Help, zw.uitkering lager dan verwacht! (UWV)

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door FutureMama81, 27 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    en dit staat in de folder voor werkgevers

Hoogte en duur van de uitkering
    Er zijn twee soorten uitkeringen: de zwangerschapsen
    bevallingsuitkering en de adoptie- of
    pleegzorguitkering. De uitkering bedraagt in beide
    gevallen 100% van het dagloon. Dat is doorgaans het
    loon per dag dat wordt gebaseerd op het gemiddelde
    inkomen in het loontijdvak (van 4 weken of een
    maand) voorafgaande aan het tijdvak (van 4 weken of
    een maand) waarin het verlof of de uitkering begon.
    De uitkering is inclusief het opgebouwde recht op
    vakantietoeslag en eventuele 13e maand.
    Een voorbeeld:
    De werknemer werkt bij de werkgever op basis van
    een maandloon. Op 24 april begint het verlof resp. de
    uitkering. De dagloonberekening wordt gebaseerd op
    het loon uit het tijdvak 1 maart t/m 31 maart.

2. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ja dat klopt wat bovenstaande heeft ingevoegd wat op de website staat van UWV...maar het gaat erom dat er al een nieuw contract is aangemeld bij het UWV...dit is voor 24 uur. En daarop word dan de uitkering gebaseerd omdat je dat aantal uren vanaf januari zou gaan werken...

Wat je moet doen is bij het UWV informeren of het mogelijk is om hier een uitzondering op te maken en dat jouw uitkering word gebaseerd op wat je vooraf hebt gewerkt en niet op je contract...en met je werkgever overleggen of het mogelijk is tot einde verlof een 32 uren contract te krijgen en dat daarna om te laten zetten...zoals bericht hiervoor..UWV vergoed werkgever dus die zijn er niets mee kwijt....... Moet de moeite wel mogelijk zijn om jouw blij te houden zodat je netjes terug komt na je verlof!!

3. FutureMama81

FutureMama81 Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Ja maar eigenlijk is dat toch raar? Als ik nou omhoog was gegaan naar een contract van 40 uur zou ik toch ook geen uitkering krijgen gebasseerd op 40 uur. Waarom krijg ik dan wel minder als mijn contract minder uren wordt? Eigenlijk slaat dat toch nergens op? Pfff heb er de halve nacht wakker door gelegen. Lekker om je daar druk om te moeten maken als je bijna uitgerekend bent :x

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Nee je zou dan wel 40 uur krijgen...

Mijn contract zou ook net voor mijn verlof eindigen...dus geen uren meer! En dan zou het op de ww gebaseerd worden..naja daar was ik het dus niet mee eens. Nu heb ik contact opgenomen met de ww en die hebben dus mijn laatst verdiende loonstroken gevraagd. Maar omdat ik minder werkte ivm ziekte nog maar 20 uur. zou ik dus voor 20 uur krijgen...ik heb toen gewoon van voor mijn zwangerschap opgestuurd nogmaals en een brief erbij....mijn ziekte werd toch ook aangevuld door de ziektewet! En toen heb ik dus na overleg 40 uur gekregen voor 16 weken en 5 dagen...

Je kunt het altijd proberen meis, heb je de UWV al gebeld hierover? Want las wel dat je contact had gehad met je werkgever...

En idd niet iets waar je je zorgen over wilt maken...trouwens...bij miij was het zo dat het ook nog eens heel lang duurde....heb 3 weken voordat mijn verlof afliep mijn geld gekregen..... 8)

succes ermee, ook met je laatste loodjes hoor! Dit is idd niet leuk zoals het gegaan is....:x

5. daydreamer

daydreamer Niet meer actief

Je zou dan helemaal geen 40 uur krijgen. Dat klopt niet!
    Heb je niet goed...
    Ze kijken écht naar het laatste verdiende loon.
    (in sommige gevallen kun je een gemiddelde krijgen van meerdere maanden, maar in principe kijken ze naar de laatste maand/4 weken)
    Mijn contract is ook geeindigd en 2 dagen later zou m´n verlof al ingaan. En dat krijg ik gewoon. Niet op 0 uren, omdat ik nu 'werkloos' ben, maar gewoon op de laatste gewerkte uren.
    Dat zou pas stom zijn, zeg.. Jaren gewerkt, werkloos raken.. En dan geen verlof?? Moet niet gekker worden....
    (Mijn WW gaat ook pas in ná mijn verlof. En die maanden verlof worden er ook niet afgetrokken, ofzo)

FUTUREMAMA: Al gebeld met het UWV?? Ben benieuwd!

6. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik werkte 32 uur in de week. Mijn contract is 27 jan afgelopen nu ga ik 24 uur werken per 1 mei. Mijn contract is gewoon verlengt. Mijn baas zei me zelf dat het voor mij gunstiger was als ik pas per 1 mei 24 uur ging werken omdat ik dan idd voor me verlof 32 uur uitbetaald gekregen.
    Mijn loonstrook klopt tot nu toe steeds. Zit al vanaf week 30 thuis. Maar hopen dat de volgende loonstrook ook klopt.
    Ik vind het wel raar dat jij maar 24 betaald krijgt want overal staat dat je verlof berekend word op het loon dat je de laaste maand voor je verlof verdiend hebt.

7. FutureMama81

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Ik heb gebeld met het uwv en heb 2 verschillende mensen gesproken. Beide vertelden mij dat ik recht heb op het netto loon dat ik in december ook verdiende. Dus gewoon 32 uur ipv 24. Heb vervolgens gebeld met mijn werk en die gaan er nu weer naar kijken. UWV heeft er niks mee te maken wat er in januari is gewijzigd en ik heb volgens hen dus gewoon recht op mijn oude maandloon. Hopen dat het nu goed komt. Wat een gedoe zeg! Bedankt iig voor alle reacties!

8. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    jouw baas ontvangt dus gewoon 32 uur van het UWV en betalen jouw maar 24 uur uit. Belachelijk gewoon. Hoop dat het snel geregeld is voor je want je moet je niet bezig houden met dat soort dingen nu.

9. daydreamer

daydreamer Niet meer actief

FUTUREMAMA: Goed dat je gebeld hebt!
    Hopelijk is het nu snel geregeld!!
    (Wat een gedoe, hè?! Daar wil je je nu helemaal niet druk om hoeven maken...)

10. FutureMama81

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Thanks allemaal..
    Idd niet echt iets waar je je druk om wil maken. Vind het ook raar dat een hoofd van zo'n afdeling (personeelszaken) zulke dingen niet weet?? Ik wacht nog op mijn geld dus ben benieuwd of het nu geregeld is...

11. FutureMama81

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Nog steeds niet geregeld. Ze blijven moeilijk doen bij mijn werk en zijn er stellig van overtuigd dat zij gelijk hebben. Ik weet t nu ook niet meer hoor.

12. FutureMama81

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Is er hier niemand die 100% zeker weet of ik gelijk heb of mijn werkgever??

13. Sannie19

Sannie19 Lid

7 nov 2009
    11
    0
    0
    Hallo future-mama, volgens mij heb jij helemaal 100% gelijk. Als ik lees wat er op de site van het UWV staat heb je recht op je salaris van december. Je krijgt toch ook nog een bevestiging van het uwv met je dagloon erop? Of heb ik dat mis? Ik zou nog eens contact zoeken met het UWV en vragen of het al berekend is en vragen of je ook een bevestiging met je dagloon erop krijgt. Dan heb je zwart op wit staan hoeveel je werkgever krijgt, Je kan ook vragen of ze de uitkering op je eigen rekening storten ipv die van je werkgever. Makkelijk gezegd dan gedaan maar probeer je er niet te druk over te maken, je schiet er niets mee op en richt je op je kindje wat binnenkort komt!

Succes!

14. Emjee

Emjee Actief lid

23 jul 2009
    289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lullig om te zeggen, maar formeel gezien heeft je werkgever volgens mij gelijk. Je krijgt nieuwe contracturen tijdens je verlof en de werkgever moet dit soort wijzigingen doorgeven aan UWV. Ze kunnen hiervoor door UWV worden beboet als jij op papier staat voor 24 uur en ze geld krijgen voor 32. Het is voor jou gewoon ontzettend balen dat deze wijziging middenin je verlof valt!

Wat je werkgever had kunnen doen is een nieuw contract aanbieden waarin stond dat je 3 dagen ging werken m.i.v. terugkeer van je verlof. Dan was er niks aan de hand geweest. Had je werkgever de 32 uur gekregen van UWV en dit jou ook nog kunnen betalen tot einde verlof. Daar is het nu te laat voor, dus nu zal je werkgever vast houden aan het contract, ze kunnen nu denk ik niet meer terug.

