Toonie, hier hetzelfde. Voordat ik zwanger werd was ik 10 kg afgevallen met koolhydraatbeperkt eten en inderdaad ook geen geraffineerde suikers. Tijdens het zwanger zijn wel weer wat brood en zoetigheid gegeten omdat ik er zo'n zin in had en omdat de verloskundige zei dat het beter was om tijdens de zwangerschap niet door te gaan met dit dieet. Nu ben ik er sinds de GTT wel soort van weer mee begonnen, ik eet wel wat meer koolhydraten dan voor de zwangerschap maar ik heb me er nu maar bij neergelegd dat ik er vanaf nu altijd op zal moeten letten. 50% binnen 5 jaar is wel een hele sombere prognose.... 1981mama, de diëtiste waar ik vorige week was zei ook dat je lever 's nachts suiker aanmaakt omdat je dan niet eet en alle processen in je lichaam wel gewoon door moeten gaan. Nanda, lijkt me alleen maar beter toch dat je nu na de bevalling nog af en toe gecontroleerd wordt.
Gek he dat je als je zwanger bent toch meer trek krijgt in de dingen die je daarvoor eigenlijk niet of bijna niet at. Zo neem ik normaal behalve miss heel soms een kleine milkshake nooit iets wan melkproducten omdat ik gevoelig ben voor lactose. Maar wat snakte ik ernaar toen ik zwanger werd!! Nu kan ik dat sowieso niet teveel eten en ben ik dus sinds de gtt weer over op soya. Volgens mij gaat mijn ha mij na de bevalling in de gaten houden met mijn suikers.
Ik had het ook over iemand met zw.schaps.diabetes zónder insuline. Had ik er misschien bij moeten zetten, maar ik doelde op lana haar situatie en ging ook uit van mijn eigen ervaring. Het is trouwens niet óveral protocol om met 38 weken in te leiden met insuline hoor. Een van de meiden hier heeft mét insuline gewoon langer gelopen dan 38 weken, omdat alles op rolletjes liep. Ieder ziekenhuis is anders en heeft andere maatstaven. De ervaring van lana kwam mij gewoon bekend voor. @Lana, vervelend dat je idd heen en weer geslingerd wordt, maar probeer je niet teveel zorgen te maken meid. Ook al is dat misschien makkelijker gezegd dan gedaan..
Hier is het nu na de bevalling mijn eigen pakkie aan om het in de gaten te houden of ik suiker zou krijgen oid. De gyn raadde mij aan elk jaar bloed te laten prikken om het te checken, maar verder wordt ik niet in de gaten gehouden door wie dan ook. Nou gebruikte ik geen insuline in de zwangerwchap en ik heb ook totaal geen overgewicht, dus misschien zijn ze dan wat milder? Ik moet nog naar de internist toe volgende week voor de nacontrole, maar ik ga hem ook eens vragen wat ik in godsnaam nog kan doen om geen diabetes te krijgen of iig de kans te verkleinen. Ik heb een laag BMI, sport veel en ik eet gezond. Wat kun je dan in godsnaam nog doen om het niet te krijgen?
Hier is het zo dat als je insuline moet spuiten en je kindje groeit daarbij ook te hard dat ze je met 38 weken gaan inleiden. Groeit je kindje normaal en spuit je insuline, of andersom dan is het met 39 weken inleiden. Heb je zwangerschapsdiabetes, maar groeit je kindje normaal en hoef je ook geen insuline te spuiten, dan wordt je uiterlijk met 41 weken ingeleid. Hier ook een koolhydraatarm dieet gevolgd voor deze zwangerschap en 20 kg afgevallen. Moest er idd ook mee stoppen toen ik zwanger was. Ik ga het wel weer oppakken als de bv periode (als dat weer lukt) is afgelopen.
