Ervaring osteopaat

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door DvS, 6 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DvS

DvS Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    A.s. maandag hebben wij onze 1e afspraak bij de osteopaat. Dit i.v.m. zware bevalling (vacuüm) en veel verhalen die we hierover horen willen we het toch proberen omdat ons mannetje soms best overstuur is.

Ik vroeg me af wie er ervaring mee heeft en zou graag jullie verhaal willen horen. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat maandag bij ons. Vindt het wel spannend en hoop niet dat ze 'm pijn doen.

2. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Wij zijn met beide kids bij een osteopaat geweest en bij beide heeft het goed geholpen.
    Luca ook ivm (te langdurende )vacuumbevalling en daardoor heel gevoelig/huilerig en Mila ivm te snelle ;) bevalling.
    Mila had er ook reflux bij en ook dat is beter geworden (icm mdicijnen).
    Als het goed is doet hij hem geen pijn. Mila huilde wel toen hij aan haar hoofdje kwam, maar dat was niet van de pijn, maar omdat zij dat gewoon niet prettig vond dat hij aan haar zat ;)
    Ze komen wel aan de kindjes, maar forceren niks.

3. DvS

DvS Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    Wat dat betreft houdt hij het eten enz. goed binnen of het zou ook nog verborgen reflux kunnen zijn. Kunnen ze dat daar ook zien of moet ik daarvoor echt naar een arts?

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn ervaring is ook heel goed geweest. We zijn met 7 weken gegaan omdat ons zoontje best overprikkeld was, veel huilen, voorkeurshouding en overstrekt lag. ook vaccuumpomp bevalling (sterrekijkertje).
    De osteopate hield m vast en je kon niet echt duidelijk zien dat er iets gebeurde, maar ze zei dat ze blokkades voelde in zenuwbanen ed en die werden door bepaalde druk opgeheven.
    Na de behandeling was ons zoontje inderdaad rustiger en voorkeurshouding en overstrekking waren weg!!
    Mijn ervaring is dat ze niet kunnen zien wat hij/ zij mankeert, maar gaande weg de behandeling (naar aanleiding van de klachten die jij noemt) voelt de osteopaat wel waar de blokkades zitten en heft hij/zij die meteen op.

5. jelisa

jelisa Actief lid

28 apr 2009
    274
    1
    0
    verzorgende
    deventer
    Hoi hoi,

Ik ga met mijn dochtertje naar de chiropractor. Volgens mij is dat bijna hetzelfde.
    Zij heeft in stuit gelegen en daarom was ze wat overprikkeld. Veel huilen enzo.
    Ze hebben haar toen gecontroleerd en ontdekten dat haar nekje was stijf was. Haar hebben ze toen geholpen en ze is er heel goed uitgekomen.
    Ze huilt veel minder dan eerst.
    Ze hoeft er nu in principe ook niet meer heen omdat het zo goed gaat.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Druif: een goede osteopaat onderzoekt welke beweging je kindje met het nekje wel en niet kan maken en kan dus heel goed zien waar het klem zit...

Hier goeie ervaringen met de osteopaat:
    Rond 2 weken begonnen hier de krampjes, die met 4 weken echt heel extreem waren (2 dagen alleen maar huilen en helemaal niet slapen overdag en 's avonds alleen nadat ik haar een uur lang wiegde met mijn pink in haar mondje en met de andere hand haar buikje masserend). Dat ging toen wel over met veranderen van de manier van voeden en geven van Infacol, maar in de loop van de daaropvolgende 2 weken ging ze steeds slechter slapen: op z''n ergst was dat nog maar 2-3 keer per dag max 20 minuten. Verder dus een voorkeurshouding en heel veel terugspugen (en ook binnenhouden, maar terugslikken: je hoorde haar vrij hard slikken dan) van voeding.
    Terugspugen was direct na de eerste behandeling over en na 2 dagen tot rust komen, ging ze ineens een paar uur achter elkaar slapen 2 keer per dag, plus nog 1-2 keer dat ze 3 kwartier ging slapen. In de loop van 4 behandelingen/6 weken kregen we een totaal ander kindje in huis! Eindelijk zelf in slaap kunnen komen, (wij hebben toen aan onze aanpak helemaal niets veranderd!) en tevreden in bed kunnen liggen en gewoon doorslapen overdag.

