Gewoon uit nieuwsgierigheid is deze vraag. Ik heb zelf geen tweeling hoor. Een dochter die anderhalf jaar bv heeft gehad, en een zoon van een half jaar die nu nog vollop aan de tiet zit.... Maar zijn er hier dames die bv geven of hebben gegeven aan tweelingen? Hoe doe je dat? Hoe gaat het met de produktie? Doe je ze omstebeurt, of kan je zelfs tegelijk aanleggen? Het lijkt me namelijk dat er enorm veel tijd in gaat zitten. En dat dit moeilijk vol te houden is.... Ik zat met al deze dingen net af te vragen.... gewoon
Maar zijn er hier dames die bv geven of hebben gegeven aan tweelingen? Ja hoor die zijn er, meerdere zelfs! Sommige die het echt alle tijd volledig hebben edaan, andere die het een tijdje hebben gedaan en weer andere die naast de bv ook kv gegeven hebben. Hoe doe je dat? Eigenlijk gewoon zoals met 1 kindje, alleen dan dus met 2 kindjes ! Vooral niet te moeilijk denken bedoel ik eigenlijk te zeggen. Het is gewoon in tweevoud doen wat jij nu in enkelvoud gewend bent. Hoe gaat het met de produktie? Productie word gewoon aangepast op de vraag. Bij jou is er vraag van 1 kindje, dus word er gemaakt voor jullie kindje. Bij een tweeling is er vraag van 2 kindjes dan word er dus gemaakt voor die twee kindjes. Zo heb je bij eenlingen ook grote en minder grote drinkers. Het ene kindje drinkt bijv 700cc per dag en het andere kindje drinkt 1500cc per dag, het is maar net naar wat de vraag is hoeveel er gemaakt word. Zo dus ook bij de vraag van twee kindjes. In principe kan je ervan uitgaan dat als je voldoende aanlegt etc er voldoende melk is. Want vraag = aanbod . Doe je ze omstebeurt, of kan je zelfs tegelijk aanleggen? Ik heb het een keer of 2 geprobeerd ze samen aan te leggen, maar vond dat echt 3x niks. Heb ze dus altijd omstebeurt laten drinken. Maar er zijn natuurlijk andere moeders genoeg die zeggen ik laat ze tegelijk drinken en dat gaat prima. Het lijkt me namelijk dat er enorm veel tijd in gaat zitten. En dat dit moeilijk vol te houden is.... Tijd vond ik wel, bedoel ze dronken hier beide met gemak een minuut of 45 aan de borst. Denk dat je het vooral gewoon moet vergelijken met jezelf met je dochter en die tijd keer twee rekenen . Je wil immers beide kindjes even veel 'geven'. Het vol houden, dat vind ik lastig, want wij hebben door omstandigheden vaak genoeg kunstvoeiding erbij gebruikt of gekolfde melk die we dan dus al klaar hadden staan. Maar als het allemaal gewoon goed en lekker loopt denk ik dat het net zo makkelijk vol te houden is als wanneer je er eentje aan de borst hebt. Hoop dat je iets met mijn antwoorden/mijn zicht erop kan en er iets aan hebt ! Maar hier dus niet altijd volledig bv gegeven, sommige tijden wel, maar de meeste tijd niet, dan gaven we er kv bij. Liefs Hanneke.
Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Tweeling voeden - Mijn tweeling borstvoeding geven, ervaringsverhaal [1] Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Tweeling voeden - Een borst voor de dorst: ervaringsverhaal [2] Misschien is dat nog iets voor je om te lezen ! Moet zeggen dat ik ze zelf nog nooit gelezen heb hoor maar toch.
deze vragen heb ik ook al zo lang in mn hoofd... mn tante heeft het ook gedaan paar weken maar helaas...maar haar productei ging hard achteruit, door de stress waarschijnlijk en ze kon het niet bijbenen met de regeldagen, haar man werkte hele dag, dus had wienig hulp... het lijtk me eigenlijk vooral in het begin zo lastig en veel tijd kosten...eerste weekjes duurt het allemaal bij elkaar toch 45/60 min en dat per kindje, wow.. drinken tweeling kindjes dan 1 borst per x?
Ik ´ken´ hier op de forum Hanneke die haar tweeling 16 maanden heeft gevoed, en Luca, die haar tweeling 14 maanden heeft gevoed. Mijn drieling heeft maar 2 maanden BV gehad, maar ik denk dat ik het met de kennis die ik nu heb (en toen niet had) veel langer had kunnen volhouden.
