Heeee, volgens mij hebben we zowat dezelfde brieven ontvangen. Ook wij zouden samen iets van 52.000 euro per jaar verdienen. Nou, was dat inderdaad maar zo! Ik ga niet bellen. Helpt toch niks. Krijg ik toch een of andere uitleg waar ik niks van begrijp. Op de brief staat dat je een bezwaarschrift in kunt dienen. (Volgens mij kun je zo'n voorbeeld bezwaarschrift downloaden van de website van de Belastingdienst). Ik ga dus aankomend weekend maar een bezwaarschrift opstellen. Het voordeel van een bezwaarschrift is dat je alles zwart-op-wit op papier hebt staan.
Hmmm, ik ga dit ook maar even doen aankomend weekend. Maar als ik een bezwaarschrift indien en zo'n nieuwe aanvraag ga doen, volgens mij raken ze dan in de war bij de Belastingdienst. Maar kun je ook alleen een nieuwe aanvraag doen zonder dat je bezwaar maakt tegen die INCORRECTE brieven die wij hebben ontvangen? Want die kloppen dus van geen kanten en dat wil ik dus rechtgezet hebben.
Vaag haha Hubbie kreeg van huurtoeslag 1100 terug en ik moest 1000 bij betalen van zorgtoeslag We hebben een regeling gemaakt van die 1000 euro en moet nog 550 betalen De rest hebben we gebruikt voor onze woning whahah Nu begin ik ook even twijfelen... De huurtoeslag staat op hubbie's naam en de zorg op mijn naam We krijgen per mnd 122 zorgtoeslag
Als het 2009 betreft wel.(je doet geen nieuwe aanvraag, je wijzigt je huidige) Oude jaren kun je niet meer wijzigen dmv een programma. Daar moet je echt een bezwaarschrift voor indienen.
Oke, dankjewel! Scheelt mij weer extra werk. Ik houd het dan alleen maar bij een wijziging door middel van dat programma en dan maar duimen dat het goed komt!
Volgens mij is het een zooitje daar.. Ik kreeg een brief dat ik 1350 moest ophoesten voor me huurtoeslag. Ik heb meteen me boekhouder laten bellen en ze zeiden dat ik niks hoef terug te betalen alleen dat me huurtoeslag wat minder zou worden snap er allemaal niks w8 nu op een nieuwe brief
Dat is toch hetzelfde? Inhouding van huurtoeslag? Wij hebben een regeling van 45 euro per maand ipv inhouding Want we hebben het breder in het begin van de maand dan komt er ook niks van de huurtoeslag af van de 2de helft van de mnd
ik snap het ook niet wij kregen ineens een brief dat we dit jaar geen recht zouden hebben op huurtoeslag en dat de zorgtoeslag ineens minder is geworden..
Ja bij mij is het een lang verhaal ik heb me inkomen veranderd op toeslagen.nl we hebben sinds kort een eigenzaak dus ik zou dan geen recht meer hebben toch? ik kreeg 170 per maand..nu met de zaak 166 euro hahaha is toch om te lachen.toen kreeg ik dus die brief dat ik 1350 terug moest betalen.maar snap er nog niks vn
Ik word echt strontziek van die belastingdienst. Belde er al heen van de week en nu moet ik eerst weer iets uitzoeken en dan weer terugbellen, pas dan kan ik verder geholpen worden...
