Hallo, Mijn zoontje heeft sinds donderdag een spreidbroekje. Ik vind het meer beugels om zijn benen dan echt een broekje. Omdat mijn zoon in een halfonvolkomen stuit heeft gelegen (hoofd omhoog, 1 been omlaag en 1 been omhoog naast het hoofd) hebben ze standaardt na 3 maanden een echo en een foto gemaakt in het ziekenhuis. Daar uit is gebleken dus dat hij een broekje nodig heeft. Normaal zit een heup in een kom, maar bij hem is die kom, recht.. dus moet zich nu via het broekje een kom vormen. Ik vind het zo zielig.. het ziet er zielig uit... je mist een bepaald contact... ik weet, het is voor hem het beste, maar het is wel ff aanpassen! hij moet hem 4 maanden om,24 uur per dag. alleen af met verschonen en verzorgen! vandaag hadden we een afspraak bij het CB, moest ook meteen zijn spuitjes hebben, zijn 3de. maar die werden dus in zijn armen gezet, i.p.v. in zijn benen. ook werd hij niet gemeten. dat mag pas weer als hij het broekje niet meer nodig heeft. Zijn er nog meer mensen die hiermee ervaring heeft? Groetjes
ja voor mijn gevoel is het ook niet makkelijk, hij slaapt ook sinds donderdag slecht.. heel slecht, zijn we niet gewent! normaal slaapt hij 12uur achter elkaar...
Ik weet niet wat je precies wilt weten maar hier bijna anderhalf jaar ervaring met de Dr Visser spreidbroek. Maar hoezo konden ze Rivano niet meten op het CB? Dat ding kan toch wel even af voor een paar tellen? Het is idd een sneu gezicht he zo'n raar ding! hahah Maar ze wennen er snel aan hoor. Ons zoontje liep er op het eind mee.
Mijn zoontje moet 29 september voor zijn echo. Hij heeft ook in onvolkomen stuit gelegen alleen dan ben alle twee zijn benen omhoog. Ik ben ook heel benieuwd of hij zo een spreidbroekje moet. Ik vindt het ook geen gezicht en zielig al heb ik geen idee of ze er zelf veel last van zullen hebben. Hoe zitten ze dan in de maxi cosi?? past dat wel?
Neem eens een kijkje op de volgende sites. Misschien heb je er iets aan; www.hetgaiahoekje.nl www.heupdysplasie.nl www.heupafwijkingen.nl
Hoi Daggie, Ik heb geen ervaring met de Dr. Visserspreider, wel met de pavlikbandage en de campspreider (deze lijkt wel veel op de visser). Onze dochter kreeg 'm met 4 maanden vanwege een dysplasie in de linkerheup. Vlak voor haar eerste verjaardag (dus een kleine 8 maanden later) mocht ie af. Vaak is het voor de ouders vervelender dan voor het kindje zelf. Ze weten niet beter en passen zich heel snel aan. Onze dochter rolde gewoon om met spreider en al en ging er later ook mee staan en om de tafel stappen. Nadat de broek af kon, merkte je wel dat ze wat kracht in haar benen te kort kwam. Maar dat haalde ze snel genoeg in. Inmiddels is ze 18 maanden en rent en klautert er op los! Ik herken wel wat je zegt over dat contact, dat vond ik zelf ook het moeilijkst. Knuffelen gaat een stuk moeilijker voor je gevoel, omdat er altijd een soort van "werktuig" tussen zit. Ik ging daarom vaak met haar samen in bad en haalde op die manier 'de schade' in. De links die hierboven genoemd worden heb ik veel aangehad. Sterkte, het is even slikken als je kindje in een spreidbroek moet. Maar in meer dan 90 procent van de gevallen zijn ze er met 1 jaar uit. En ik moet heel eerlijk zeggen: achteraf is het me meegevallen (maar daar heb jij nu niks aan).
Nog een aanvulling over het slapen: je moet uitkijken dat door de spreider geen zenuwen afgekneld zijn. Dat kan als ze 'm iets te fanatiek afgesteld hebben. Dus als hij zo slecht slaapt, is het echt niet gek om even na te laten kijken.
thanks dames, ben dus niet de enige, fijn om met andere er over te kunnen praten @toys, op het cb moeten ze de benen recht trekken om te kunnen meten, maar van de orthopeut mocht dat niet, en op het cb zeiden ze zelf dat het niet mocht.. dus vandaar.. kan ook zijn dat ze bij jullie cb anders doen meten, waardoor het wel kan! ja het is allemaal even wennen, voor iedereen... we hebben de kinderwagen omgebouwd naar buggy, heeft hij meer ruimte! @mikki, we hebben een kussen onder zijn kont, als hij ligt, waar zijn benen opsteunen..