Dat zal verschillend zijn. Maar als kindje 1 aan de li borst heeft gedronken, kan het nog lekker een toetje uit de re borst halen en voor kindje 2 dus omgekeerd drinken uit de re borst en een lekker toetje uit de li borst. Ook wanneer bijv net kindje 2 al aan de re borst gedronken heeft. Maar ook wanneer je ze bijv om en om voed kan je bijv kindje 1 eerst links en dan rechts laten drinken om vervolgens kindje twee eerst rechts en dan links te laten drinken. En het is natuurlijk erg verschillend wat voor kindje je hebt. Het ene kindje neemt altijd 2, het andere kindje neemt altijd maar 1 borst en weer een ander kindje neemt '3' borsten (3 borsten dus bijv li-re-li).
Maar wel 2 maanden waar je trots op mag zijn wat mij betrefd hoor! Dat tweede is iets pijnlijk, maar vooral omdat het herkenbaar is, althans met de kennis die ik later kreeg hadden wij wellicht veel minder snel naar de kv erbij gegrepen. Maarja toen deden we wat we toen konden denk ik dan altijd maar, denk dat dat zeker voor jou ook geldt.
*heldere ingeving* -> lees even nog een toevoeging. Ik denk zelf overigens dat het vaak bij meerlingen 'misloopt' met de borstvoeding omdat kindjes veelal toch te vroeg geboren worden, de kindjes in het ziekenhuis zijn, de mama's naar huis gaan, de mama's op en neer moeten reizen om bij hun kindjes te zijn, een hoop stress voor de ouders en de kindjes, etc etc. Gewoon veel onrust, denk bij erg vroeg geboren kindjes ook aan geen zuigreflex, sowieso niet kunnen/mogen drinken bij de mama, de boel op gang zien te krijgen met een kolf terwijl je stijf staat van de stress, onderzoeken bij je kindjes, onzekerheid over het leven van je kindjes, etc, etc. Ik mag hier 'gelukkig' niet over meepraten omdat wij dit bij Malou en Ruben niet gekend hebben. Maar hiermee denk ik even aan gezinnen zoals bijv Adi, en die zijn er nog veel meer helaas ! Geloof dat ik dat nog even kwijt wilde voor ik ging afsluiten en we ons bed op gaan zoeken.
Het zijn inderdaad vaak tere kindertjes, en de mama's hebben vaak ook een zwaardere zwangerschap en bevalling achter de rug. Allemaal dingen die het al moeilijker maken met één kind, laat staan met meer dan één. Maar het kan ook heel goed gaan gelukkig, ik ken in mijn omgeving een moeder die 2 tweelingen heeft, met een enkeltje ertussen, en die heeft zelfs met haar kinderen getandemd!
Ik heb het 2,5 week geprobeerd bij de tweeling, maar het was mij te zwaar. Speelde ook mee dat ik vanaf het begin verkeerde voorlichting kreeg, ze werden in het ziekenhuis al bijgevoed met een flesje en kunstvoeding en ik had pijnlijke kloven doordat het aanleggen niet geweldig ging. Tel daarbij op dat ze allebei elke avond wilden clusteren, ik zelf ontzettend onzeker en emotioneel was en ze ook nog eens nauwelijks groeiden! Dus.... voor mij was het geen doen. Top dat er vrouwen zijn die het wel volhouden
Ik vind dat geen maar, zeker niet met 3 kindjes en zeker niet als je nog geen ervaring hebt! Eigenlijk heb je 3x2 en dan nog wat erbij vanwege de eerste moeilijkste tijd = veel langer BV gegeven . Een oudcollega van mn man heeft een tweeling (nummer 3 en 4) en die heeft ze ruim 6 maanden borstvoeding gegeven, maar wel gecombineerd met flesvoeding. Dit vanaf het begin. Dus nummer 1 krijgt tiet = nummer 2 krijgt fles en andersom.
Waauw wat mooi geschreven.... Hier helaas moeten stoppen na 6 weken omdat het teveel van mij vergde...woog nog maar 49 kilo. Die momenten waren zo fijn en de productie was goed op gang maar mijn lijf trok het gewoon niet meer na die moeizame start van 3,5 week ziekenhuis.
Ik werk in de kraamzorg en heb nu bij 2 tweelingen gekraamd waarvan een vrouw ook bv gaf. Deze kindjes waren prematuur geboren. Maar zij voedde ze tegelijk m.b.v. een voedingskussen en beide in de rugbyhouding.
wow echt heel knap van de vrouwen die het toch maar even hebben gedaan! hoelang dan ook! lijkt me erg vermoeiend.. maar zijn er dan ook mensen met leuke dubbele voeding fotos?