Help! zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door mamatobe2012, 31 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamatobe2012

mamatobe2012 Nieuw lid

31 jul 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste mama's

Vorige week is er bij mij zw-diabetes geconstateerd. Na de suikertest (OGTT) was de nuchtere waarde 4,3 en 2 uur later 8,5. Een lichte verhoging dus na het drinken van het suikerdrankje.

Ik werd meteen de volgende dag gebeld door de VK en doorverwezen naar het ziekenhuis. Drie afspraken met diabetesverpleegkundige, dietiste en gynaecoloog volgden. Ik ben enorm geschrokken, want ik heb/had helemaal nergens last van en keek er dan ook echt van op dat ik ZW-diabtes zou hebben. Ik heb geen grote buik, geen overdreven dorst etc. Uit de echo bleek ook dat de baby niet te groot was, eerder aan de kleine kant. Hoe dan ook...dit leidde er allemaal toe dat het voor mij moeilijk te geloven/accepteren is dat ik echt ZW-diabetes heb.

De afgelopen week heb ik met een glucosemeter mijn waarden bijgehouden. Die waren op een enkele keer heel erg netjes. de hoogste waarde was 7,4 na het avondeten. Voor de rest allemaal tussen de 4,1 (nuchter) en 6,7 (na het eten). Vanmiddag word ik gebeld door de diabetesverpleegkundige om de waarden door te nemen.

Ik heb het afgelopen week best zwaar gehad omdat ik gehoopt had op een zorgeloze zwangerschap en dat is nou niet echt wat ik afgelopen week heb gehad. Heb me enorm veel zorgen gemaakt en veel vragen gehad. In het ziekenhuis deden ze heel 'zwaar' en daar werd ik een beetje depri van :(. Ik ben er natuurlijk wel heel blij mee dat ze het zo serieus nemen en me nu goed blijven volgen, maar waarom moeten ze nou altijd de negatieve kanten benadrukken. Het kan toch ook heel goed gaan en alsnog in een natuurlijke bevalling eindigen? (zonder inleiden)

Daarnaast was ik de hele dag alleen maar bezig met wat mag ik nou wel/niet eten...voor mijn gevoel mag ik bijna niks meer eten...wat natuurlijk niet zo is. Ik ben nu 31 weken en ik moet echt een ritme gaan ontwikkelen om de komende negen weken door te komen.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het echt even kwijt. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met een niet echt 'klassiek' zw-diabetes verhaal. Hoe is het bij jullie afgelopen?

2. happy3

happy3 Niet meer actief

hallo,

ik had ook zw-diabetes, ook alleen op eten moeten letten, niet moeten spuiten,
    ik deed regelmatig een hypo, moest dus echt wel opletten.
    Ben wel ingeleid op 40 weken, ik ben zelf heel klein en fijn, en dochter woog 3.815kg en was 53.5 cm groot, en owv de brede schouders heel moeilijke bevalling gehad. Bij een volgende krijg ik ks omdat mijn bekken te smal zijn.
    Maar nicht van mijn vriend had ook zw-diabetes en is gewoon natuurlijk bevallen hoor. Ze laten je alleen niet overtijd gaan omdat deze baby's sowieso zwaarder zijn en bredere schouders hebben. Bij vele zeggen ze al op 38w inleiden maar ik denk dat dat verschilt van gyn.
    Ik heb wel 1 voordeel overgehouden van de diabetes, ik woog als ik zwanger was net 60 kg en na de bevalling nog maar 54kg, en heb er helemaal niets voor moeten doen. En tijdens de zwangerschap heb ik echt wel heel veel (moeten) eten. Nootjes, volle melkprodukten, ijsjes (zonder suiker) waren dagelijkse kost.
    Zelf vond ik het eigenlijk niet erg dat ik diabetes had, alleen na de bevalling wilde ik direct een snickers want die had ik echt wel gemist. :p

3. Leontine78

Leontine78 Bekend lid

29 nov 2011
    946
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ongeveer een gelijk verhaal. Nuchter alles prima, na twee uur iets verhoogd. Heb een dieet gekregen en daar houd ik me goed aan. Zo min mogelijk snelle suikers. Ons kindje is ook niet overdreven groot, eerder iets te klein. Ze laten me dus gewoon doorlopen.

