Hoe reageren je collega's?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Krista B, 11 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krista B

    Krista B Bekend lid

    15 apr 2007
    603
    0
    0
    Hoi allemaal,

    Ik ben bijna 6 weken zwanger en zit op de beruchte roze wolk!
    Alleen word ik een beetje zenuwachting bij het idee dat ik het over een aantal weken moet gaan vertellen op het werk....

    Ik heb er niet echt aanleiding voor maar toch heb ik het gevoel dat ze het allemaal maar een beetje vervelend gaan vinden. Ik ben de enige full-timer dus ze moeten straks een vervanger gaan zoeken. Misschien stel me ik me verschrikkelijk aan, maar hoe hebben jullie dit ervaren?
     
  2. lizzie84

    lizzie84 Niet meer actief

    Hoi Krista,

    Ten eerste gefeliciteerd met je zwangerschap!

    Waar jij mee zit daar heb ik ook last van. Vinden ze het wel leuk, hoe gaan ze reageren. Ik vind het ook allemaal leuk maar tevens eng en spannend. Mijn collega's zijn belangrijk voor me en dus hun reactie ook.

    Hoop op een paar reacties, maar het komt vast helemaal goed. Soms kunnen we het door de hormonsters allemaal een beetje zwart zien.

    groetjes Lizzie
     
  3. Krista B

    Krista B Bekend lid

    15 apr 2007
    603
    0
    0
    Je hebt het nieuws dus nog niet verteld aan je collega's, je wacht tot 12 weken?
     
  4. lizzie84

    lizzie84 Niet meer actief

    Ja, we hebben gauw een uitje met alle collega's en wil het dan gaan vertellen, ik ben dan 13 weken zwanger. Dit lijkt me wel een leuk moment omdat dan iedereen aanwezig is. Ik werk in de zorg dus wisselende diensten en zo zie ik niet iedereen elke dag.

    Ik denk wel dat ik mijn leidinggevende het eerder ga vertellen.

    Wanneer wil jij het gaan vertellen dan?
     
  5. missym

    missym VIP lid

    14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Ik zag er ook heeeeeeeeeeeeel erg tegenop om het te vertellen. Zo erg dat ik met tranen in me ogen bij me manager stond en begon te zweten en hij stond op en feliciteerde me en zei maar dat is toch geweldig nieuws :)

    Maak je nie druk, hoe zou jij reageren als een collega zwanger was? Zo reageren hun ook!
     
  6. AnneLiesje

    AnneLiesje Fanatiek lid

    4 dec 2006
    3.241
    0
    0
    Ik heb het zojuist verteld! Was ook erg zenuwachtig want ben net 1 week bezig op deze afdeling.

    Maar ze wisten van te voren dat het er een keer van zou komen en ze zijn allemaal blij voor me! Pfff wel een opluchting hoor om het te vertellen!
     
  7. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Toen ik het vertelde, reageerden zowel mijn baas als mijn collega's heel positief (hoewel het best lastig was toen ik er niet was). Ze hadden er ook al een beetje op gerekend. Zeker als mensen zelf kinderen hebben, vinden ze het alleen maar leuk en normaal.
     
  8. Krista B

    Krista B Bekend lid

    15 apr 2007
    603
    0
    0
    Bedankt meiden, ik begin weer een beetje hoop te krijgen. Jullie hebben ook helemaal gelijk... Ik ben bang dat ik me een beetje aan het aanstellen ben.

    Ik wacht met vertellen tot 11 weken, ik heb dan mijn 1e echo gehad. Hopen dat het allemaal goed is!

    Kus Krista
     
  9. appelsientje

    appelsientje Fanatiek lid

    5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Hoi,

    Ik heb het vandaag verteld, en mn baas wilde me toch even zoenen, zo blij was hij! En de rest van mn collegas vonden het natuurlijk geweldig nieuws!(ondanks dat ik straks ga partimen) Bijna iedereen vind het leuk nieuws.

    Wel heb ik een vrouwelijke collega al eerder persoonlijk verteld, omdat zij moeilijk zwanger kon worden en haar veel verdriet doet. Ook zij was blij voor me (wel met tranen in haar ogen hoor) Liefs
     
  10. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Wat fijn voor je, Appelsientje! Geniet ervan!
     
  11. lizzie84

    lizzie84 Niet meer actief

    Ook ik heb het verteld op het werk, een aantal collega's nog niet gesproken maar dat komt hopelijk van de week. Ik werk in de zorg en zie dus niet het hele team als ik werk. De mensen die ik het verteld heb reageerden heel erg leuk en lief. Ik werk met mensen met een verstandelijke beperking en behoorlijk wat agressie, nou waren me collega's ineens heel erg bezorgt en wouden bepaalde taken van me over nemen.

    Mijn leidinggevende reageerde een beetje vreemd. Het eerste wat ze vroeg was, blijf je wel werken en is het wel gewenst :confused: ..
     
  12. Krista B

    Krista B Bekend lid

    15 apr 2007
    603
    0
    0
    Dat ze dat durft te vragen zeg! Waar halen sommige mensen toch het lef vandaan!

    Ben wel erg nieuwsgierig hoeveel uren je gaat werken na je verlof?