Tijdens de behandeling krijste ze alles bij elkaar: hoofdpijnverwekkend en energievretend was dat. Maarja... het was dat of haar pijn laten lijden door de voorkeurshouding, dus dan weet ik het wel.
    Ik heb trouwens zelf die behandeling op de nek ook ondergaan, vanwege migraineklachten en de behandeling is niet pijnlijk. Fijn is het ook niet, dus dat is de reden dat je kleintje dan huilt.
    Bij de laatste behandeling heeft ze trouwens enkel de laatste 5-10 minuten gehuild en liet ze verder alles rustig toe: duidelijk teken dat het allemaal inmiddels bijna goed stond, :)

7. Kien

Kien Actief lid

7 jul 2008
    284
    0
    0
    onderwijsassistente
    Overijssel
    Hoi,

Ook ik ben met mijn dochter naar een chiropractor geweest, voorkeurshouding en slecht drinken, veel huilen.
    Werkte super. Soms was ze een dag wat huileriger maar meestal gaf het daarna al verbetering. Spijt van gehad dat ik pas met 4/5 maand ernaar toe ben gegaan. Zou bij een tweede kindje veel eerder gaan als het nodig zou zijn.

De chiropractor waar wij naartoe gingen werkt met een soort klikkertje waarmee ze zachtjes tegen de wervels duwt/klikt.
    off topic: Wat doet een osteopaat precies?
    Groetjes!

8. stamboom

stamboom Bekend lid

17 nov 2006
    657
    2
    18
    ziekenverzorgster
    spijkenisse
    Hier ook zeker goede ervaring! Milan is na een bevalling van 2,5 uur geboren, heel snel dus. Daarbij lijkt hij in mijn buik al een voorkeurshouding te hebben gehad die na 8 weken zodanig werd dat hij een flinke afplatting had. Daarbij had hij aan de bevalling een afwijkende schedelvorm overgehouden. Al na 1 behandeling duidelijk verschil!!! De voorkeurshouding was nagenoeg over en hij sliep veel langer. Hij bleek een blokkade in de nek te hebben en ook die is weg. Nu na 6 weken en in combinatie met fysio is zijn kopje veel mooier en moeten we afwachten of hij evt. toch nog een helmpje moet. Dus ik zou zeggen: zeker doen!!

9. NB1980

NB1980 Actief lid

24 jun 2008
    247
    0
    0
    Wij zijn met ons zoontje 2 keer bij de osteopaat geweest. Hij was toen rond de 8 weken en er zat een werveltje verkeerd door een moeilijke bevalling. Het heeft heel goed geholpen, we hadden daarna een ander kind! Hij huilde daarna veel minder en was veel rustiger in zijn doen en laten.

Wat ik je wel mee wil geven: het kan voor jou als moeder best ook wel heel heftig zijn. Onze osteopaat heeft onze zoon de bevallingsbewegingen opnieuw laten meemaken. Dat was erg moeilijk voor hem en hij heeft dan ook hartverscheurend gehuild. Ze verzekerde me dat hij geen pijn kon hebben, maar dat de bevalling soort van traumatisch voor hem was geweest en dat hij daar nu weer aan dacht. Ik heb zelf ook heel erg gehuild daar in die praktijk. Maar goed, het is het allemaal waard geweest!
    heel veel succes!

10. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Bij ons was reflux al vastgesteld door een arts. Mila hield haar voeding ook binnen, maar dronk heel onrustig en schreeuwde het uit van de pijn. :( Na de voeding hoorde we een hele tijd de voeding weer omhoog komen en slikte ze het weer af.
    De osteopaat voelde wel een "knoop" in de maaguitgang wat wrs de reflux zou veroorzaken. Dit kwam weer omdat zij spanningplekken (zeg je dat zo?) had op haar hoofdje wat doortrok door haar hele lijfje waardoor ze weer in een banaanhouding ging liggen (was heel duidelijk te zien, was mij al opgevallen voordat we naar de OP gingen)
    Ik weet bij haar natuurlijk niet wat geholpen heeft..de medicijnen of de OP, maar na 2 bezoeken was haar banaanhouding bijna helemaal verdwenen en schreeuwde ze ook niet meer bij de voedingen.

11. Sunshine09

Sunshine09 Fanatiek lid

4 aug 2007
    1.409
    1
    0
    Breda
    Wij zijn met niek ook naar de osteopaat geweest en hebben goede ervaringen. Niek is 6 weken te vroeg geboren en had nogal last van overstrekken, moeizame ontlasting (waardoor hij een soort van reflux kreeg), voorkeurshouding en overprikkeling.

Het lijkt net alsof er niets gebeurd maar na de behandeling merkte je echt verschil. Hij was rustiger en kon zijn hoofd makkelijker draaien. Wij zijn inmiddels 2x geweest en gaan binnenkort voor een derde en laatste keer.

Het bleek dat hij een blokkade in zijn nek had zitten die in verband stond met zijn darmen. Het heeft goed geholpen, enkel met de ontlasting is het nog een probleem maar daar hebben we inmiddels medicatie voor.

