks heb ik geen van beide als ik open kaart speel... Moeilijk, moeilijk hoor. Beetje lang verhaal, maar wat vinden jullie?
Ik kan me niet voorstellen dat je in de winkel direct na het eerste gesprek te horen krijgt dat jij het bent geworden... Vaak is er een tweede gesprek..je moet het uiteindelijk ook eens worden over het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden... Dus misschien net genoeg tijd?? En zo niet...tja...dat is inderdaad erg lastig!! Misschien kun je, als ze zeggen dat jij het geworden bent, aangeven dat je nog even de uitslag van een andere sollicitatie wilt afwachten. Maar dit kan natuurlijk geen daaaaagen duren.... Succes! Hopelijk wordt het bij 1 van beide wat!!
Weet je... in deze tijd vind ik dat je als werkzoekende best 'hard' kunt zijn. De bedrijven zijn het nl. ook. Het is natuurlijk niet echt netjes, maar als jij ergens aangenomen wordt heb je eerst een proeftijd en in die proeftijd kun jij ook zomaar je baan kwijtraken zonder opgaaf van reden. Dus...ik zou gewoon gaan voor wat je wordt aangeboden (als het wordt aangeboden) en als blijkt dat die andere baan wat gaat worden zou ik dus overstappen. Tja.. de arbeidsmarkt is nu eenmaal krap en als je dan kunt kiezen kun je er maar beter voor zorgen dat je geen risico's neemt. Voor jou tien anderen denk ik dan maar...
Bedankt voor jullie reacties! Ja, geen idee of ik meteen te horen krijg dat ik het ben geworden bij de winkel. Ik hoop idd net dat ik genoeg tijd heb dat ik de uitslag van de tweede sollicitatie binnen krijg. Gaia: wat je zegt...dat je best hard kunt zijn. Opzich vind ik dat ook en ga ik natuurlijk gewoon voor de baan in de winkel. Straks ben ik daar niet positief genoeg, of zeg ik dat ik nog een andere sollicitatie heb, en word ik daardoor niet aangenomen en word ik vervolgens ook niet aangenomen bij die andere baan. Dan heb ik niks Wat dat betreft idd geen risico's nemen. Mijn vriend zegt ook...ja als zij iets beters kunnen vinden zeggen ze het ook net zo gemakkelijk af (de werkgever). Dat is natuurlijk ook zo, maar ik vind het zo naar om mensen teleur te stellen... Maar ja, duimen dat ik er in iedergeval 1 krijg Zou in deze tijd toch wel een luxe-positie zijn als ik er eentje zou 'moeten' afzeggen. Bedankt in iedergeval!
Je hebt altijd recht op een maand proeftijd, dus als je de baan in de winkel krijgt dan zou ik gewoon daar starten. Mocht je dan ook de andere baan kunnen krijgen dan kun je de baan in de winkel opzeggen zonder problemen. Dat betekent dus ook dat je baas hetzelfde mag doen en die zal er in zijn geval niet over twijfelen mocht het nodig zijn, dus: ja jij mag net zo hard zijn en het zo oplossen
Ik zou inderdaad gewoon afwachten. Mocht het zo zijn dat je eerder hoort van de winkel zou ik het gewoon aannemen. Ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad en doordat ik te eerlijk was heb ik dus nog 3 maanden zonder werk gezeten. Dat gebeurd me dus echt niet meer. Dan maar minder eerlijk.
Ik heb vorige maand precies hetzelfde gehad. IK was bij 1 baan al op gesprek geweest en op zich leek het me leuk werk en leuke teamleiders. collega's had ik nog niet gezien (Bedrijf in facility manegment) erg positieg gesprek gehad. een dag later werd ik gebeld door een uitzendbureau. Die hadden een baan voor me bij een verzekeringsmaatschappij. Ik de dag erna daarheen, gesprek ging goed dus ik mocht die week erna terug komen voor een assessment. Wordt ik gebeld door bedrijf 1 om diezelfde dag ('smiddags andere was 's ochtends) op 2de gesprek te komen. Nou ik dat gedaan. Het 1ste gesprek bij baan 2 ging super. 2de gesprek bij baan 1 ook. en ik hoorde daar direct dat ik aangenomen was. Ik heb toen aangegeven dat ik 3 dagen uitstel wou omdat ik met nog iets anders bezig was. Ze vonden dit oke. Uiteindelijk ben ik dus ook bij baan 2 aangenomen en heb ik daarvoor gekozen. Dus is het wel mogeijk om het zo te doen. Succes in ieder geval.
Bedankt weer voor jullie reacties! @julia. Ja, ik weet dat ik voor mijzelf moet kiezen, dat doet een bedrijf natuurlijk ook. Maar vind het wel moeilijk @singa. Dat is dus precies waar ik bang voor ben als ik direct open kaart speel. Jouw reactie doet me weer beseffen dat ik dat dus niet moet doen, en gewoon doen alsof dat de enige baan is waar ik mee bezig ben. @justins mama. Ik heb geen idee of ik voor de baan in de winkel op een 2de gesprek moet komen. Omdat het een vrij 'simpele' baan is, verwacht ik bijna van niet. Dat maakt het dus lastig, omdat ik weinig tijd ertussen heb zitten. Het traject van de andere baan is een stuk langer, sowieso 2 gesprekken. Dus daar gaan wel zeker 2 weken overheen denk ik. Maar wat de andere zeggen...als ik de baan van de winkel krijg, dan die gewoon aannemen en toch verder gaan met de andere baan. Of als het kan idd vragen om een paar dagen uitstel met de beslissing. En desnoods wisselen. Fijn dat je die baan hebt gekregen trouwens! Fijn dat jullie zo meedenken! Het is allemaal weer wat helderder in mijn hooofd