Gek he dat het zo verschillend kan zijn per ziekenhuis en per arts. Dat maakt het allemaal maar verwarrend. 😛😛
Bij mij gaan ze met insuline ook inleiden bij 38 weken, zonder maximaal bij 41 weken, langer echt niet hebben ze gezegd. Ook ik ben voor de zwangerschap zo'n 15 kg afgevallen ook met veel minder koolhydraten eten. Maar vooral toen de misselijkheid over was ben ik toch weer ongezonder gaan eten, totdat ik merkte dat ik best snel aankwam. Toen weer gezonder gaan doen en meer bewegen, maar het mocht niet baten, toch zwangerschapsdiabetes. Aan het begin van de zwangerschap zat ik net boven de BMI 30 grens, nu net eronder. Zal na de bevalling nog een stuk lager zijn gok ik zo. Ik ben ook van plan na bevalling en borstvoeding (als dat lukt idd) toch m'n BMI onder de 25 te krijgen door gezond eten en veel bewegen, daardoor waren die eerste 15 kg er ook afgegaan, eigenlijk heel makkelijk, dus ik heb goede hoop dat dat gaat lukken
Beebiebeeb ik denk dat jijzelf inderdaad niet meer kunt doen ter voorkoming van diabetes 2. Voor de dames zoals ikzelf die nog overgewicht hebben, geldt denk ik vooral eerst weer een gezond gewicht bereiken na de bevalling. Ik wilde ook niet al te depri doen erover maar ik schrok wel dat de kans zo groot is dat je het kunt krijgen na zwangerschapsdiabetes. Hebben jullie ook dat je nog maar weinig trek hebt als je 5-6 per dag iets moet eten? Ik krijg echt nog maar weinig weg...
Mijn ha schrok eigenlijk toen ik zei dat ik zwdb heb. En heeft denk ik uit zichzelf gezegd dat we het in de gaten moeten houden na de bevalling. Mijn bmi voordat ik zwanger werd was 21. Dus verder wel goed.
Ik krijg over zes maanden vanElf een oproep van ziekenhuis/internist.. En daarna jaarlijks bloedprikken. Ik had gisteren en vandaag weer te hoog na avondeten. Hoop dat de beeb deze week komt of gehaald wordt!!
@ fiora: ik at voor ik de diagnose had eigenlijk nauwelijks tussendoortjes en ik merk nu ik die wel moet eten dat ik ook echt sneller trek heb. Wel eet ik idd minder avondeten, soms echt maar de helft van normaal. Komt denk ik ook doordat de kleine nu tegen mn maag aandrukt. @ lana: ik hoop het ook voor je meis!! Wat ik mij eigenlijk afvraag is waarom als alle waardes nu gewoon goed blijven tot het eind en de kleine gewoon normaal groeit, de kleine toch met 41 weken gehaald moet worden. Inleiden is bij een eerdere ks een groter risico omdat het litteken kan scheuren en ipv inleiden de kleine halen met een ks is ook niet zonder risico's en daarbij duurt het herstel veel langer. Ik ga deze vraag dan ook de volgende keer bij de gyn neerleggen, want ik wil zo graag gewoon vaginaal bevallen (mits daar geen extra risico's aan vast zitten natuurlijk). Maar is er misschien iemand die hier een antwoord op heeft? En worden er wel eens uitzonderingen gemaakt dat iemand weet?
Maar zou jij bij inleiden dan en keizersnede krijgen? Hier wordt de bevalling dan gewoon vaginaal opgewekt. Heeft dat te maken omdat je al eerder een keizersnede heb gehad?
Heeft er idd mee te maken dat ik al eerder een ks heb gehad. In de eerste instantie willen ze het liefste idd vaginaal inleiden, maar dat risico vinden ze eigenlijk te groot bij een eerdere ks. De kans dat het litteken scheurt is namelijk een stuk groter doordat de weeen meestal niet geleidelijk opbouwen en er dus gelijk heel veel druk op het litteken komt te staan. Mits alles gewoon goed blijft verlopen hier zou ik dus het liefste willen dat ze mij gewoon door laten lopen tot de kleine meid vanzelf komt.