12. diaantje1984

diaantje1984 Actief lid

17 jan 2008
    298
    0
    0
    Ik ben afgelopen woensdag voor het eerst naar de osteopaat geweest met mijn dochtertje.
    Ze heeft al vanaf dat ze 6weken was fysio ivm sterke voorkeurshouding, dit is al stukken verbetert. Ook omdat ze in een zijlig kussen ligt. Maar ze kon nog steeds niet helemaal haar nekje draaien naar de niet voorkeurskant. Dus de fysio had daar vorige week oefeningen voor gedaan en vanaf dat moment was ze niet meer te genieten. Ze kon niet meer lachen, slapen ging moeilijk en huilde heel veel.

Ik kreeg van iedereen de tip om naar de osteopaat te gaan, dus heb ik dit gedaan. En wat een verschil gelijk zeg!! Het is een heel ander kind, ze ligt te praten (ook in bed wat ze nooit deed) huilt veel en veel minder. Ik weet niet dit gelijk kan na de eerste keer, maar ik vind het echt wonderbaarlijk!

Volgens de osteopaat zaten haar nekwervels erg vast, en hierdoor ook in haar heupjes (uiteinde wervelkolom). Ik had een moeilijk bevalling doordat ze een sterrenkijkertje (aangezichts geboorte) was. En hierdoor heeft ze lang in het geboortekanaal gezeten. Volgens hem hoor je dan vaak dat het nekje niet helemaal goed is.
    Dit gaat hij nu behandelen, het zag er inderdaad niet echt interessant uit wat hij deed. Lijkt net of hij alleen maar voelt met zijn handen. Maar het helpt vooralsnog wel hier!

Moet over 2 weken weer terug, dus ben benieuwd of het dan weer zo goed gaat!

13. DvS

DvS Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.012
    0
    36
    Noord-Brabant!
    #13 DvS, 20 aug 2009
    Laatst bewerkt: 20 aug 2009
    Ik heb nog een vraag:
    Gister voor de 2e behandeling geweest met ons zoontje. Sinds toen is het hier niks anders als huilen. Vooral na de fles erg onrustig en moet hem dan echt kalmeren.
    Nu slaapt hij maar ben benieuwd voor hoelang.
    Heb osteo gebeld die zegt dat het door behandeling kan komen, maar als dit zo blijft ga ik natuurlijk niet € 80,- afrekenen om vervolgens met een huilend kind heel de dag te hebben.
    Warmte kan er misschien nu ook bij maar huilen ze daar dan zoveel van?
    Hij heeft vanacht wel geslapen van 23.30 tot 06.30 en toen weer tot 11.00. Nu slaapt hij ook maar ik vind hem toch erg gespannen enz.

Iemand hier ervaring/oplossingen voor? Ben zo bang dat ik een huilbaby heb. :(

14. diaantje1984

diaantje1984 Actief lid

17 jan 2008
    298
    0
    0
    Ik heb daar geen ervaringen mee, ben gister voor de 2de keer geweest en hier is ze heel rustig. Slaap goed, is heel vrolijk etc. Maar ze zeggen vaak dat het kindje of gelijk heel rustig is en dat het allemaal gelijk goed gaat. Of dat het juist onrustiger wordt en dat het na een paar dagen pas aanslaat.

Dus oplossingen heb ik niet voor je! Maar de warmte kan inderdaad ook meespelen hoor. Mijn dochtertje heeft daar soms ook erg veel last van, maar ik hou alles zoveel mogelijk koel in huis en dan hoor ik haar niet.
    Vanmiddag geven ze noodweer en schijnt het af te koelen, dan kan je kijken of het aan de warmte lag of niet!

Succes ermee!

15. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Ik zou zeggen: probeer in ieder geval een consult.
    Onze dochter is ruim 4 jaar en heeft vanaf de geboorte heel veel buikklachten. Als baby veel krampen, reflux e.d. Toentertijd werd de osteopaat nog een beetje als "wazig" gezien en ik had zelf nog nooit van een osteopaat gehoord. Had ik het maar geweten dan had ze veel eerder behandeld kunnen worden. De osteopaat vertelde dat als ze als baby behandeld zou zijn dat dan de klachten veel beter te behandelen zijn. We hebben heel veel geluk gehad dat ze nog zo weinig gehuild heeft als baby, het had dus makkelijk een huilbabyb kunnen zijn met zoveel klachten. Nu duurt het gewoon langer en we hopen dat ze er vanaf komt. De behandelingen helpen wel maar na 2 a 3 weken zit de buik toch weer tamelijk vast in elkaar.
    Bij ons vallen de behandelingen onder de ziektekostenverzekering en het kost ons nu dus niets.

Deel Deze Pagina