Controle op partners en medebewoners Hier vind je de uitleg van de Belastingdienst waarom jullie dergelijke brieven hebben gehad. Waarschijnlijk speelt bij jullie de situatie dat je in 2006 niet zelf zorgtoeslag aangevraagd had, maar dat naar aanleiding van jullie loongegevens over 2006 (die jullie werkgevers doorgeven aan de belastingdienst), jullie destijds alsnog een bedrag achteraf hebben gekregen. Als je zelf deze teruggaaf niet stopzet, rekent de belastingdienst door met de gegevens van 2006. Als je dus niet doorgeeft aan de belastingdienst dat je bijvoorbeeld bent gaan samenwonen, dan blijft de toeslag gewoon zo doorlopen. Nu heeft de belastingdienst haar gegevens van 2006 langs die van de gemeentelijke basisadministratie gelegd en komt zij tot de conclusie dat zij van jullie nog nooit een wijziging hebben doorgekregen. Daarom maken zij nu een correctie. Het allerslimste is om jaarlijks het programmaatje te downloaden van de website www.toeslagen.nl en daarmee een schatting door te geven van jullie salarissen van het volgende jaar. Meestal komen deze programmaatjes eind november, begin december beschikbaar. Als je zelf namelijk geen schatting doorgeeft, zal de belastingdienst zelf een schatting maken. Dat is natuurlijk meestal niet correct. Dus echt een belangrijke tip: ieder jaar het programma downloaden en een nieuwe aanvraag doen. Als je dit niet doet, rekent de belastingdienst gewoon zelf en loop je het risico geld mis te lopen (krijg je dan later wel gecorrigeerd, maar het is toch zonde om er zolang op te moeten wachten ) of om ineens een bult terug te moeten betalen. Groetjes, Josien
@ Josien: bedankt! Het is zo meteen een stuk duidelijker. Ik dacht altijd dat ze ook naar de aangiften inkomstenbelasting keken, en daardoor dus wisten dat mijn vriend en ik zijn gaan samenwonen. Maargoed, dat is dus niet zo. Ik ga iig even in december dat programmaatje downloaden, dan weet ik zeker dat 't goed gaat!
@Linda, helaas is dat een heel veel voorkomende denkfout die mensen gemaakt hebben, waardoor er nu zoveel mensen (die het toch al vaak niet breed hebben) in de problemen komen. Ik zou zeggen: belastingdienst, dit moet toch makkelijker kunnen! Maar ja... dat kunnen we allemaal heel hard roepen, maar helaas kunnen we daar niets aan veranderen. Daarom liever de tip om echt ieder jaar zélf iets te doen aan die toeslagen (trouwens ook aan de voorlopige teruggaven, maar goed... daar ging het hier niet over ). Groetjes, Josien
Omdat jullie samenwonen zijn jullie waarschijnlijk als toeslagpartners aangerekend. Ik ontvang ook geen zorgtoeslag meer, terwijl ik geen inkomen heb. Mijn man heeft echter te veel inkomen voor ons beide om nog zorgtoeslag te krijgen (dat was ook zo toen hij mijn man nog niet was). Je moet ieder jaar je situatie aanpassen, ook voor al je toeslagen. Anders krijg je al snel te veel. Ik reken het zelfs altijd na, want ik heb meerdere malen te veel ontvangen na het wel goed te hebben doorgegeven.
Overigens, aan de andere kant heb je als weinig verdienende van de 2 toeslagpartners recht op een extra loonheffingskorting die aardig hoog kan oplopen! Ik ontvang daarvoor 80 euro per maand namelijk. Al gaan ze deze korting wel minderen aankomende jaren en uiteindelijk afschaffen. Maar dat maakt het niet minder leuk op voor dit jaar Toeslagpartner zijn heeft meestal voordelen ipv nadelen
Ik heb een vraagje..Ik en me man hebben sindskort een eigenzaak dus ik moet de huur en zorgtoeslag nu wel stopzetten toch? wie weet er meer van.. groetjes
je kan een betalingsregeling treffen met de bldienst, voor een betaling van minimaal 20,00 per maand als het binnen 24 ermijnen dan betaald is, hier ook gedaan moest een fix bedrag terug betalen, ook gebeld, was bijna in tranen heb ook een lage inkomen, situatie uitgelegt en persoon vrtelde mij, hoefde me geen zorgen te maken, kon het met een betalingsregeling oplossen.
@Josien, hele goede tip, alleen helaas voor ons niet bruikbaar. Het is voor ons elk jaar maar afwachten wat we gaan verdienen. Als mijn man op uitzending moet verdienen we veel meer. Mijn tip...als je de toeslagen kunt missen...zet ze stop, en bekijk in het nieuwe jaar op hoeveel je recht had in het oude jaar.
Beste allemaal, Als je het niet kan schatten, zou ik de toeslagen zeker stopzetten. Anders krijg je daar alleen maar gezeur mee. Mocht je er alsnog recht op hebben, dan stort de belastingdienst het gemiste bedrag later alsnog naar je terug. @Celia, als je verwacht dat je inkomsten hoger dan de grens zullen zijn, dan is het zeker belangrijk hem stop te zetten. Als je het niet in kan schatten, zou ik hem dus ook stopzetten. Mijn insteek is altijd dat je van de belastingdienst beter iets terug kan krijgen, dan dat je ineens van alles terug moet betalen. Groetjes, Josien