Ik had al eerder vandaag een heel verhaal getypt maar klikte toen verkeerd en hele verhaal weg Grrr... In de 42e week van de zwangerschap is er sowieso veel meer kans op dat de baby dood gaat. En bij diabetes is die kans nog iets groter. In België wordt iedereen dacht ik met 41 weken ingeleid om die reden.
Ja je hoort idd wel eens dat de placenta er gewoon klaar mee is rond 42 weken. Zou mijn voorkeur echt niet hebben de 41 voorbij!
Ik neem aan dat de placenta en baarmoeder niet overbelast raken als de bloedglucosewaaardes steeds goed zijn geweest? Die overnelasting treedt toch alleen op als het kind erg groot is door de suikers?
Het zou idd echt alleen zijn als de waardes goed blijven en alles er verder ook ok uit blijft zien hoor. Ze laten de mensen die geen zwangerschapsdiabetes hebben toch ook gewoon doorlopen tot 42 weken? Zou ook niet over de 42 weken grens heen willen hoor, maar stel ze zou zichzelf met 41.3 aandienen, dan lijkt mij dat toch echt fijner als een ks. Naast dat het hier teaumatiserend is geweest voor mij, heeft mijn zoontje ook een slechte start gehad door de ks en als dat ons deze keer bespaard zou kunnen blijven dan heel graag!
Ik zou om die reden ook nooit de 41 weken voorbij willen lopen, diabetes of niet. Hier ook eerder een heel verhaal getypt en toen klikte ik alles per ongeluk weg, grrrr... Mijn waardes lijken dagelijks wat lager te worden (nuchter niet meegerekend) en net had ik gewoon echt drang naar eten vlak voor ik moest prikken. Ik prikte 5,3 na een wokmaaltijd. Dus met rijst (combi zilvervlies, quinoa en spelt) en ik had een goed bord vol, welliswaar met beperkt rijst. Vandaag zeiden ze in het ziekenhuis al dat waarschijnlijk de periode eraan komt dat de insuline afgebouwd gaat worden.. rond 33-34 weken is het vaak erg rommelig en daarna zakt de insuline behoefte. Ben benieuwd of dat ook echt zo is en dit door gaat zetten. Zou wel heel fijn zijn! Vandaag Ctg gehad ivm minder leven voelen en gelijk een groei echo gehad. Ze is niet meer zo hard gegroeid als hier voor. Buikje zit 2 weken voor, beentjes 3 weken voor en hoofdje op termijn. P80 lijn ongeveer en geschat gewicht nu 2641 gram. Ben er helemaal blij mee. Als ze op deze manier door blijft groeien zou ze met 38 weken tussen de 3500 en 3800 gram uitkomen. Heel netjes dus.
Engeltje, ik gebruikte geen insuline, maar mij hadden ze prima tot 42 weken door laten lopen als alles zo goed zou blijven gaan zoals het deed... Ik wilde het liefst met 40+1 al ingeleid worden maar dat ging echt echt echt niet gebeuren! Het ging nog veel te goed allemaal met de baby! Ik heb met pijn en moeite voor elkaar gekregen dat ik met 40+5 ben ingeleid maar eigenlijk wilde ze pas met 41+1 gaan strippen en met 41+3/4 gaan inleiden. Ik wilde dat echt absoluut niet, maar anders was dat gewoon gebeurd, als ze dan nog niet uit zichzelf gekomen was... Achteraf was ik erg blij want die kleine was dus 9 pond. Iedere gram extra was er eentje te veel, want ze zat nu al klem. Iets waar ik erg bang voor was doordat mijn oudste ook al zwaar was en dat zónder diabetes. Maargoed het kan dus wel langer als 41 weken en ik had het idee dat dat echt geen uitzondering was hier. Ik zou het gewoon overleggen met de gyn. Als het voor de baby geen gevaar is willen ze misschien best nog een paar dagen langer wachten? Hier doen ze overigens, na een eerdere keizersnede, wel inleiden met een ballonnetje (ballonkatheter) en als dat niet lukt, wordt het alsnog een keizersnede. Doen ze dat bij jouw ziekenhuis niet?