Ik werk zelf op P&O en wij hebben laats bij iemand die minder zou gaan werken na verlof, maar door ziekte nog niet terug kon komen, bewust de wijziging van contracturen nog niet doorgevoerd en dus ook niet doorgegeven aan UWV. Maar wettelijk gezien hadden we het wel kunnen doen, omdat ze als ze weer aan het werk was gegaan ze ook minder uren had gedraaid.

Heel verhaal, hoop dat het misschien iets verduidelijkt. Wellicht dat er nog iets terug te draaien valt. Succes!

15. FutureMama81

7 jun 2009
    1.326
    0
    0
    Dit laatste klopt niet. Het is nu namelijk na alle telefoontjes eindelijk duidelijk.
    Ik heb recht op loondoorbetaling. Dit betekent dat de werkgever mij uitbetaald volgens mijn nieuwe contract dus voor 24 uur. Echter ontvangt de werkgever wel een uitkering van het uwv voor de 32 uur. Zij steken dit in eigen zak. Wettelijk gezien mogen ze dit idd doen en het uwv kan hen niet dwingen mij het geld te betalen.
    Wettelijk gezien mag dit dus, maar echt netjes is het echter niet van mijn werkgever.

M.a.w. ik heb idd gewoon pech gehad. Mijn werkgever stopt een deel van mijn uitkering in eigen zak. Mooi extraatje voor hen en voor ons een heleboel geld wat we nu moeten missen per maand. Omdat er steeds misverstanden waren en het voor mij gunstiger geweest was om het uwv de uitkering rechtstreeks aan mij te laten betalen zijn ze bereid nog eens te kijken wat de mogelijkheden zijn. Als ik nu nog moet aanvragen of het uwv mij rechtstreeks wil uitbetalen is mijn verlof al bijna voorbij voor dat eens geregeld is. Ze hadden mij van tevoren die mogelijkheid moeten uitleggen, maar mij werd steeds gezegd dat ik gewoon op basis van december werd uitbetaald. Dit klopte dus achteraf niet.

Ik verwacht er weinig van, maar er is dus nog een beetje hoop. Werk je er al die jaren, krijg je dit als dank... pfff..

16. Canna

Canna Actief lid

20 apr 2009
    271
    0
    0
    Zoetermeer
    #36 Canna, 18 feb 2010
    Laatst bewerkt: 18 feb 2010
    Precies! Niet zo netjes dat ze je daar niet even op hebben gewezen.

Edit: dat zal me leren om te reageren voordat ik een topic gelezen heb, want het verhaal wordt steeds erger. Wat een rare toestand dat de werkgever het geld in eigen zak mag steken, dat kan toch niet de bedoeling zijn. Volgens mij heeft het UWV ook een klachtenafdeling, kunnen zij je misschien helpen? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit rechtmatig is!

17. Emjee

Emjee Actief lid

23 jul 2009
    289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je werkgever wel de 32 uur krijgt betaald van UWV en jou 24 uur betaald is dit echt te gek voor woorden hoor!
    Als ze nu 24 uur ontvingen vond ik het nog enigszins te behappen maar dit is echt belachelijk!
    Ik zou een brief sturen naar je werkgever dat je met terugwerkende kracht loon voor 32 uur wil ontvangen aangezien zij dit gewoon betaald krijgen van UWV. Lastige is altijd dat je dan in een conflictsituatie kan komen met je werkgever, maar goed dat zit je nu min of meer ook.
    Heb je een leidinggevende of val je rechtstreeks onder P&O?

18. Emjee

Emjee Actief lid

23 jul 2009
    289
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry in mijn boosheid over de mogelijkheden die je nog hebt heengelezen ;)
    Ik hoop dat er iets uitkomt!

19. draaimolen

draaimolen Actief lid

22 apr 2007
    479
    0
    0
    Inderdaad erg vervelend hoe het allemaal loopt!

Maar houd je er wel rekening mee dat UWV uitbetaalt per 4 weken en de meeste werkgevers per maand. Dan lijkt het bedrag misschien stukken minder, maar is dus ook over een kortere periode. Kan nl. zo een paar 100,- euro schelen met je eerdere maandloonstrook.

Succes ermee!

Deel Deze Pagina