    Kus Krista
     
  13. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    mijn manager stond altijd te grappen als mijn collegaatje en ik weer stonden te zwijmelen bij een kinderwagen. 'geen moedergevoelens krijgen hoor! begin er niet aan'. ik was dus best bang om het te evrtellen, ook al heb ik een onwijs leuk team. was ook erg benauwd voor mijn eventuele verlenging in oktober. toen ik het verteld heb was het alleen maar 'van harte, wat leuk voor je' en sindsdien moet ik meteen aangeven als ik iets niet kan, mag op een kruk zitten in de winkel (normaal mag dat echt niet) en wordt ik gewoon op pauze gestuurd! viel dus zo ontzettend mee! en mijn manager heeft ook al laten doorschemeren dat hij helemaal geen reden ziet om mijn contract niet te verlengen in oktober. voor niets zo druk gemaakt dus ;)
     
  14. Marsshi

    Marsshi Actief lid

    20 jun 2007
    105
    0
    0
    Wat hebben jullie allemaal toch een lieve baas. Pff die van mij... is niet zo. Ik ben dus niet op een normale manier zwanger geworden. Bij mij ging het via ivf. Dus van begin af aan wist mijn baas dat ik bezig was met zwanger worden. Nu is het eindelijk zo ver...pfff. Maakt ze me super onzeker. Gaat ze mij vertellen dat ze met 14 weken een miskraam gehad heeft en het babietje in haar handen gehouden heeft. En van de week vroeg ze of ik nog een extra zwangerschapstest gedaan heb na dat ik een positieve bloedtest had. En de dag voordat ik een bloedtest had heb ik nog een gewone zwangerschapstest gedaan en ook die is positief. Ohh ja en met 5 weken heb ik ook nog een echo gehad om te kijken of mijn kindje wel goed zit. ... dat het geen bbz is. En ook die echo is goed. Pfff moet ik dan daarna nog een zwangerschapstest doen? IK DACHT HET NIET!

    Arghhh wat een wijf.... Sorry dames... Ik liet me weer even gaan.
    Wees maar blij dat jullie bazen het goed op hebben genomen. Ik denk dat je dan ook beter van je zwangerschap kunt genieten.
     
  15. lizzie84

    lizzie84 Niet meer actief

    Marsshi wat een naar mens zeg GRrrr!

    Ik ga naar mijn verlof 60% werken dat is zo'n 22 uurtjes.

    Bijna al mijn collegaatjes weten het nu op 2 na. Nou moet ik het nog aan de clienten vertellen, wacht daar denk ik nog wel even mee, je ziet nog niet zo veel en wachten duurt voor hen zo lang dus ik hoop nog een week of 3 a 4.
     
  16. Krista B

    Krista B Bekend lid

    15 apr 2007
    603
    0
    0
    Ik heb het vandaag verteld op mijn werk. Ze reageerde super! Ik denk dat ik dat ik nogal last had van mijn hormonen :oops: .
    Ze waren oprecht blij en verrast, ik werd er helemaal emotioneel van.

    Succes iedereen.

    Kus Krista
     
  17. lizzie84

    lizzie84 Niet meer actief

    Hoi Krista,

    Fijn dat je collega's zo fijn reageerden, een opluchting he, geniet van je zwangerschap!

    Groetjes Lizzie
     
  18. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Hoi hoi,

    Leuk dat jullie collega's zo positief reageren.
    Ik geef leiding aan ongeveer 15 vrouwen en vindt het jammer om te lezen dat sommigen er toch wel moeite mee hebben om het te vertellen.
    Wat maakt het nu zo moeilijk om zo'n blijde boodschap te vertellen?
    Zelf vind ik het altijd heel leuk voor diegene die zwanger is en dat ze weg gaat vallen dat lost zich zelf ook altijd wel op hoor.
    Erger vind ik het dat medewerkers opeens heel het cao uit hun hoofd kennen en met elke dingetje die ze voelen al de ziektewet ingaan. Zwanger zijn is geen ziekte, maar sommige dames laten het overkomen dat het wel zo is.
    Heb soms het idee dat collegialiteit wegvalt en dat alles draait om het zwanger zijn bij sommige dames en dat is minder leuk als leidinggevende om daar mee om te moeten gaan. Want als leidinggevende moet jij het wel vertellen tegen de a.s. moeder hoe zij wordt gezien door het team nu zij zwanger is.
    Dus ik denk zelf dat je heel blij mag zijn met je zwangerschap en het natuurlijk mag vertellen en dat collega's dat leuk voor je vinden, maar laat niet je collega's de klos worden door je zwangerschap.
    Sorry voor het hele verhaal, maar zo is hoe ik het zie over dit onderwerp.

    Groetjes Taby.
     
  19. Krista B

    Krista B Bekend lid

    15 apr 2007
    603
    0
    0
    Nou Taby, daar sluit ik me helemaal bij aan. Prima gezegd!
     
  20. lizzie84

    lizzie84 Niet meer actief

    Taby ook ik sluit me bij je verhaal aan, i.d. kunnen sommige zwangere vrouwen nu ineens denken dat ze op een voetstuk staan en alles kunnen maken en breken. ( heb ook zo'n collega).

    Hoop niet dat ik zo wordt :oops:
     

Deel Deze Pagina