Kolfrecht en solliciteren

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door FmT, 23 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FmT

FmT Fanatiek lid

24 jan 2011
    2.860
    0
    0
    Een werkgever is verplicht om kolftijd te geven de eerste maanden maar hoe zit het als je gaat solliciteren ? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zit op dit moment in de ww maar ik ben er bang voor dat het de kansen op een baan enorm verminderd..
    Moet ik ook tijdens een sollicitatie gesprek aangeven dat ik wil kolven en hoe reageren ze hier op ?

Zie er als ik dit zo typ wel tegenop!

2. FmT

FmT Fanatiek lid

24 jan 2011
    2.860
    0
    0
    Helemaal niemand ?

3. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Ik zou uberhaupt niet aangeven in een gesprek dat je nog een heel klein kindje hebt, pas als ernaar gevraagd wordt zou ik er iets over zeggen. Je kan het vaag houden door te zeggen dat je een kindje hebt.

Zij zullen zeker niet gaan vragen tijdens een gesprek of je borstvoeding geeft. Daarbij heb je er gewoon recht op, dus dat zie je dan wel weer, toch?

Succes met solliciteren.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    dat zijn dingen die je pas in een later stadium van de procedure bespreekbaar maakt. In eerste plaats ben je een mogelijk geschikte kandidaat voor de job voor deze werkgever en niet een "lacterende moeder" ;) Ze moeten jou selecteren obv je kwaliteiten.
    pas wanneer ze echt met je verder willen zou ik zoiets bespreekbaar maken.

5. FmT

FmT Fanatiek lid

24 jan 2011
    2.860
    0
    0
    Aj had ik dit vanochtend maar geweten, deze baan gaat denk ik aan mijn neus voorbij jammer, wat jullie zeggen ik ben de geschikte kandidaat niet de lacterende moeder.. Bedankt voor de tip..

Ik word vanmiddag terug gebeld of ze me gaan voorstellen mocht dat niet het geval zijn ga ik die woorden ook gebruiken want ik geloof dat ze me eerste instantie wel voor wilde stellen..

6. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik heb gesolliciteerd naar een nieuwe baan toen mijn zoontje nog niet geboren was. Drie weken na zijn geboorte zat ik op het sollicitatiegesprek. Daarin heb ik tussen neus en lippen laten vallen dat ik een aantal weken geleden een kindje had gekregen. Vooral omdat ik nog een buikje had, en niet wilde dat dit ingevuld werd als "deze dame is wellicht zwanger". Ze mogen er niet naar vragen, vandaar dat ik het zelf liet vallen.

In het gesprek feliciteerden ze me, en ging het daarna meteen weer ergens anders over. Het gaf een persoonlijke twist, maar maakte niets uit voor het gesprek. Het ging duidelijk goed, want een paar dagen later werd de baan me aangeboden :D

Ik ben meteen na mijn zwangerschapsverlof gestart. Met mijn oude baas had ik afgesproken dat ik zou gaan kolven, maar daar had ik het met mijn nieuwe baas nog niet over gehad. Dat was simpelweg niet ter sprake gekomen, tijdens de razendsnelle sollicitatieprocedure. Ik heb kort van te voren gebeld en gevraagd naar een aantal praktische zaken. Hoe laat kan ik de eerste dag starten, waar moet ik me melden, en toen ook aangegeven dat ik graag wilde gaan kolven en dat ik daarvoor een kolfruimte nodig had.

Ik vond het wel spannend, maar het was geen enkel probleem. Sinds dag één kolf ik 2x per dag op mijn werk, en ik wil dit blijven doen zolang mijn voedingsrecht doorloopt. Het doet niets af aan mijn functioneren, en dat is natuurlijk het meest belangrijke.

Deel Deze Pagina