Help! Zwangerschapssuiker!?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door BeebieBeeb, 20 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sparky

Sparky Niet meer actief

1981mama, vannacht zat ik op 5,7 en vanmorgen op 6,0..

2. toonie

toonie Actief lid

9 apr 2014
    213
    0
    0
    Voorschoten
    Lana Jeetje wat frustrerend allemaal. Ik weet niet meer wie het eerder al zei, maar ik had denk ik ook aardig de neiging om de gyn over z'n bureau te trekken.

Klinkt goed toch Sparky? Of vind jij van niet?

3. Sparky

Sparky Niet meer actief

6,0 nuchter is niet zo goed. Maar 1981mama was benieuwd of mijn te hoge nuchtere waardes gevolg zouden kunnen zijn van hypo snachts. Dus heb ik vannacht ook een keer geprikt.

4. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ziet er goed uit sparky! iig geen hypo snachts dus! Wel iets te hoog volgens de richtlijnen toch? Als je gisteravond ook onder de 7/8 zat, zou ik me er niet teveel zorgen over maken, maar hij zou nog iets strakker kunnen natuurlijk.

Al gebeld Lana?

5. Lana85

Lana85 Fanatiek lid

4 okt 2012
    2.036
    0
    36
    provincie Utrecht
    Het gekke is, mijn waardes zijn opeens opvallend laag!!! Snap er geen zak van. Dus op dit moment hoef ik t niet te doen voor de waardes,Maarja woe weer wat de waardes nu al met de beeb hebben gedaan qua groei natuurlijk. En sowieso t heen en weer geslinger is echt funest. T voelt alsof ik al drie weken over tijd ben inmiddels. Morgen alleen ctg en wo. Weer controle vk in ziekenhuis. Dan ga ik los en niet weg zonder einddatum!

6. Sparky

Sparky Niet meer actief

Waarde was voor het slapen gaan net onder de 7. Laatste dagen gaat best goed. Niet bij hoeven spuiten na een maaltijd.

Lana, wat gek van je waardes. Hopelijk begint snel je bevalling.

7. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    @Lana ik heb toevallig vandaag iets gelezen over dat je in de allerlaatste fase vd zwangerschap weer minder insuline nodig hebt, de placenta schijnt minder hormonen te maken die met de insuline "botsen". Maar ik heb me er nog niet in verdiept dus durf er geen uitspraak over te doen zelf ;)

8. Sparky

Sparky Niet meer actief

Hier voor het eerst nuchter 4,6!
    Na 26eh insulatard, maar gisteren ook al een hele goede dag met alleen 6,0 nuchtdr en 7,3 na avondeten.
    Dat terwijl ik toch een slechte nacht heb gehad. Vaak wakker gelegen van de bekkenpijn. Of is dat juist de oorzaak? Produceert je lever meer glucose als je slaapt?

9. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Wat fijn Sparky! Hopelijk blijft het nu zo. Het toch elke keer spannend met dat bloedprikken.
    Ik weet het niet wat betreft de productie van je lever 's nachts.

Ik heb gelezen dat als je eenmaal zwangerschapsdiabetes hebt gehad je een grote kans hebt om binnen 10 jaar diabetes type 2 te krijgen. Je hebt dus gelijk levenslang wat betreft je voedingspatroon etc. Ik vind het zelf toch best wel even slikken :(

10. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Lana, vervelend dat je weinig duidelijkheid hebt!
    Mijn ervaring is dat ze echt niet happig zijn om eerder in te leiden dan 40 weken. En ook dat een gyn het soms weinig interesseert wat je waardes zijn. Volgens mij hebben ze dan zoiets van als het echt zo slecht zou zijn, zou ik het wel horen van de diabetesverpleegkundige ofzo.. Ik denk dat als ze het echt niet zouden vertrouwen, dat ze dan echt wel hadden ingegrepen..

Ik hoop voor jou dat je gewoon een dezer dagen natuurlijk bevalt, en dat ze je niet inleiden. Uiteindelijk verloopt inleiden toch vaak minder soepeltjes dan natuurlijk.

Ik ga nu ook echt een verschrikkelijke opmerking maken.... Geniet nog even van je buik en je buikbaby. Als het er straks uit is, is het geweldig, maar wat weken later mis je soms toch die buik wel een keer ;)

11. Sparky

Sparky Niet meer actief

Klopt idd. Ik heb zelfs gehoord binnen 5 jaar heb je 50% kans op het ontwikkelen van diabetes type 2.
    Ik schat bij mij zelf de kans nu hoger in. Het zit in mijn familie en ik heb overgewicht, waar ik na de zwangerschap dus echt snel wat aan moet doen.
    Wordt ik echt niet blij van. Maar een goed doel om straks mijn leven goed om te gooien, niet alleen met eten maar ook met sporten enzo.

12. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Ja dat is wel zo Sparky en inderdaad voor mij geldt hetzelfde, verder gaan met afvallen en sporten etc. Ik moet er niet aan denken om voor mijn 40ste al patiënt te zijn voor de rest van mijn leven. Maar goed zo gezond mogelijk leven is natuurlijk altijd goed voor je het is alleen dat als je het nu niet goed doet dat er consequenties zijn.

