Een vriendinnetje van mijn dochter (10) is positief getest, ze zitten in de klas ook naast elkaar en ook op de bso hebben ze samen gespeeld. We kregen zowel van de bso als de school de informatie vanuit de ggd dat we alert moeten zijn op klachten, verder geen consequenties, dit valt namelijk onder 'kind uit klas positief getest' / categorie 2 contact. Ook al hebben ze lang naast elkaar gezeten en nauw contact gehad. Kun je iets van vinden, maar ok, dit is de informatie vanuit de ggd. Gisteren heeft mijn dochter bij een klasgenoot gegeten. Een meisje dat hier ook mee at, maar niet direct naast mijn dochter zat, had vandaag een positieve zelftest. Dit is volgens informatie die ik op Google vindt een nauw contact in de thuissituatie, dus categorie 1, dus in quarantaine. Klopt dit? Kortom de hele klas en bso mag dus naar school maandag, ondanks dat contact hier langer en nauwer was met positief getest kind. Maar mijn dochter moet in quarantaine, ondanks korter contact en op meer dan 1,5 m? Ik zou hem snappen hoor, dat ze in quarantaine moet, maar waarom bij een positief geteste klasgenoot die de hele dag naast haar heeft gezeten niet dan? Weet iemand hoe het zit?
Mijn redenatie: Ik denk omdat ze ergens een grens moeten trekken. Ze kunnen dan niet alle grensgevallen gaan benoemen. Dat maakt de regels er niet duidelijker op. Onderwijs is belangrijk en willen ze zoveel mogelijk openhouden. En nemen ze zo als ingecalculeerd ‘risico’ door dat als cat 2 te zien en thuis contact als cat 1.
Ik denk omdat het op scholen niet te doen is om bij te houden welke kinderen naast wie hebben gezeten of hebben samengewerkt... Maar als je weet dat je dochter langere tijd naast een positief getest kind heeft gezeten zou ik wel extra alert zijn op klachten en sowieso na een aantal dagen voor de zekerheid even een zelftest doen.
Dat doen we sowieso, ook al preventief. Het gaat mij er puur om, mag zij maandag naar school? Eigenlijk niet, maar de rest van de klas die overigens ook met dezelfde positief geteste persoon ik aanraking zijn geweest, mogen wel naar school. Alleen zijn zij in de klas, gang, computerlokaal, schoolplein in contact geweest en niet in thuissituatie.
Je dochter hoeft alleen in quarantaine als ze langer dan 15 minuten binnen de 1,5 meter is geweest. Dus als ze verder van elkaar hebben af gezeten, hoeft het in principe niet.
Nauw contact is toch langer dan 15 minuten binnen de 1,5 meter? Als dit kind dus verder bij jouw dochter vandaan heeft gezeten hoeft ze misschien niet in quarantaine?
Het is alleen een beetje bizar nu, aangezien de positief geteste persoon uit privésituatie ook in dezelfde klas zit. Kinderen die op school een hele dag naast haar gezeten hebben, hoeven niet in quarantaine, want school. En een veel korter contact bij iemand thuis, zou dan wel reden zijn voor quarantaine. Ik snap dat hoor, maar bizar dat nauwe contacten op school dan gewoon naar school kunnen. Ik bedoel, besmetten doen ze elkaar dus nu toch wel op school waarschijnlijk....
Op deze manier willen ze de klassen zo lang mogelijk open houden. Wij hadden daarom ook toen er een enorme uitbraak op school was in nov-dec weinig speelafspraken gepland. Ze moeten ergens een grens trekken, liever zo dan meteen de hele klas naar huis. Zo zijn er wel meer maatregelen waar je vraagtekens bij kunt zetten, maar het is nu eenmaal zo.
Hier ging het klasgenootje wat de hele dag naast de positieve persoon heeft gezeten gelijk ook in quarantaine. Dat werd gemeld door school.