hier 1 die wel ervaring heeft met dr visser broekje, mijn dochter heeft hem nu bijna 3 mnd om, en mag hem 26ste alweer af, ze had mar een hele kleine afwijking was zelfs een twijfel geval(1 echo en 2 keer foto`s gehad) voor je kindje is het niet zielig, wij hadden er meer moeite mee, vooral ik omdat ik met een handicap zit(polsen/handen) waardoor ik haar niet goed kan dragen. voor ons is het idd minder fijn ook, ijzeren beugel doet best zeer als je ze op schoot hebt zitten, en je kan ze idd minder fijn knuffelen. Maar je kindje wordt er straks heel handig mee, die van mij kruipt, rolt en zit ermee, en ze kan heel vlug kruipen met dat ding (7mnd) ze zeiden dat ze een achterstand ermee zou krijgen, gelukkig is ze net zo koppig als haar moeder. ze is zelfs wat vlugger met sommige dingen dan gemiddeld. koop een grote pot sudocreme, en smeer de knieholtes goed in en als ze straks gaan kruipen ook het gedeelte waar het de rug raakt, want ondanks het rompertje wordt dat best rood. maar de knieholtes echt met elke verschoonbeurt goed insmeren. en goed opletten dat het niet knelt in de knieholtes, bij mijn dochter waren we optijd zodat er geen blaar of wondje kwam. en ook al heb je een zoontje ik zou gewoon mailot kopen, wat ik met een aantal heb gedaan, omdat ik geen(betaalbare) leggings meer kon krijgen, is gewoon tot net onder de knie afgeknipt. leuk tshirtje erboven en het kan best. want met broekjes krijg je al snel rimpels met gevolg rode plekken op de benen of dat het afkneld. ik onze arst zei dat ik gerust een uur het broekje uit mocht laten per dag, soms deden we bv op zondag ochtend haar lekker bij ons op bed zonder broekje, in het begin deden we dat best vaak, nu heeft ze hem eigenlijk altijd om, ook omdat ze zich er zo goed mee red. ik beken dat ik de eerste dag er best een paar traantjes om heb gelaten en me er ook voor schaamde dat ze hem om moest, meer ook omdat je te horen krijgt oooooo wat zielig, dus ik moet me nu nog steeds verdedigen nee het is niet zielig en zij heeft er geen last van. ze heeft gelukkig er altijd goed om geslapen, misschien een voordeel dat ze ook een tijd ingebakerd is geweest (ze lag in volledige stuit en in het zk huis niks gehoord over dat ze dan misschien iets met haar heupen kon krijgen hoorde we pas bij het cb)
Ik deed er ook altijd een maillootje onder, of babylegs. De buggy en de maxi-cosi hebben we flink opgehoogd met handdoeken en kussens en dat werkte prima. Je zag wel regelmatig mensen kijken, maar ook daar wen je aan.... Het is inderdaad niet zo goed om de benen te strekken tijdens het meten op het CB. Maar waar je echt op moet letten is hoe je je kindje verschoond: niet aan de benen omhoog trekken, want dan breng je echt schade aan. Je moet dus een hand onder de rug/billetjes leggen en zo optillen. Het kostte best wat oefening om dat onder de knie te krijgen, maar inmiddels ben ik er zo aan gewend dat ik nog steeds op die manier verschoon. Wat ik graag nog wel wil meegeven: ik heb hier een aantal keer gelezen dat er foto's worden gemaakt. Bij een kindje onder de 12 maanden zijn foto's niet betrouwbaar. Het kraakbeen is nog zo zacht, dat de foto te gemakkelijk verkeerd geinterpreteerd wordt. Bij ons is op die manier een verkeerde diagnose gesteld, onze dochter zou waarschijnlijk in tractie moeten (dus wekenlange ziekenhuisopname met benen in beugels en gewichten eraan) of een operatie. We zijn daar zo van geschrokken dat we besloten om over te stappen naar het academische kinderziekenhuis. Daar is de diagnose bijgesteld. Ze vertelden ons daar dat er in de gewone ziekenhuizen veel mis gaat op dit vlak. Orthopeden behandelen weinig baby's, waardoor ze echo's van baby's minder goed kunnen lezen (blijkbaar een vak apart) en vaak gebruik maken van foto's die minder betrouwbaar zijn... Dus vraag om een echo of zorg dat je bij een kinderorthopeed terecht komt!
ik wil je succes wensen, wij hadden er ook kans op, maar gelukkig heeft hij geen heupdysplasie. we hadden er wel op gerekend aangezien het hier in de familie zit en hij in stuit lag. groetjes
Ons is dat nooit verteld over het meten op het CB, raar zeg. Volgende week moeten we voor een echo met onze dochter, ik ben zeer benieuwd.
Ons CB deed het ook gewoon hoor. Maar het strekken van de benen is bij een dysplasie niet zo heel goed. Ik heb haar wel altijd laten meten, die twee seconden dat ze haar benen strekken kan denk ik niet zo heel veel kwaad. Als het een luxatie zou betreffen zou ik wel uitkijken, dan kan die uit de kom schieten.