Ik heb weinig last van het hele gebeuren. Maakte me in het begin heel erg druk. Nu niet meer. Straks zal er bij het kindje een paar keer geprikt worden op suiker en gekeken worden hoe die waardes zijn. Zijn ze te hoog, dan moet hij afkicken, maar eigenlijk verwachten ze dat niet. Ze zien dat vooral bij moeders die ook insuline hebben moeten spuiten en dus veel hogere waarden hebben dan wij.

Dus meis, houd je gewoon lekker aan je dieet en alles komt goed.

4. butterfly0511

butterfly0511 Fanatiek lid

7 dec 2008
    2.303
    13
    38
    pedagogische medewerkster
    Ook ik had zwangerschapssuiker zonder klachten. Heel klein buikje, kindje op normaal gewicht en geen extra dorst. Dus ook na mijn OGTT was ik erg verbaasd dat ik zwangerschapssuiker bleek te hebben. Hier wel insuline moeten spuiten en bij 37 weken ingeleid ondanks dat ons kleintje nog mooi op schema lag, maar waardes gingen wel heel erg schommelen. In het begin zat ik er ook echt mee, voordeel was wel dat ik oplette met eten daardoor maar minimaal aangekomen was. Ons kleintje heeft er niets mee geleden haar suikers meteen goed. Gelukkig heb ik er ook geen diabetes aan over gehouden.

5. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Ik sluit me ook hier bij aan. Vorige week ook zwangerschapsdiabetes bij mij ontdekt. Nuchter was het 5.0 en 2 uur na het drankje 8.0. Dus het is wat verhoogd waardoor ik mijn voedingspatroon zal moeten aanpassen. Morgen mag ik ff naar de internist en de verpleegkundige en donderdag naar de dietist.

Ik maakte me de afgelopen dagen ook heel druk, maar nu is dat gezakt. Ik laat het over me heen komen en ga ervoor. Alles voor mijn kleine uk.

6. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Zwangerschapsdiabetes is echt niet het einde van de wereld. Ik heb het ook gehad, bij mij kwamen ze er al veel vroeger achter. Namelijk met 20 weken. Eerst een dieet geprobeerd, maar dit bleef te veel schommelen. Toen toch insuline moeten spuiten, viel heel erg mee. Ook mijn waardes waren echt niet hoog, hoogste was bij mij ook zo'n 8,5.

Mijn dochter is kerngezond, ik ben de rest van de zwangerschap heel goed in de gaten gehouden wat betreft de groei van de kleine meid. Ik ben zelf erg klein, en dus werd er op een gegeven moment toch besloten om een geplande keizersnee te doen. (ook vanwege het risico van mijn klein zijn en de bredere schouders). Mijn dochter besloot toen zelf te komen (dag nadat ik de afspraak had gemaakt, braken mijn vliezen), ik mocht het op de natuurlijke manier proberen. Maar helaas werd het toch een keizersnee, omdat het gewoon niet ging passen.

Dochterlief is goed gecontroleerd toen ze geboren was op haar suikerspiegel en heeft nergens last van gehad. Ze was ook niet heel erg dik of opgeblazen. Wel wat hamsterwangetjes en ze was niet heel mager, maar gewoon goed qua gewicht. En nu nog steeds een prachtig mooi meisje, geen vetje te veel en vreselijk vrolijk.

Dus maak je niet teveel zorgen, ik had ook een internist die heel zwaar aan het overdrijven was in mijn ogen. Natuurlijk is diabetes niet goed, maar als je je goed aan je dieet houdt (en ook ik mocht heel veel eten hoor!) is er niets aan de hand. En na de bevalling was ik 12 kilo lichter dan de voor de zwangerschap, dus het heeft ook zo z'n voordelen! :D

7. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Inmiddels wat afspraken achter de rug, iedereen was zo aardig en kreeg ook vaak te horen dat ik moet genieten van mijn zwangerschap. Kreeg wel de tip om na de bevalling 10-15% van mijn lichaamsgewicht af te vallen om diabetes te voorkomen. Over mijn gewicht is er niet veel gesproken, en de internist vond het zelfs netjes dat ik tot nu toe maar 6,7kg was aangekomen.

Ik heb niet veel aan mijn voeding aangepast, alleen mijn drinken. Kreeg verder veel goede tips. Moet me nu 4x per dag prikken en de hoogste waarde nuchter is tot nu toe 5.2 (mag niet 5.3 of hoger) en niet nuchter 5.8 (mag niet 6.7 of hoger). Het valt dus reuze mee.... behalve het prikken dan. Zo te zien mag ik vanaf volgende week minder vaak prikken.... dat hoor ik maandag wel.

Deel Deze Pagina