13. meintje83

meintje83 Actief lid

15 apr 2015
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lana, wat vervelend dat je zo heen en weer geslingerd wordt, ik hoop ook dat je snel duidelijkheid krijgt of dat de bevalling vanzelf begint. Wel fijn dat je waardes niet meer zo hoog zijn!

Sparky, fijn dat het nu weer beter lijkt te gaan met je waardes!

Fiora, dat was voor mij ook wel even schrikken! Ik hoop ook dat het me lukt om er alles aan te doen om te voorkomen dat ik db type 2 krijg, om de kans maar te verkleinen.

Ik merk bij mezelf de laatste tijd dat m'n waardes steeds vaker tussen 6 en 7 zitten ipv 5 en 6, hopelijk worden ze niet nog hoger...
    Wel had ik zaterdag na avondeten ineens 4,6! zo laag heb ik nuchter vaak niet eens! (er zaten wel weinig koolhydraten in het eten, maar toch vond ik het gek...) Ik had toen ook niks meer gegeten voor volgende ochtend, geen tijd voor gehad. Volgende ochtend nuchter was 5,1. Blijkbaar geeft je lever dus zeker wel glucose af aan het bloed als je zelf niks toevoegt.

14. Sparky

Sparky Niet meer actief

Meintje, heb je wellicht ook meer beweging gehad na de maaltijd gisteren? Of vlak ervoor? Dat kan ook zorgen voor lagere suikerwaarde. Hopelijk gaan je suikers niet nog verder oplopen. Tussen de 6 en 7 is nog helemaal netjes, dat het maar zo mag blijven.

15. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb nog nooit gehoord dat je lever snachts spontaan glucose gaat afgeven zonder bijzondere reden. Ik weet ook niet alles hoor maar ik heb het nog nooit gehoord.

Vermoeidheid en slecht slapen leidt meestal tot wat hogere waardes de dag na de slechte nacht. Ik hoop het niet voor je iig!

16. Lana85

Lana85 Fanatiek lid

4 okt 2012
    2.036
    0
    36
    provincie Utrecht
    Ik geniet in die zin nog wel dat ik 40 weken halen niet erg vind maar slinger me gewoon niet heen en weer in de berichten over hoe en wat. Dat is namelijk heel vervelend. Daar zit meer frustratie in bij mij dan in t nog zwanger zijn!!

Waardes zitten nu weer op t randje. Schommelen blijft..

Ja hier ook gezegd dat je 50 procent kans hebt t binnen 5 jaar definitief te krijgen. Ik behoor verder jiet tot risico groep maar probeer (poosje na de bevalling hahahs) er straks wel op te letten

17. meintje83

meintje83 Actief lid

15 apr 2015
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    sparky, ja, ik had wel een stukje gefietst, maar dat doe ik wel vaker en dan is m'n waarde meestal tussen 5,5 en 6. Niet dat ik het erg vond dat ie zo laag was, liever lager dan hoger natuurlijk ;)

1981mama, volgens mij kan het wel dat je lever 's nachts glucose vrijgeeft, want er is een hormoon, glucagon, dat de tegengestelde werking heeft van insuline. Dus als je lichaam een lage glucosespiegel heeft zorg glucagon ervoor dat de lever glucose afgeeft aan het bloed.
    Glucagon - Wikipedia
    Insuline - Wikipedia
    Het lijkt me ook gek als er niet zo'n systeem zou zijn, want dan zou iedereen toch wel eens een hypo krijgen als je een keer een tijdje niets eet?
    Maar ik zou niet weten hoeveel invloed glucagon heeft op (zwangerschaps)diabetes

18. toonie

toonie Actief lid

9 apr 2014
    213
    0
    0
    Voorschoten
    Ik heb idd ook gehoord dat je een risico hebt dat je later db2 krijgt. Maar als het goed is houden ze je iig de komende 5 jaar iig in de gaten.

Het stomme is dan ik voor m'n zwangerschap al aan het suikerminderen was via voedzo. Maar daar mag je gewoon nog wel fruit. Alleen werd mijn suikerbehoefte weer wat groter toen ik zwanger bleek en leek t mij niet handig verder te gaan aangezien het ook een soort dieet is. maar als ik straks bevallen ben en klaar ben met borstvoeding geven, ga ik wel weer daarmee beginnen.

19. mennehh

mennehh Niet meer actief

Toch is dat niet helemaal zo hoor. Mijn gynaecoloog zegt eigenlijk al weken dat ik gewoon bij 38 weken wordt ingeleid. Het is zelfs protocol. En ik gebruik alleen langzaamwerkende insuline.
    De internist heeft ook al aangegeven dat 38 weken protocol is als je insuline gebruikt. Twee weken voor de 38 weken gaan ze zelfs een datum bepalen. Dat is voor mij de 18e.

Dus ze zijn in ieder geval niet allemaal ongeïnteresseerd en wachtend op reactie diabeetverpleegkundige / internist.

20. Nandanovember

Nandanovember Fanatiek lid

2 nov 2013
    1.017
    0
    0
    bij mijn 1e hebben ze mij na de bevalling nooit gecontroleerd meer op diabetes, dat was mijn eigen pakkie aan zeiden ze.
    3 jaar na de bevalling had ik iig nog geen diabetes, mijn waardes waren netjes. Dit x zit ik in een ander ziekenhuis, en blijf ik wel onder controle na de bevalling.

Deel Deze Pagina