Zwanger en paardrijden

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Imona, 30 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Hallo dames.

Na 2 jaar mag ik me hier eindelijk melden.
    Ben nu ongeveer 4 weken en 5 dagen zwanger.
    18 oktober de eerste echo. Ben heel benieuwd.

Nu heb ik een eigen paard die ook regelmatig moet bewegen. Maar weet iemand misschien of het schadelijk is om paard te rijden en zo niet tot hoe lang ik door zou kunnen rijden

Zijn hier andere dames die ook paarden hebben en hoe hebben jullie dingen opgelost als uitmesten en beweging geven tijdens de zwangerschap?

2. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb ook een eigen paard. Je mag alles blijven doen zolang het gaat. Geld ook voor het rijden, op een gegeven moment drop je vanzelf, het voelt dan niet meer prettig en gaat het zeer doen. In mijn tweede zwangerschap tot ruim 28 weken gereden en zelfs nog een keer met 38 weken...

3. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Hier eigen paarden en mij is het bij alledrie de zwangerschappen verboden nog paard te rijden. Is heel gevaarlijk voor je kindje als je mogelijks zou vallen.

Ik mest wel nog de stallen uit en zorg voor voldoende beweging door grondwerk, aan de lange lijnen lopen, longe.

Ik weet dat er vrouwen zijn die blijven paardrijden, maar ik vind dat echt onverantwoord. Het gaat hier over je kindje en die wil ik niet in mogelijks gevaar brengen.

4. Babbelboxje

Babbelboxje Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.940
    1.616
    113
    Ik ben na 8 weken gestopt. Voelde echt niet fijn. En mijn vriend vond het ook geen goed idee.. als er iets gebeurd, vergeef je het jezelf nooit!!! Geen paard is 100% te vertrouwen. Kan altijd een keertje opzij springen ofzo.

5. Whoopie

Whoopie Fanatiek lid

20 jul 2015
    1.488
    308
    83
    Ik ben zelf na 7 weken gestopt. Toen voelde het niet meer goed. Ik kreeg last van mijn onderrug en daarnaast vond ik het geen fijn idee als ik bijvoorbeeld zou vallen en het kindje daardoor schade zou oplopen.

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    ik heb tot 16 wken gereden. ip zit je kindje nog veilig de eerste tijd achter je bekken. als je van de fiets valt kan er ook wat gebeuren. ik ben gestopt omdat het zeer ging doen.

7. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ik vind het lastig. Idd de reden voor als je zou vallen. Maae ben de laatste 7 jaar niet meer van mijn paard gevallen. Ze is super rustig en totaal niet schrikachtig.

Weer niet of ik het nog 8 maanden vol houd om niet te rijden.
    De een zegt het is gevaarlijk. De ander zegt: als je rustig rijd. Stappen en rustig draven dat dat goed zou zijn voor je bekken dat je die soepel houd.

Ik vraag het 18 oktober wel aan de verloskundige wat die er van zegt.

Mijn moeder kan ook rijden. Dat ik haar af en toe uit doe stappen ofzo kan ik er toch even op..

8. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Het geeft geen garanties dat je er al 7 jaar niet afgevallen bent.. Je eigen evenwicht verandert door zwanger te zijn en soms is een kleine misstap dan al genoeg om te vallen. Ik zou het risico niet nemen. Het is niet fijn om ff niet te kunnen rijden, maar uiteindelijk zijn het maar 9 maanden.
    Denk dat het veel erger is om je kindje te verliezen dan om 9 maanden niet te rijden.

9. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kan ze net zo goed in een porseleinen kastje gaan zitten tot ze bevallen is... Zoals eerder aangegeven je kan van de fiets afvallen, je kan een aanrijding krijgen buiten je eigen schuld om. De eerste tijd ligt het kindje echt niet voor in je buik.

Imona je geeft zelf aan dat je een heel braaf paard heb. Vertrouw gewoon op jezelf. Doe dan gewoon even geen bosritjes meer en train lekker in de bak verder. Jij kent jouw paard het beste, en je moet doen waar jij jezelf goed bij voelt! Er zijn geen medische redenen waarom je niet zou mogen paardrijden, de enige reden is als je verder in je zwangerschap bent je op je buik zou kunnen vallen... Dit voel je vanzelf aan...

Doe wat jezelf wilt meis...

10. em3

em3 Actief lid

25 feb 2014
    380
    3
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben ook heel snel gestopt. Ik heb sowieso weleens last van mijn bekken. Die hoeven tijdens een zwangerschap echt niet soepeler te worden hoor, daar krijg je alleen maar problemen van. Misschien een mooi moment om je paard opnieuw even goed op te leiden volgens de basis? Met bijvoorbeeld academische rijkunst. Eigenlijk is rijden helemaal niet het belangrijkste namelijk. Zelf doe ik veel aan Parelli. Welke discipline je ook beoefent, de basis begint echt op de grond. Je kunt je gemakkelijk een jaar zoet houden. Ik heb wel extra lessen nu anders raak ik in een sleur maar vermaak me prima. Door extreem lage bloeddruk kan ik niet langer dan ongeveer 5a10 minuten staan en ik werk nu met mijn paard vanuit een stoel. Hartstikke handig en nog leuk ook. Hij kan van alles terwijl ik zit. Alle gangen, omdraaien, achterwaarts, wijken, draaien op binnen achterbeen, naar mij toe komen, pionnen slalom. Nouja, best veel ;).