Mijn oudste dochter is inmiddels vijf en half jaar, maar heeft vanaf dat ze 4 maanden oud was ook een half jaar een spreidbroekje gehad (3 maanden dag en nacht en 3 maanden alleen 's nachts). Het is inderdaad waar dat de baby er zelf weinig last van heeft, maar als ouders is het (vooral in het begin) toch wel even lastig. Ik heb er dan ook best wel wat traantjes om gelaten. Achteraf gezien ben ik natuurlijk heel blij dat we het gedaan hebben, want een kindje dat later mank loopt wil je natuurlijk ook niet. Ook wij kregen vaak meelijwekkende blikken en opmerkingen, dat vond ik persoonlijk nog het lastigste. Onze dochter sliep destijds wel erg slecht, maar eigenlijk deed ze dat voor en na het spreidbroekje ook wel. Ik heb dus niet het vermoeden dat dit daar mee te maken had. Wel heb ik het idee dat dit broekje haar enigszins belemmerd heeft in het leren kruipen en lopen, want hier was ze vrij laat mee (maar misschien was dit ook wel zo geweest als ze geen heupdysplasie had gehad, wie zal het zeggen?). Verder was (en is) ze altijd erg snel moe als we stukken moeten lopen. Het lijkt alsof ze iets zwakker is in de benen, maar verder heeft ze nergens last van. Dat gemis van lekker knuffelen ken ik wel, maar als we (of zij) er echt behoefte aan hadden dan deden we het broekje gewoon af en toe een kwartiertje af. Ze werd ook gewoon gemeten in bij het consultatiebureau trouwens. Onze jongste dochter is 2 en halve maand oud en die krijgt automatisch als ze 3 maanden oud is een verwijsbriefje voor een echo van de heupjes. Ik heb wel eens gelezen dat een volgende dochter 70% kans heeft om ook heupdysplasie te hebben, terwijl dit voor een volgende zoon 30% is. Of deze gegevens kloppen weet ik niet.
meiden hebben meer kans op hd dan jongens dus dat kan wel kloppen. dat je dochter laat is gaan kruipen kan wel kloppen, dat werd ons wel verteld ze loopt waarschijnlijk een achter stand op. maar (helaas) is ze net zo koppig als mij en kruipt met broekje net zo snel en ze zit al(niet zo lang) wel heb ik het idee dat haar spieren in haar taile/heupen/bovenbenen slapper zijn, inprinciepe worden deze spieren ook amper gebruikt, dus kan dat wel kloppen.
hallo, Ik ben zelf geboren met dezelfde afwijking als jouw kleintje, mijn kom was ook totaal niet gevormd. bij mij kwamen ze er pas rond maand 6 achter (is al 29 jaar terug) en ik heb bijna 9 mnd in een spreidbroekje gezeten en ik heb er later echt totaal geen last van gehad! Ik heb nu zelf een meisje en op dit moment zit ze al in een pavlikbandage, niet zozeer haar heupje, maar haar knietje was uit de kom geschoten.. maar ik denk wel dat ze deze bandage voor de zekerheid heeft... ze heeft gewoon meer kans op een afwijking, gelukkig lag ze niet in stuit want dan is die kans nog groter. Er heeft al een orthopeed naar haar heupje gekeken maar het voelt normaal aan, ook heeft ze geen dubbele bilplooi die veel hd kindjes hebben. het opmeten mag in principe niet als ze vermoedens hebben van HD Eefje is ook nog niet gemeten, als ze aan de beentjes trekken en de kom is niet goed gevormd dan trek je de heup er zo uit en dat is niet goed voor de spieren en pezen.. tenminste zo is het mij verteld.. ik heb ook moeten janken toen ze haar pavlikbandage kreeg, voelde me best schuldig, als ze het heeft, komt dat door mij, ik ben erfelijk belast, maar Eef heeft er totaal geen last van.. ze vind alles best.. en je moet maar zo denken, beter nu ff die ellende dan later slecht kunnen lopen, mijn heupen zijn een jaar terug nog nagekeken omdat ik pijn had, maar bleken er normaal uit te zien (achteraf bleek dat ik gevallen was en een pees had verrekt en die was gaan ontsteken). heel veel succes er mee! x
Hoi !, hier geen ervaring met Dr. Visser spreider. Mijn dochter heeft heup dysplasie- en luxatie aan haar rechterheup. Sinds dat ze drie maanden was draagt ze een Campspreider. Bij 5 ½ maand bleek dit niet te hebben geholpen en heeft ze drie weken een tractie behandeling gehad waarna ze voor 14 weken gips heeft gehad. En nu wederom in de Campspreider. Het is zeker heel onhandig, ook al is voor het kindjes eigen bestwil. Maar voor de dagelijkse dingen, mc, kinderwagen, slapen etc.etc. zijn er voldoende oplossing. Waar ik heel veel aan had, en eigenlijk nog steeds heb, is de heupdysplasie-hyves. Alle spreidmiddelen en behandelwijze komen aan bod, dus word lid en doe er je voordeel mee ! Verder wens ik jou, en alle andere meiden die hiermee te maken hebben, heel veel suc6. Groetjes, Bianca