11. xNadine

xNadine Actief lid

27 jul 2016
    383
    39
    28
    Een val van een paard gaat eigenlijk altijd gepaard met een harde smak. Heb zelf jaren gereden en viel bijna nooit, maar die keren dat ik viel, viel ik zo hard dat alle lucht uit mijn longen geperst werd en ik onder de schaafwonden zat. Ik zou dan ook nooit zwanger op een paard stappen. Liever niet rijden, dan mijn ongeboren kindje te schaden of misschien zelfs te verliezen, maar, dat is iedereen voor zich natuurlijk :)

12. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Tot 16 weken daarna kreeg ik last van bekken instabiliteit en een buik. Had mensen die hem 3-4 keer reden en de rest deed ik wandelen of longeren.

13. Jgr

Jgr Lid

1 jun 2016
    88
    26
    18
    Ik ben momenteel 17 weken zwanger. Rij M2 dressuur met een grote fries. ik rij nog steeds, de intensiteit is wel minder aan het worden nu. Vorige week de laatste wedstrijd gehad maar blijf nog wel rijden. Het voelt goed, en rondom gevaar etc, ik vertrouw m'n paard blind en ben van mening dat er altijd iets kan gebeuren, ook als je in een auto stapt of i.d. Je moet het ook niet opzoeken, zoals ik stap niet meer op paarden van lesklanten. Ik zie het nu als ontspanning en hobby en hoop nog een tijdje door te kunnen hobbelen op deze manier. Als ik klachten krijg ja dan houd het op.. fijne zwangerschap gewenst :)

14. dddddddddddd

dddddddddddd Actief lid

10 mei 2016
    129
    24
    18
    Vrouw
    Ik heb een eigen stal met pension paarden, werk elke dag met uit mesten, voeren etc. heb een jonge hengst van 4 en daar ga ik zeker niet meer op zitten tot dat de kleine er is. Een ongelukje zit in een kleine hoek en van de week nog erg geluk gehad dat ik met hem aan de hand terug liep van longeren en dat hij schrok en mij omver rende en over mijn enkels heeft gelopen. Weet dat hij er niets aan kan doen maar nu helemaal met een kleintje in de buik moeten we extra voorzichtig doen even. Dus ik raad je aan ook al is je paard rustig, doe grond werk en lekker vertroetelen een tijdje.

15. anoniempje101

anoniempje101 Bekend lid

20 jun 2015
    735
    2
    0
    NULL
    NULL
    Hier gereden tot een week of 22/23 bij de eerste zwangerschap. Toen werd het zooo koud en de buitenbak echt te hard. Maar tot die tijd ging het heel goed.

Bizar trouwens want met 24 weken gleed ik vervolgens uit buiten bij de Jumbo :-/. Enorme smak gemaakt, extra echo's, gekneusd bekken etc etc. Ik liep doodnormaal met een halfje bruin en een fles Spa op platte schoenen en gleed uit op een stukje wat niet gestrooid bleek.

Moraal van het verhaal; vallen kan altijd. Volg je gevoel, ga over op een rustige training en stop wanneer het niet meer prettig voelt.

16. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Iemand die verantwoordelijk is tijdens de zwangerschap stopt vrij snel met rijden. Helaas heb je altijd mensen die de gevaren wegkijken. Volgens mij mag je vanaf 10/12 weken al geen balsporten meer doen. Maar dan nog wel met 20 weken op een paard? Ook een eigen paard dat rustig is kan schrikken.

Je vergeeft het jezelf nooit als je valt of een trap krijgt. Gezien bij een collega. Liep achter haar eigen oude rustige paard. Die opeens gestoken werd Door een insect en een trap gaf... Ze kon direct naar de 1e Hulp en moest worden opgenomen en bedrust houden. Nog los van alle stress die zoiets je zou opleveren. Is dat het je echt waard??

Gewoon rustig wandelen, grondwerk of lounge. En uitmesten mag op een gegeven moment ook niet meer (ivm slecht voor je rug en bekken).

17. Kitsune

Kitsune Actief lid

30 mrt 2016
    449
    0
    16
    Mensen die vinden dat je na je positieve test niks leuks meer mag doen omdat het 'maar 9 maanden is' en alleen maar onder een donzen dekbed mag liggen neem ik niet zo serieus. Als je echt elk risico wilt uitsluiten moet je zeker niet in een auto stappen of überhaupt buiten komen. De meeste gevaren zitten toch in het dagelijks leven. De twee keer dat ik me tijdens deze zwangerschap echt zorgen maakte kwam 1] door iemand met een kinderwagen die me heel hard in mijn buik ramde met dat lompe ding in de supermarkt (want ja, eigen kinderen gaan voor alles) en 2] door mijn kat die op mijn buik sprong toen ik op de bank lag.

Kortom, ik zou in ieder geval tot 12 weken gewoon blijven rijden - als je dat wilt natuurlijk. Je baby is dan nog goed beschermd achter je schaambot. Ik mocht ook gewoon blijven snowboarden tot op dat moment, ook niet echt een risicovrije sport. Daarna zou ik waarschijnlijk stoppen omdat ik dan - mezelf kennende - niet meer chill op een paard zou zitten.

Deel Deze Pagina